Door de Extremadura en langs rijstvbelden - Reisverslag uit Miajadas, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Door de Extremadura en langs rijstvbelden - Reisverslag uit Miajadas, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Door de Extremadura en langs rijstvbelden

Door: Ann/Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

01 Mei 2013 | Spanje, Miajadas

Hallo allemaal

Hier zijn we weer. De albergue waar we vannacht in hebben geslapen is niet meer dan een ruimte waarin 20 stapelbedden staan, een douche voor dames en een voor de heren is en een keukentje, dat meer een hok is dan een keuken, waar je zelfs geen glaasje water uit de kraan wilt tappen. Overnachtingkosten 6 euro per persoon. Voor het ontbijt moet je zelf zorgen. De meeste pelgrims gaan elders onderweg ergens ontbijten.

Gisteravond hebben we gepuzzeld hoe we het beste de stad konden verlaten. Toch moeten we weer vragen en zoeken. Het valt ons op hoe moeilijk het moet zijn om iets te beschrijven, zodat het helder en duidelijk is voor iedereen om de weg te vinden.
Aan het einde van de stad komen we langs de Romeinse paardenrenbaan, een restant oude Stadsmuur en een opgraving van een Badhuis. Na de nodige foto’s gemaakt te hebben rijden we om 9 uur op de juiste weg naar Valverde. Het terrein is niet bijzonder zwaar, maar plat is het zeker niet. Het eerste doel voor de koffie na 27 km. is Guarana, een weinig tot de verbeelding sprekende plaats. Ieder 2 kopjes voor de prijs van 4 euro.

Het weer is prima, de zon schijnt en de temperatuur is niet te warm. De streek waar we doorheen fietsen is niet bijzonder opwindend, een oninteressant deel van de provincie Extremadura. Het is de armste provincie van Spanje. Het klimaat is er droog en warm in de zomer en koud met vorst en sneeuw in de winter. Als we de weg inslaan naar Yelbes komen we in het gebied van de rijstvelden. Rijst zien we nog niet, maar aan de verdiepte ligging en wallen tussen de akkers herken je de soort akkerbouw. Overal lopen bevloeiingskanalen. De dorpjes doen Mexicaans aan en dat stamt uit de tijd, dat veel arme, werkeloze boeren uit deze streek als soldaat met Pizarro vertrokken naar Mexico, om daar in opdracht van Karel 5, de beschaving te brengen. De stad Medellin (Mexicaanse naam) laten we links liggen omdat we na het bezoek dezelfde weg terug moeten gaan.

Een uiterst saai stuk van 20 km. lang trappen we weg. Voor het eerst kunnen we in korte mouwen fietsen, nog wel fris, maar het is te doen. Om half vier zijn we bij het hotel Cortijo langs de EX 106. Vandaag 78 km. gefietst, tijd 5 uur en 10 minuten. In totaal hebben we 330 km. van de Santiagokoek opgesoupeerd. Morgen zullen we maar 45 km. fietsen naar Trujillo, waar veel te bezoeken valt i.v.m. de geschiedenis van de conquistadores Cortez en Pizarro. We vermaken ons prima en onze conditie groeit. Gr, Anny/Ad.

  • 01 Mei 2013 - 22:39

    Jetty Blijdenstein:

    Hallo, daar ben ik weer. Nou, fijn dat het weer meewerkt en dat jullie er alweer 330 km op hebben zitten. Je weet het: ik blijf jullie bewonderen, dat je dit avontuur keer op keer weer aan wilt gaan. En dan morgen de conquistadores, Cortez en Pizzaro, lijkt me wel interessant. Ik was vandaag ook weer een dag op pad en was nog in jouw geboorteplaats Fijnaart Anny! Ik had bij Brabant-Express een dagtocht naar De Keukenhof geboekt, was alweer zo'n 5 jaar geleden dat ik er was, dus vanmorgen stond ik om 8.15 bij de Polar Bear op de Kade, waar ik moest opstappen. Nou had de bus al mensen in Etten-Leur en Breda opgehaald, dan Roosendaal, Fijnaart en Zevenbergen. Dus toen de bus daar om 9.20 vertrok, zat ik er al een uur in en die van Breda al bijna 2 uur! De reis verliep redelijk voorspoedig, totdat het nog 7 km naar Lisse was. Daar mocht echter maar 1 rijstrook benut worden en aldus arriveerden wij om 11.20 eindelijk in de Keukenhof, dus 3 uur in de bus! Enfin, eerst thee gedronken met een groot stuk carrot cake er bij en toen lekker op mijn gemak rondgewandeld. De bloemen stonden er nog prachtig bij, ze zijn allemaal pas de laatste dagen uitgekomen vanwege de kou. Zelfs alle narcissen bloeiden nog. Rond 13.30 heb ik mij te goed gedaan aan een entrecote met friet en groente en om 3 uur was ik moe en ben weer neergestreken voor thee. En omdat ik nog niks heb staan in mijn huis, heb ik 4 staande houten tulpjes gekocht en natuurlijk een magneet. Ze staan leuk op de vensterbank! Nou zou de bus om 17.00 weer vertrekken, maar we belandden in de file en waren na anderhalf uur nog niet bij Rotterdam. De chauffeur is toen afgeslagen en door de Beneluxtunnel gereden en zo weer via Zevenbergen, Fijnaart naar Roosendaal, alwaar ik om 8.10 arriveerde, dus weer 3 uur in de bus! Mocht ik nog eens gaan, dan neem ik de trein, die stopt bijna bij de Keukenhof. Maar ik heb een leuke dag gehad met mooi weer, alleen nog steeds een koude oostenwind.

    En jullie liggen waarschijnlijk al op 1 oor in Hotel Cortijo. Voor morgen weer veel fietsplezier in goede conditie! Ben weer benieuwd naar jullie verhalen! Buenas Noches y hasta manana!

    Recuerdos,

    J E T

  • 02 Mei 2013 - 10:28

    Tonny Verstraten:

    Hallo Anny en Ad,
    Hier weer een levensteken van mij. Heb een druk weekend achter de rug en een drukke 30 april, je weet wel foto's maken in ieder dorp van onze gemeenten.Ben in Hoeven nog bij het variakoor geweest op Bovendonk. Het was wel leuk om vele bekende te zien. Er werd spontaan lang zal ze leven gezongen voor me. Heb een goed gesprek gehad met Pieter over de situatie, dat doet je toch wel goed. Ik ben wel een beetje jalours op jullie hoor, al die mooie kerken die jullie tegen komen. Maar jullie slaapplaatsen, dat lijkt af en toe Gambia wel. Maarja, jullie zijn ook al wel wat gewend. Ik hoop dat het weer wel mee zit, hier is het nog niet alles, koud en miezerig.Nou ik stop ermee, nog veel devotie.
    Heel veel liefs, Tonny

  • 02 Mei 2013 - 14:17

    Barbara:

    Hoi Annie en Ad,

    Leuk om jullie avonturen vanachter mijn pc'tje te lezen!
    Moest erg lachen om je foto Annie, met de oranje bloemenketting om.
    En dat we Hollanders zijn, dat zullen ze weten! :-D

    Hopelijk komen jullie ook nog iets "luxere" slaap-en eetplekjes tegen!
    Een beetje goede nachtrust en een goed ontbijt is toch wel welkom als je zoveel fiets-kilometers aflegt!
    Veel succes en plezier verder!
    Ik blijf jullie volgen.

    Veel groetjes,

    Barbara. ( en Jop)

  • 02 Mei 2013 - 15:06

    Marianne:

    Lieve twee,
    Geweldig, dat jullie al zoveel km.erop hebben zitten. Wij moeten er veel aan denken. Een geweldige prestatie!
    Walter fietst af en toe met een bepaald doel, en ik heb mijn stalen ros nog niet van stal gehaald. Veel te koude wind voor mij! Gelukkig, dat jullie samen deze hobby delen.
    Wij genieten van de foto's van jullie reis. Mooi hoor.
    Mijn computer had een storing, vandaar dat je weinig reactie van ons hebt gekregen.
    Heel veel succes met de volgende etappe en geniet ervan.
    Veel liefs. ( Wij gaan langzamerhand ons voorbereiden op Curacao. De zon.!!!!!!!!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 354093

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: