De engel van Trujillo - Reisverslag uit Trujillo, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De engel van Trujillo - Reisverslag uit Trujillo, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De engel van Trujillo

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

02 Mei 2013 | Spanje, Trujillo

De engel van Trujillo.

Na een voortreffelijke nacht en een Spaans ontbijt mag ik van Ad afrekenen bij de receptie. Hier kunnen ze niets met mijn creditkaart, dus wordt het handje contantje. Ik reken € 65,-. af en kijk verder niet naar de rekening. Van de man achter de bar heeft Ad nog 2 broodjes en enkele belegcups mee gekregen voor onderweg. We zullen op deze route volgens het boekje niets meer tegen komen tot aan Trujillo.

Onder een strakke blauwe lucht, bijna geen zuchtje wind, korte broek bovenaan in de fietstas om te wisselen als het erg warm wordt, peddelen we om kwart over 8 ontspannen het dorp Miajadas uit. We hebben er zin in! Met zo’n temperatuur kan de dag niet meer stuk. Na enkele kilometers vraagt Ad wat ik moest betalen. Bij het horen van het bedrag verschijnt een diepe rimpel in het voorhoofd van mijn minister van financiën. Later zien we, dat alleen de kamer en het ontbijt o0p de rekning staat. Voordeel voor ons, nadeel voor het hotel.

We fietsen over een landelijk weggetje met mooie klimmetjes en dalen. Aanvankelijk rijden we nog tussen de olijfbomen, maar die maken na enkele kilometers plaats voor grote rotsachtige velden met koeien. De natuur is betoverend: de weiden kleuren paars en geel met hier en daar een klein watertje, dat bedekt is met witte kikkerbeet, bermen zijn een palet van prachtige kleuren met een grote diversiteit aan soorten planten. Niemand komen we tegen, alleen een enkel boer, die naar zijn beesten gaat kijken. Hoe verder we het binnenland inrijden, deste slechter wordt de weg. Het is uitkijken geblazen voor de vele kuilen en losse stenen. Bij de klim van 13 % stappen we na 20 meter af om de resterende 400 meter te lopen. Dat lopen is even erg als het blijven rijden. Puf, puf, puf, telkens even stoppen om bij te komen. Maar het zwaarste deel hebben we nu gehad.

In Ibahernando geen koffiebar te zien. Alleen een klein parkje aan de route nodigt uit om uit “eigen bar” koffie te drinken. Elke morgen kook ik water in de thermosfles met een klein dompelaartje voor soep en koffie onderweg. Zo hebben we altijd koffie bij ons voor noodgevallen.
Trujillo zien we al van verre op een heuvel liggen. Aan de rand van de stad ligt de super Max en ik aarzel niet om proviand in te slaan voor morgen: vooral fruit, drinken en zachte broodjes.

Het is erg druk in de middeleeuwse straatjes, agenten regelen het verkeer, maar we kunnen nog niet zien, wat er aan de hand is. Al lopend en klimmend met de fiets aan de hand gaan we richting centrum. Als we even stoppen, komt er een man naar buiten en Ad begint in het Engels naar het Plaza Mayor te vragen. “U kunt gewoon Nederlands praten, wat zoekt U”. Een slaapplaats? Dat zal niet meevallen, want er is hier een weekend lang een grote internationale kaasmarkt met folklore. De meeste hostels en hotels zijn volgeboekt, maar ik heb hier ook een hotel/appartement”, alleen moet je nog even geduld hebben, want de hulp is bezig het appartement in orde te maken. “Meneer U bent een engel, die op het juiste moment op ons pad komt”. We aarzelen geen moment en vragen nog niet eens naar de kosten. Fietsen mogen in de garage tegenover het hotel en binnen een half uur zitten we in een riant appartement. De eigenaar is zeer behulpzaam; hij regelt voor ons het volgende slaapadres midden in het park Montfrague, zeventig kilometer verderop, omdat hij weet, dat er op dit moment weinig slaapgelegenheid is vanwege een extra lang weekend van de Spanjaarden.
In de middag wandelen we over de kaasmarkt richting het Moorse kasteel en de basiliek Santa Maria. Er is tijd voor een bezoek aan de tentoonstelling in het geboortehuis van Pizarro en op het Santiagoplein drinkt Ad een pilsje en ik een glaasje witte wijn. Daar ontmoeten we het Nederlandse echtpaar uit Alkmaar, dat we al eerder onderweg gezien hebben. Zij hebben nog geen slaapplaats en we verwijzen ze naar ons adres. Ze hebben geluk. Bij thuiskomst treffen we ze in de tuin aan. De eigenaar is een super gastheer en doet ook voor deze lui zijn best om een slaapplaats voor de volgende dag te reserveren. Voor ons is hij vandaag de held. Tot morgen. Anny

• 02 Mei 2013 - 21:03

Barbara:

Klinkt goed allemaal!
    Fijn, zo'n gastvrije en behulpzame eigenaar, dat jullie nog maar veel van deze mensen tegen mogen komen
    ' en route'!!

Geniet van de folklore, al het moois en het heerlijke weer!
    Dat het zo mag blijven!

Veel groetjes,

Barbara en Marc.

• 02 Mei 2013 - 21:09

Yvonne:

Engelen bestaan dus nog echt. Vanavond geen facetime, want de Ipad is niet thuis. Morgen weer maar, zusje. Dikke kus van ons.

• 02 Mei 2013 - 21:56

Jetty Blijdenstein:

Hallo pelgrims,

gelukkig dat jullie deze man tegen kwamen. Maar je weet het: zonder geluk vaart niemand wel. En ook fijn dat het weer goed is, dan heb je er toch veel meer zin in. En zo'n mooi appartement is ook gezellig. Ik was vanmiddag bij Marianne en zij vroeg of jullie nu al vertrokken waren omdat ze nog geen mai hadden ontvangen. Waarschijnlijk hebben jullie nog haar oude mailadres, maar ik heb gezegd dat ik alles zal doorsturen. Hier weinig nieuws onder de zon. Het weer is niet slecht, maar wat warmer mocht het onderhand wel worden. Ik dacht er vanmiddag ineens aan dat het vandaag 2 mei is. Ik zou vandaag 44 jaar getrouwd geweest zijn en het gekke is dat het lijkt alsof dat nooit heeft plaats gevonden. Raar he? Morgen moet ik naar de kapper en dan ga ik mij ook langzaam voorbereiden op onze midweek naar de Kempervennen. We hopen maandagmorgen te vertrekken en komen dan vrijdagmiddag weer thuis. Maar de komende dagen lezen jullie mij weer. Voor straks welterusten in Trujillo en voor morgen weer veel succes en goed fietsweer.

Groetjes,

J E T

• 02 Mei 2013 - 22:13

Theo En Tia Van Der Sanden:

Hallo Anny en Ad,

Ik keek op jullie site en wie schetst onze verbazing toen we zagen dat jullie in Spanje aan het fietsen zijn en dus niet de Groene Valleiroute !
    Alle reisverhalen inmiddels met veel plezier gelezen en we zijn nu weer helemaal op de hoogte van de in en outs van jullie reis! Santiago blijft toch jullie voor jullie no.1.
    Heel mooi!
    Op 9 juni is de bedoeling dat we De Groene Route gaan fietsen naar St. Marie de la Mer.( volgens jullie boekje).
    Maar we hebben nog weinig kilometers in de benen dus dat moet nog gaan gebeuren .

Heel veel succes en plezier en we blijven jullie volgen!
    Met hartelijke groeten van Theo en Ria uit Veghel.

• 03 Mei 2013 - 08:49

Herman:

Het is altijd een feest om zulke gasten, komend op de fiets, te kunnen verwelkomen. De timing was inderdaad ongelooflijk, want zo vaak steek ik mijn hoofd u ook weer niet naar buiten. Mensen als Anny en Ad hebben een korting van €5 per persoon op de kamerprijs, uit respect voor zo veel doorzettingsvermogen, al doen ze er zelf nogal luchtigjes over. Ik wens jullie, koud het pand uit, een goede reis de komende weken, met nog veel, zoals jullie dat benoemen (maar voor mij te veel eer) 'engelen', Herman

www.baciyelmo.com

• 03 Mei 2013 - 11:45

Clara:

Wat énig, engel Herman zelf aan het woord! Wij vinden Anny en Ad, onze buurtjes, ook echte toppers. Anny, we genieten van je verslag en volgen jullie op de voet. Deze week heb ik niet zoveel tijd om te reageren, we hebben immers 4 kleinkinderen te logeren. We wensen jullie een veilige voortzetting van de reis met hier en daar een engel als het nodig is.
    Veel liefs en alvast een fijn weekend!

• 03 Mei 2013 - 16:26

Wim En Nell:

Hoi Anny en Ad

Wat klinkt het toch weer gezellig en avontuurlijk jullie verslag. We genieten er weer van.
    We hebben nog niet veel gereageerd maar ikben al een paar weken niet in orde. Eerst
    was het griep,dacht ik,maar nu heb ik longontsteking. Ik heb nu een kuur antibiotica. Ik voel me niet zo best
    maar ja, maar even uitzieken.

We wensen jullie een heel fijne reis en ook sterkte met slechte weg, zware beklimmingen en andere
    ongerechtigheden, Wij leven met jullie mee.

Groetjes en liefs Wim en Nell

• 03 Mei 2013 - 17:25

Bep Konings:

Foei, foei, foei.
    Jammer van de hoteleigenaar!!!!
    Wat hadden jullie gedaan als het andersom was geweest?

De computer is super snel.
    En mijn laptop is ook weer in orde.
    Heel leuk om steeds het verslag te lezen.

Goed weer en gezellige dagen.
    Groeten van Bonni

Bep

• 03 Mei 2013 - 19:14

Joke:

Wat fijn dat alles weer goed verloopt tot nu toe.
    hier is alles goed, we hebben mooi weer.
    geniet weer van de natuur en het fietsen, lees weer met veel plezier de verslagen.
    veel plezier en kijk goed uit.

grt joke