De laatste loodjes. Aankomst in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De laatste loodjes. Aankomst in Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes. Aankomst in Santiago

Door: Aany

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

17 Mei 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Beste allemaal.

Deze morgen na een nacht van stortbuien in Vila de Cruces (wij sliepen meteen onder het dak) vertrekken we als twee aangeklede regenpoppen richting Santiago de Compostela. Ik heb nog geprobeerd Ad over te halen om even te wachten tot het droog was, maar hij gaf geen krimp. “We gaan, want wie weet regent het de hele morgen”.

De hoteleigenaar zegt, dat het tot Ponte Ledesma (17 km. verder) wel mee valt met de klimmetjes, maar daarna wordt het heftig. Tja, en wat is heftig? Als je nooit fietst, is het viaduct bij St. Willibrord nog heftig. Zo ervaart ieder de moeilijkheidsgraad op zijn manier.
We lopen omhoog het dorp uit en zitten daarna meteen op de goede weg.
De wereld om ons heen is erg klein door de lage wolken tussen de heuvels en de regen. We klimmen en dalen, het ene rivierdal na het andere. Voor ons in de verte lijken klaart de lucht op: na 10 km. is het droog, bij 13 schijnt de zon en even daarna kan de regenbroek uit.
We zien nu weer het liefelijke , groene landschap van Galiciё met plukjes huizen tegen de hellingen, wat mistflarden rondom de heuvels. Na een mooie afdaling naar Ponte Ledesma met zijn oude brug fietsen we de provincie Coruna in met een heftige klimpartij. We vragen ons af, waar deze weg uitkomt, want de laatste 20 km. zijn dezelfde kilometers als die van de andere keren. Zou het bij dat barretje op de hoek zijn waar we met Jan en Paula in 2006 koffie hebben gedronken en waar wij de andere keren ook zijn gestopt na het dorp Touro? En zouden we nog wat herkennen?
Na 24 km. krijgen we zekerheid en jawel het bekende barretje met de wegwijzer: nog 20 km. naar Santiago de Compostela verschijnt op de kruising. En het is nog steeds droog. Binnen drinken we 2 koppen koffie met een croissant en met een tekeningetje leggen we de eigenaar uit, dat we hier voor de vierde keer zijn: 2006, 2008, 2010 en 2013. Dat is een foto waard waar we beiden opstaan.

Als we onze weg vervolgen herkennen we aanvankelijk niets, maar na de daling naar Rodino begint het te dagen: het kleine weggetje met het slechte wegdek is nog steeds slecht en dan weten we weer, dat er nog een heel stuk moet geklommen worden, wel 5 km. Boven de heuvels voor ons pakken donkere wolken zich samen, de zon is verdwenen,even later valt de regen met bakken uit de hemel. In het eerste bushokje, dat we tegen komen schuilen we en trekken we de regenbroek weer aan. Een flinke bui van 20 minuten en dan wordt de lucht blauw. De fiets weer op en verder met de voor ons herkenbare weg.
We rijden tussen de Eucalyptus bomen en snuiven de geur ervan op. Na een mooie daling klimmen we omhoog naar Arins met als beloning een kleine afdaling tot het bord Santiago en daarna uitzicht op de torens van de kathedraal. Foto’s ! Enkele minuten later rijden we over de rivier de Sarre de stad binnen.
Het wordt nu fietsen en lopend klimmen naar het grote plein voor de kathedraal. We fietsen de laatste 20 meter precies naar het middelpunt voor de kathedraal en dan ontstaat er nog net geen tranendal. We hebben het gehaald! Wat een gevoel van vreugde om dit nog eens samen te mogen beleven.

Om ons heen is het een gekte van andere “pelgrims”die nu aankomen en die allemaal dol van vreugde zijn. Een groepje Nederlanders uit Limburg ( zij maken een rondreis per bus) spreekt ons aan en al snel gaat het gesprek over de tocht. Na de fotosessie zoeken we ons hotel “Mexico” op, waar we ook de fietsen kunnen stallen voor de terugweg met de firma Soetens .

Vanavond zijn we met onze Credential naar het pelgrimskantoor gegaan om het getuigschrift Compostella 2013 op te kunnen halen. Stempels werden gecontroleerd en goed bevonden. Vandaag zijn er 1000 pelgrims aangekomen!
Daarna nog wat onder de bogen bij de winkeltjes rondgekeken en snel nog de kathedraal in, die om half negen sloot. Na een kop koffie in de regen naar het hotel bij een temperatuur van 7 graden.
Morgen om 12.00 is de pelgrimsmis, waarin afgeroepen wordt uit welke landen/streken de pelgrims komen met het aantal erbij. We gaan beslist luisteren en genieten van alle rituelen. Zeven nachten blijven we hier in S.d. C. Finisterra gaan we niet doen vanwege de slechte vooruitzichten van het weer.

Getallen van Ad: Afstand vandaag 45 km., gem. 11,4 km., tijd 3 uur en 55 min. Totale afstand: 1152 km.
Voorlopig is dit het laatste verslag. Als we terug in Hoeven zijn volgt het slot van onze reis. We vonden het geweldig, dat zovelen hebben gereageerd en we willen jullie hiervoor bedanken. Al die ondersteunende woorden hebben ons goed gedaan en wij vonden het fijn om jullie mee te laten genieten van deze tocht. Heel veel liefs uit een koud en nat Santiago de Compostela. Anny en ook de gr. van Ad, die al slaapt.

• 18 Mei 2013 - 00:58

Koos:

grote bewondering en nu de vraag was het al die ellende waard?
    Uiteraard ken ik het antwoord.
    glans in je ogen dat je er bent,maar ook glans in je ogen dat de tocht helaas is afgelopen.
    Het is voorbij,jammer!
    Geniet nu even en probeer enigszins af te kikken.
    PROFICIAT AD EN ANNY
    Hopelijk zien we jullie in het najaar bij ons in Heerlen.

• 18 Mei 2013 - 08:04

Clara:

P R O F I C I A T met deze topprestatie! Met heel veel plezier hebben we jullie gevolgd. Nu lekker uitrusten en genieten. Tot volgende week in Hoeven.
    Liefs,
    Clara en Koert

• 18 Mei 2013 - 08:31

Irma:

Hallo Ad en Anny,

Wat een tocht weer. Knap dat jullie het weer voor elkaar hebben onvoorstelbaar.
    Ik zal jullie verhalen missen wat kunnen jullie het mooi verwoorden wat jullie meemaken. Geniet nog van jullie dagen daar.
    Alvast een goede terug reis enne ruim je regenpakken maar niet te ver op want hier is het weer ook niet al te best.
    Groetjes

• 18 Mei 2013 - 08:36

Cees En Greet Van Middelaar:

Hallo Ad en Anny,

Van harte proficiat met weer deze prestatie, jullie mogen trots zijn op je zelf. Geniet nog van de laatste dagen in Santiago en te hopen dat het zonnetje veel zal schijnen.

hartelijk groet, Cees en Greet.

• 18 Mei 2013 - 09:21

Jetty Blijdenstein:

Buenas dias lieve moedige vrienden,

de klus is geklaard! Jullie hebben het gehaald. En om met de reactie van Koos te beginnen: was het dit allemaal waard? Wij zullen nooit begrijpen waar jullie die "drive" vandaan halen om dit te MOETEN doen van jezelf. In ieder geval van harte gefeliciteerd met het (weer) halen van de eindstreep. En onder wat voor omstandigheden. Hopelijk wordt het weer nog wat beter in Santiago en kunnen jullie nog een weekje genieten en bijkomen van de barre tochten in slecht weer. Maar het is overal slecht: hier was het gisteren de koudste 17 mei sinds 40 jaar, het is zelfs kouder dan met Kerstmis. Ook bij de Ronde van italië is het afzien in de stortbuien. Ik was gisteren rond middernacht thuis en zag je verslag nog Anny, maar was te moe om nog te antwoorden. Ik was n.l. naar de reünie geweest van Alliance, de voetbalclub waar ons pa 73 jaar lid van is geweest, zij bestonden 95 jaar. Ik was daar van 8 tot bijna 12 uur, ongelooflijk zo veel mensen naar mij toe kwamen en meteen zeiden: gij bent de dochter van Theo Blijdenstein, kennelijk ga ik steeds meer op hem lijken. En dan met mijn dove oren bijna 4 uur lang luisteren en praten: heel vermoeiend, maar wat heb ik genoten. Het was voor mij weer eens te meer de bevestiging dat ik hier thuis hoor, dus ik ben nog steeds dolgelukkig dat ik terug gekomen ben. Nou vrienden, nogmaals een hele fijne week toegewenst, hopelijk komen de fietsen weer goed aan in Hoeven. En ik lees het wel weer als jullie verslag arriveert van de laatste week.

Con amor,

J E T

• 18 Mei 2013 - 10:03

Ton:

Anny en Ad,

Jullie doel bereikt. Het is je vierde keer. En opnieuw overkomt het jullie dat je ontroerd bent om dit hebt mogen halen, ook al is er een flinke fysieke investering voor nodig geweest. Geweldig en geniet nu ook zonder het fietsen.

Groeten en tot ziens,

Ton

• 18 Mei 2013 - 10:35

Lia En John:

Proficiat met jullie geweldige prestatie.
    Geniet samen van je slotverblijf in Santiago. Hopelijk onder meer gunstige weersomstandigheden.
    Goede reis terug.

Lia en John

• 18 Mei 2013 - 10:59

Marianne En Peter:

Anny en Ad,

Gefeliciteerd met deze fantastische prestatie. Het moet voor jullie een geweldig gevoel zijn om voor de 4e keer in Santiago te komen en dat na zo'n barre tocht.
    We bewonderen jullie doorzettingsvermogen.
    Geniet nog van jullie tijd in Santiago.

Groetjes en tot ziens,

Peter en Marianne

• 18 Mei 2013 - 11:22

Barbara:

Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande reacties.

Wat ontzettend knap dat jullie samen deze tocht gemaakt en beleefd hebben...
    Wat een doorzettings- en uithoudingsvermogen!!
    Groot respect voor jullie. ( en idd, het viaduct bij St Willebrord is al erg heftig voor mij...haha)

Geniet van jullie prestatie en nog een heerlijke 'vrije' week in Santiago.

GEFELICITEERD!!!

Veel groetjes,

Barbara.

• 18 Mei 2013 - 11:24

Theo En Ria Veghel:

Proficiat!!!
    Met erg veel plezier elke dag jullie uitgebreide reisverslag gelezen .
    Een knappe prestatie met dat vele klimmen en het slechte weer !
    Geniet van de sfeer en het gevoel dat je het toch maar mooi geklaard hebt.
    Bij ons begint het nu ook te kriebelen; 9 juni vertrekken we voor de Groene route ( met hopelijk beter weer als jullie gehad hebben.)
    Jullie zijn dan al weer thuis en dan kunnen we verslag van de laatste week nog lezen . Nog veel plezier!
    Groetjes Theo en Ria.

• 18 Mei 2013 - 12:26

Agaath En Theo:

welkom in Santiago, 't was het tochtje geloof ik
    wij hebben wel respect voor jullie hoor, een hele prestratie
    veel plezier nog en tot binnenkort
    gr. agaath en theo

• 18 Mei 2013 - 12:55

Bep En Bonni:

Van harte gefeliciteerd met dit resultaat.
    Wat een weer; wat een fietstocht. Deze laatste zullen jullie niet snel vergeten.
    Nu heerlijk genieten en uitrusten.

Een goede reis terug en tot ziens.

• 18 Mei 2013 - 13:15

Paula En Jan:

Van harte gefeliciteerd !!
    Toevallig even thuis vanaf ons vakantieadres zien wij dat jullie de tocht volbracht hebben.
    Op onze camping hadden we geen wifi-verbinding dus was het steeds behelpen met het binnenhalen van berichten. Desondanks hebben we jullie een beetje kunnen volgen. We hebben gelezen, dat het weer niet zo best was, maar ik kan jullie gerust stellen. Hier was het ook niet best.
    Geniet de komende dagen nog na in Santiago en wanneer jullie terug zijn in Hoeven, horen wij graag van jullie ervaringen.
    Nogmaals proficiat en een goede thuisreis.
    Jan en Paula.

• 18 Mei 2013 - 13:23

Babette:

Hoi ome Ad en tante Anny,

Wat leuk dat jullie daar ook nog denken aan mijn verjaardag! Wat een super prestatie zeg echt niet te geloven en dat op jullie leeftijd! Een veilige terugreis gewenst!!

Groetjes Babette

• 18 Mei 2013 - 14:02

Ton En Mieke:

Geweldig! Wat een prestatie! Proficiat! Geniet van deze laatste week en alvast een goede terugreis.

• 18 Mei 2013 - 16:36

Henk Bond:

Nu het vandaag echt de hele dag heeft geregend in Le Lavandou lees ik jullie verslagen over die nattigheid in Spanje met nog meer respect.Als je ooit hier in de buurt bent met dit weer ga dan lunchen in Auberge de Mole in la Mole.God bewaarme,wat lekker; een voorgerecht van diverse pates en rilletes d'oie en een confit de canard als hoofdgerecht.Zorg wel,dat je de volgende dag weer moet fietsen,anders kom je de col de Canadel niet op.het gekke is,dat het in Oost europa nu boven de 20 graden is; ik hoop,dat dat hoge luchtdrukgebied het nog een anderhalve mand volhoudt,want dat fietst toch aanmerkelijk lekkerder.Disfruta una semana de Santiago,de sol y de vino pellegrino
    Besitos
    Enrique

• 18 Mei 2013 - 18:55

Kees En Riet:

Hallo Ad en Anny,
    Proficiat met het behalen van jullie resultaat, een fijne week in Santiago.
    Spreek jullie later nog wel. Wij wensen jullie ook een goede reis naar Hoeve.
    Lieve Gr. Van je camino vrienden Kees en Riet

• 18 Mei 2013 - 19:12

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,
    Proficiat, geweldig wat jullie gedaan hebben . Je hebt het toch weer maar voor elkaar.En deze tocht was het weer toch niet zo bijzonder, maarja jullie zijn goed gemotiveerd. En nu lekker genieten daar, en het moois bekijken. Ik kijk uit naar jullie foto's en ik hoop daar ook eens te komen, alleen niet op de fiets maar met de auto of de bus. Straks een goede reis terug naar Hoeven en dan hoor ik jullie weer wel. Ik heb dan ook veel te vertellen van hoe het hier allemaal gaat.
    Heel veel liefs, Tonny

• 18 Mei 2013 - 20:07

Joke:

Hallo Ad en Annie

Proficiat jullie hebben het weer gehaald ,wat een kanjers zijn jullie .
    Geniet nog van de week in S.d.C. Ik zie jullie weer in Hoeven daar is alles goed.

grt Joke

• 18 Mei 2013 - 21:54

Eli En Joke:

Proficiat Annie en Ad

Wat een geweldige prestatie hebben jullie weer geleverd!Wij konden de voldoening van jullie gezichten aflezen!Nu lekker nog even nagenieten in Spanje en ook een beetje uitrusten!
    Bedankt voor jullie kaartje! Erg attent! Hier verder alles heel goed!!

Groetjes van Eli en Joke

PS. Kijken jullie ook naar het songfestival?

• 19 Mei 2013 - 22:27

Henny Damen:

Giganten,

Ik sluit me aan bij alle andere schrijvers.
    PROFICIAT.
    JULLIE HEBBEN HET TOCH MAAR WEER GELEVERD.
    -ZE ZIJN ER- ZEI IK TEGEN NIC.
    Kreeg er nog een brok van in mijn keel ook.
    Wat een PRESTATIE,DOORZETTINGSVERMOGEN EN POSITIVITEIT.

Nog een hele fijne week in Santiago.

• 20 Mei 2013 - 09:44

Hans En Henny Uit Roermond:

Na enkele dagen van afwezigheid, we waren met vrienden in Mechelen,Belgie.

Er zijn al zoveel fantastische reacties geweest en wij sluiten ons daar natuurlijk bij aan.

Het waren toch wel barre 1200 kilometers met veel regen en koud weer. De klimmetjes waren ook niet mals en jullie hadden alleen maar jullie eigen om positief te blijven en door te gaan.

De weg is het doel, niet onbekend bij jullie, taaie rakkers.

LIEFDEVOL OMARMEN JULLIE HET UNIVERSUM!!

Bedankt voor al jullie leuke verslagen en we zien jullie in Limburg in het najaar!

Groetjes Hans en Henny

• 21 Mei 2013 - 17:48

Geert Siebers:

Hoi Ad & Annie, het is wel wat aan de late kant, maar alsnog mijn (natte) pet af voor jullie prestatie. Ik ben druk bezig geweest met het schoonmaken van mijn vijver en had 's avonds niet altijd zin om mijn mail na te kijken; vandaar. Het is hier ook "pis" weer geweest dus jullie hebben niets gemist. Na deze indrukwekkende natte reis loop ik inmiddels 1 1/2 tocht naar Santiago op jullie achter. In juli/augustus hoop ik die achterstand door te hospitaleren in Roncesvalles terug te brengen tot 1. Misschien dat ik in 2014 de stand weer gelijk maak, maar dat zien we nog wel. In ieder geval nog heel veel plezier en goed weer in Santiago en ik hoop dat de zwemvliezen tussen jullie tenen verdwenen zijn tegen de tijd dat jullie weer in Hoeven aankomen.
    Groeten, Geert & Mieke

• 22 Mei 2013 - 08:13

Chantal:

Hallo Anny en Ad!

Gefeliciteerd !
    Super knap van jullie en dan met veel regen en kou.
    Het was leuk om jullie zo te volgen.
    Geniet nog even

Groetjes Chantal,Arno,Tim,Jur en Raf Aarssen