De Proloog: Bad Nieuweschans/Ter Apel. - Reisverslag uit Ter Apel, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De Proloog: Bad Nieuweschans/Ter Apel. - Reisverslag uit Ter Apel, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

De Proloog: Bad Nieuweschans/Ter Apel.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

26 Mei 2024 | Nederland, Ter Apel

Goedenavond volgers.

Als je ‘s morgens de gordijnen open maakt en je wordt verwelkomd door een zonnetje en een blauwe lucht, dan weet je, dat het een super fietsdag kan worden.

Om 9 uur vertrokken we en begonnen volgens onze gps met een rondje Bad Nieuweschans: de Dollardroute! Het was even wennen, omdat er bij deze app niet gesproken werd, zoals bij de knooppunten app. Het scherm lichtte maar eventjes op en dan met een tikje kwam de kaart weer te voorschijn. Dat probleem heeft onze vriend Hendrik met een Appje opgelost.

We rijden Oudenschans binnen, ooit eens geweest bij de N.A.P route, van oorsprong een vesting gericht op de Dollard. Vandaag is het daar stil op straat, niets is er open.

Na 35 km. fietsen we het vestingstadje Bourtange binnen. Als je de vestingwallen wilt bezoeken heb je een ticket nodig, er doorheen fietsen en genieten van het pittoreske pleintje is gratis. Het is bijna lunchtijd , we genieten van een spekpannenkoek en trakteren ons op een smeuïge coupe ijs. Uitgerust en verzadigd verlaten we Bourtange waar we na drie bruggetjes onze weg kunnen vervolgen.

We volgen de blauwe route van de gps, toch maar gekozen voor een ommetje met soms een bospad. Dat hebben we geweten: afstappen, kijken waar je kunt fietsen, stuur stevig vasthouden, kuilen, modderige stukken, Putten en hobbels van stenen. Het maakt zo’n tocht wel wat spannender.

Als we niet langs een kanaal rijden, zien we links en rechts van ons heel veel aardappel- en graanvelden. In deze gebieden wonen heerboeren die eigenaar zijn van honderden hectaren grond. Je kunt Groningen gerust de aardappelschuur van Nederland noemen.

Rond 15.00 uur bereiken we het buitengebied van Ter Apel en komen uit bij Museum Klooster Ter Apel. Aan mij de eer om even het museum te bezoeken, terwijl Ad op de fietsen past. Binnen veel herkenbaar van het Rijke Roomse leven en in de binnentuin een prachtige verzameling van kruiden.

We zijn nog iets te vroeg voor onze B[e-38]B , daarom een colaatje bij het naast het klooster gelegen Bosch hotel gedronken en dan met de hulp van Google naar ons slaapadres “ B[e-38]B aan het bos” . Een ruime slaapkamer, met een badkamer en een aparte ontbijteuimte. Alles perfect in orde. Heel relaxed brengen we de avond door bij de tv. Vandaag hadden we een echt vakantiegevoel, het is inderdaad een superdag geworden .

Morgen van Ter Apel naar Coevorden, 60 km. Gr. Anny.

• 26 Mei 2024 - 22:07

Pascal:

Wat fijn dat het zo goed gaat!

• 26 Mei 2024 - 22:48

Clara:

Wat fijn dat jullie zo’n mooie zondag hadden. Prachtige foto’s met mooie blauwe luchten. Hier was het vandaag zeer wisselvallig, in de middag fiks onweer. Ik wens jullie voor morgen net zo’n mooie dag! [e-2764]️

• 26 Mei 2024 - 22:57

Tonny:

Fijn dat jullie mooi weer hadden. Dat dacht ik ook vanmorgen, maar tegen de middag weer wat regen en regen krijgen we de volgende dagen ook nog. Wij hopen dat het in het noorden beter is. Ben wel benieuwd wat Ter Apel is, maar dat lezen we morgen weer wel. Zo te lezen zitten jullie weer helemaal in jullie ritme. Morgen weer een mooie dag en we kijken weer uit naar het verslag.

Heel veel lieve groetjes van Kees en mij.

• 27 Mei 2024 - 15:20

Koos: