Een korte, maar heftige rit. - Reisverslag uit Béjar, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een korte, maar heftige rit. - Reisverslag uit Béjar, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een korte, maar heftige rit.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

05 Mei 2013 | Spanje, Béjar

Lieve mensen allemaal.

Vandaag hebben we uitgeslapen tot 8 uur. De routine na een week fietsen zit er weer helemaal in: opstaan, wassen, tassen pakken en ontbijten. In het restaurant stand een uitgebreid ontbijtbuffet klaar met alle soorten dranken en spijzen. De Spanjaarden houden waarschijnlijk erg van cake bij het ontbijt, overal krijg je en stuk cake bij of een Madeleintje.
Met mijn notebook op tafel probeer ik te multitasken. Ontbijten, verbinding maken, bericht verzenden en foto' s erbij zetten. Zo gebeurde het, dat jullie vanmorgen pas de belevenissen van gisteren binnenkregen.

Het weer is weer super: een blauwe hemel met wat witte flarden van wolken, temperatuur rond de 20 graden en bijna geen wind. Je kunt je niets beters wensen.

Om half tien vertrekken we met meteen een forse daling van 2 km. en daarna worden we getrakteerd op een klim van 3 tot 8 procent over een lengte van 15 km. We rijden door Banos de Montemayon, een behoorlijk dorp met heel wat hotels. Daar hadden we gisteren ook kunnen slapen en dat had ons dan heel wat minder klimerk bezorgd. Helaas hadden we het hotel laten bespreken en ik vind, dat je dan ook de consequenties moet aanvaarden. Afspraak is afspraak. Dus slapen in Hervas.
We rijden naar Puerta al Bejar en willen graag een kop koffie. Met extra klimwerk naar het centrum zien we een barretje, dat de eigenaar juist opent. We zijn de eerste klanten deze morgen. Even later komt een man binnen, die snel een pilsje pakt en daarna weer verdwijnt. Het dorp lijkt uitgestorven en ik vraag me af wat je als jeugd hier te zoeken hebt als je enige ambities hebt. Waarschijnlijk verlaten de meeste jongeren deze dorpen om elders te studenten en werken.

Al verder klimmend verlaten we de Extremadura en rijden we de volgende provincie in. De laatste kilometers fietsen we fluitend weg, een beetje klimmen en weer naar beneden tot aan Bejar. Daar ligt een kuitenbijtertje van 3 km. te loeren: snelheid nog 6 km. Per uur. Met rust in het hoofd bereiken we het centrum van deze stad.

We zoeken het hotel, dat we gisteravond op de iPad hebben
opgezocht: Hotel Spa Colon in het centrum van Bejar. Het ziet er keurig uit. Het is pas 1 uur en we hebben nu alle tijd voor een lunch, een wasje, een siësta en een wandeling door het stadje. waar we een pizzeria ontdekken. Dat wordt dus pizza eten vanavond.

Morgen hopen we Salamanca te bereiken: afstand 81 km. Moet
lukken. Daar zullen we een rustdag inlassen, omdat er heel veel te bezichtigen is. Ik wens jullie allemaal een fijne zondagavond. Zojuist van Pascal gehoord, dat Ajax landskampioen is geworden en Willem II degradeert. Veel liefs en groeten uit een aangenaam Spanje. Anny

  • 05 Mei 2013 - 20:29

    Jetty Blijdenstein:

    Hallo vrienden,

    jullie waren vroeg vanavond, dus kan ik nog antwoorden. Fijn dat jullie alweer heelhuids gearriveerd zijn bij het volgende adres. En morgen naar Salamanca. Ja, zeker daar een rustdag inlassen, want ik vond het een prachtige stad. Heel veel te zien, ook weer een gezellige Plaza Mayor, mooie oude en nieuwe kathedraal, de versiering noemen ze plateresco. En wat ik het mooiste vond; Het Museo LYS, Art Déco en Art Nouveau, ik heb mijn ogen uitgekeken, maar ben ook heel gek op deze stijl. Het is ook 's avonds tot 9 uur open. En het symbool van de stad is de kikker (la rana). Dat verhaal hoor je daar wel. Ik wens jullie voor morgen alweer een goede rit toe zonder mankementen en ongelukken. Jullie volgende bericht zal ik pas op vrijdag lezen, want morgen om 9 uur ben ik weg. Nog fijne dagen en jullie lezen me weer als ik terug ben. Hasta luego!

    Lieve groeten,

    J E T

  • 05 Mei 2013 - 21:28

    Barbara:

    Alvast een héle fijne WELVERDIENDE (!!!!!!!!!!!!) rustdag!!
    Geniet van al het moois.

    Groetjes Barbara.

  • 05 Mei 2013 - 22:09

    Joke:

    Pascal heeft me net aangemeld op jullie mailing list. Ik stroom dus iets later in, maar ga jullie berichten lezen en zo jullie reisavonturen volgen. Goed uitrusten in Salamanca. Jullie hebben die rustdag wel verdiend ondertussen.

    Groet Joke. Ook de groeten van Frank, Mieke en Pascal.

  • 06 Mei 2013 - 08:48

    Pieter Pijpers:

    Hoi, Anny en Ad, eindelijk kan ik weer correspoderen met jullie, dat was echt een gedoe, ik kon nergen de
    previeuw vinden . om wat terug te schrijven,met medewerking van je zusje is alles weergoed. hopelijk.
    bij ons gaat alles goed, hopnde bij julliu ook.
    wij ensen jullie nog een goede reis, en we horen nog van elkaar.
    vele groetjes van joke en mij. je neefpiet xxxx

  • 06 Mei 2013 - 09:24

    Sofie:

    Hoi tante en oom,

    Klinkt allemaal goed jullie verhalen! Hier genieten we van de eerste echte zonnestralen en dat betekent heerlijk strand- en fietsweer! Er staan dus de nodige ritjes op het programma. Over 3 weken vertrekken Bas en ik naar Frankrijk voor een week vakantie (Koga Miyata gaat mee) met een uitstapje naar de Alpe d'Huzes voor Joost. Erg leuk. Geniet nog maar daar van het Spaanse land.

    Liefs Sofie

  • 06 Mei 2013 - 18:59

    Henk Bond:

    Ik hoop,dat ik ook zo trouw een verslag kan maken van onze tocht;dat moet je me toch eens leren.Van de vorige heb ik (nog) geen verslag gemaakt,omdat mijn ogen het niet deden door de staar,maar dat is intussen verholpen.Dus nu Burgos of kom je daar helemaal niet langs?IK geniet al van de beschrijving van de klimmetjes.Ga zo door.Hier nog een dag lekker warm en dan valt het weer terug naar het bekende weertype van de afgelopen 9 maanden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 703
Totaal aantal bezoekers 354093

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: