Kroningsdag, in het oranje door spanje - Reisverslag uit Mérida, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Kroningsdag, in het oranje door spanje - Reisverslag uit Mérida, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Kroningsdag, in het oranje door spanje

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

01 Mei 2013 | Spanje, Mérida

Lieve mensen

Deze morgen worden we wakker met een gevoel van heimwee naar Nederland, omdat we de grote historische gebeurtenis van de troonswisseling missen. Gelukkig heeft Ellen voor een oranje cadeautje gezorgd, dat ik bij het ontbijt mag uitpakken: voor ieder van ons een rood wit blauw armbandje en voor mij oranje nagellak. We hangen onze oranje Hawaï slinger om, Ad zet zijn oranje pet op en als de zon gaat schijnen kan ik mijn speciaal voor deze dag gekochte zonneklep benutten. Iedereen mag zien, dat er vandaag iets heel belangrijks gebeurt in Nederland.

Om half negen staan we na een Spaans ontbijtje buiten om van Zafra naar Merida te fietsen. Het is erg fris, bewolkte hemel, maar wel droog. We hebben ons er ook naar gekleed: met vier lagen kleding (ondershirt, fietsshirt, windvangerjackje en fleecetrui) en lange/driekwart fietsbroek stappen we vol goede moed op ons ijzeren ros richting Merida. We gaan vandaag proberen om de opgelopen achterstand weg te werken.

De tocht begint al met een fikse klim, veel passerende auto’s op de N630 en nevel. Voor onze veiligheid stoppen we om onze verlichting aan te zetten. Na enkele kilometers wordt het meer dalen, dan klimmen. We passeren vlot Villafranca de los Barrios en rond half 11 staan we voor de kerk van Almendralejon: “la Puricacion”. Deze kerk is open, maar in kleine plaatsjes zijn de meeste kerkjes gesloten. Vijf minuten sight-seeing en op zoek gaan naar iemand die een stempel in onze Credential kan zetten. Niemand te vinden, wel komen een paar oudere dames binnen om even te bidden bij een prachtig en rijkelijk versierd Mariabeeld. Ik steek de eerste kaarsjes op voor meegekregen intenties en terwijl in op de fietsen let kan Ad nog wat foto’s maken van het interieur Hij treft een jonge dame, die hem verwijst naar pastorie tegenover de kerk. Ik meld me daar en na een kort gesprekje in het Frans sta ik weer buiten met de gestempelde Credentials.

Koffietijd, maar waar? Ad stelt voor om eerst de binnenstad uit te rijden. Een kilometer verderop in het bedrijvengebied treffen we een koffiebar. Daarna willen we de weg vervolgen naar Avoyo , maar, waar we rechtdoor moeten ligt een behoorlijk breed en gelig zandpad. We kennen deze paden uit vorige reizen en hebben helemaal geen trek in zwaar trappen, lekke banden en een smerige fiets.

We gaan de N630 volgen, die parallel loopt met de autosnelweg naar Merida. Niet zo fijn, maar het fietst wel vlot. Soms zien we nog stukken van een oude weg naast die van ons lopen of komen er gedeelten ineens onder onze weg vandaan. De blauwe borden van Camino de Santiago vertellen ons, dat we op de goede weg zitten. Om twee uur bereiken we de oude Romeinse stad Merida en is het tijd voor de lunch uit de fietstassen in een parkje, gezellig met z’n tweetjes op een bankje in de zon. De school achter ons gaat uit en net als in Nederland staan ook hier papa’s/mama’s op hun kinderen te wachten.

We gaan op zoek naar een Hostel om te overnachten, na veel vragen en zoeken zijn we uiteindelijk toch weer in een Albergue terecht gekomen. Voor Ad de laatste keer !
Als we ons geïnstalleerd te hebben, lopen we naar de oude Romeinse brug over de rivier Guardiana met daar aangrenzend het Alcazaba, (een oude Moorse vesting gebouwd op Romeinse resten) . Na de wandeling over de muren en het bekijken van opgravingen gaan we op zoek naar het officina de touristica. Met een plattegrond van Merida op zak, denken we morgen vlot de stad te kunnen verlaten, want we hebben besloten, dat we verdere oudheden laten voor wat ze zijn, omdat Arles, Rome en Israel nog vers in het geheugen zitten. Daardoor hebben we de geplande extra dag in Merida niet nodig en fietsen we morgen volgens het boekje van Sitters naar Miajadas. Volgens de Spanjaarden is dit niet de officiële Zilverroute. Wij verkiezen de rust en de natuur boven het drukke. Lieve groeten uit het romeinse Merida. Ann/Ad

  • 01 Mei 2013 - 22:25

    Jetty Blijdenstein:

    Hallo lieve vrienden,

    gisteren jullie stukje gemist, maar nu 2 ineens, ik zal per stuk antwoorden. Ja, ik kan begrijpen dat jullie heimwee hadden, het is toch iets unieks om mee te maken en voor ons waarschijnlijk de laatste keer, want als Willem Alexander net zo lang zou dienen als Beatrix, dan ben ik 100 als Amalia op de troon zou komen!! Maar wie weet wat er ondertussen nog allemaal gebeurt. Ik heb mijn record TV-kijken gebroken en heb 14 uur voor de buis gezeten! Kant en klaar maaltijd om niks te hoeven missen! Nou, ik heb genoten.Leuk dat jullie met die armbandjes en slingers om fietsten! Ik weet van vrienden die er ook geweest zijn dat de Extremadura inderdaad erg dor is. En groot gelijk dat je dat zandpad hebt vermeden, je moet de moeilijkheden niet opzoeken! En wat kan ik Ad toch goed begrijpen dat hij niet meer in zo'n Albergue wil overnachten. Je hebt thuis een 10-sterrenhotel en dan in zo'n zaal gaan liggen, brrrrrrr ik moet er niet aan denken! En je kunt niet alle bezienswaardigheden meepikken, dat is geen doen. En jullie hebben ook al heel veel gezien op de vorige tochten, het wordt op den duur toch een déjà vu. Ik heb nu in 6 landen de opgravingen gezien, maar dat hoef ik ook niet meer, het zijn allemaal dezelfde hopen stenen. Ik ga verder met het volgende bericht!

    Gr. J E T

  • 02 Mei 2013 - 14:13

    Ineke Polderman:

    Hallo Anny en Ad

    Ja jullie hebben zeker wat gemist voor wat betreft de kroningsdag!! Maxima was een echte Koningin helemaal top!!! Ik heb heerlijk voor de tv gezeten net zoals onze moeder gedaan zou hebben.
    Maar jullie fiets hobby gaat voor alles!! Zou niets voor mij zijn ik hou van ietsje meer luxe zoals
    een lekker ontbijtje en in ieder geval een lekker bed en douche!! Jullie fietsen grote afstanden berg op en berg af ik heb er respect voor. Ik zou het niet kunnen maar ja je hebt wel een heel bijzondere reisleider bij je die ervoor zorgt dat alles goed is geregeld.

    Ik lees iedere dag jullie verhaal dus blijf ik goed op de hoogte van de fietsreis.
    Veel fiets plezier en tot later!!

    Dikke kus Ineke



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 354093

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: