Twee dagen genieten van Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Twee dagen genieten van Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Twee dagen genieten van Sevilla

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

26 April 2013 | Spanje, Sevilla

Lieve familie, vrienden en kennissen.
Gistermorgen liep om 8 uur de wekker af op de ipad, waarmee ik nog vaak aan het vechten ben, omdat ik nog niet zo lang de bezitster ben van het nieuwste snufje op elektronicagebied.
Het werd een dag van: een bezoek aan de kathedraal met de Giraldatoren, Het El Alcazar met zijn tuinen, een wandeling door de Joodse wijk Santa Cruz.

Het ontbijt was heel simpel, maar voldoende voor een ontbijt: wat casinobrood om te roosteren, thee, koffie, melk, cornflakes, jus d’orange. Met een goed gevulde maag stapten we om half 10 al de kathedraal binnen. Er was juist een H. Mis begonnen en we mochten aanschuiven bij het hoofdaltaar. We konden alleen maar wat hoofden ontdekken in de koorbanken en een latijns gezang kwam uit die richting. We hielden het snel voor gezien en gingen op zoek voor een stempel van deze beroemde kathedraal in onze Credential. De Credential is hét bewijs, dat je een pelgrim bent en aan de stempels van de plaatsen kan men in Santiago de Compostela zien langs welke wegen je de tocht hebt gemaakt. Een voordeel is ook, dat je snel geholpen wordt in refugio’s, albergues, hostals, kerken, kloosters, raadhuizen en politiebureaus.
Wij hebben van dit voordeel al gebruik kunnen maken: in de kathedraal liepen twee priesters rond in misgewaad en toen wij ze aanspraken voor een stempel in onze Credential werd meteen de surveillant erbij geroepen,die in de pastorie de Credential moest afstempelen. Wij noemen dat delegeren.
We hadden wat pech, want het prachtig gouden retabel tegenover het hoofdaltaar was bedekt met een groot doek, waarop de afbeelding stond. Na de nodige foto’s gemaakt te hebben dronken we bij Starbucks een grote beker koffie, lekker in het zonnetje genietend van al het moois om ons heen. Een man met een groot pak bagage op een fiets, die wij allang bij de kringloper hadden gebracht, liep voorbij ons terras. We zagen meteen dat het een Nederlander was en natuurlijk komt dan de geijkte vraag: “Waar ga je heen?” Hij was een dakloze Amsterdammer met een verhaal dat niet te geloven is. Hij had geen geld, sliep buiten in een slaapzak of in de grote steden bij de daklozenopvang. Eten scharrelde hij onderweg bij elkaar: het kostte nooit iets. Hij reed zonder kaart en wist nooit waar hij naar toe ging. Zo op het eerste gezicht een gelukkig mens, die zich erg vrij voelde. Later in de morgen en middag zagen we hem nog 2x fietsend door Sevilla.

Al wandelend naar El Alcazar werden we regelmatig aangesproken door eigenaars van de rijtuigen om een ritje door Sevilla te maken. Aan de deur van de kathedraal zagen we enkele bedelaars en vrouwen met een zigeunerachtig uiterlijk probeerden op straat takjes rozemarijn te slijten. Het was even wennen.
Erg druk was het nog niet voor de ingang van El Alcazar. Soms heb je voordeel als je de 65 bent gepasseerd: entree € 3,-. i.p.v. € 8,-. Ooit in een grijs verleden hebben we dit prachtige bouwwerk al eens bezocht, maar het meeste was voor ons toch weer nieuw. Dit uniek bouwwerk geeft de overgang aan van de Islam naar het Christendom. In 913 begonnen met de bouw in Moorse stijl en later in de christelijke tijd zijn de gotische-, renaissance- en barokdelen aangebouwd. De grote keizer Karel de vijfde trouwde hier met Isabela van Portugal. We kwamen niet uitgekeken. Wat een kunstenaars, die dit konden maken met hun handen.
In de tuinen geurden de rozen, bloeiden de Acanthussen en overal waterloopjes, fonteinen en waterschalen. Een tuin om van te dromen.
Na een late lunch liepen we door de wijk Santa Cruz, een oude Joodse wijk in Seviliaanse stijl. Dit is een doolhof van smalle straatjes, pleintjes, leuke winkeltjes en prachtige patio’s. Helaas was er van de patio’s weinig te zien, omdat het waarschijnlijk siësta tijd was. De meeste deuren waren gesloten.
En tenslotte konden we het toch niet laten om de bijzondere Giralda toren te beklimmen: een toren zonder trappen met enkel hellingen. Het verhaal gaat, dat Moren met hun paarden zo naar boven konden rijden.
Het was ons weer gelukt om de dag goed te vullen. Morgen gaan we met de bus een sightseeing tour maken met de diverse op- en uitstappen om nog enkele bijzondere dingen te bezoeken.

Vrijdag 26-4
Een compacte dag.

Ontbijt is natuurlijk hetzelfde als gisteren. En de plannen liggen ook al klaar. We vatten beiden het plan op een stukje van de route te lopen die we morgen moeten fietsen om vlot de stad te kunnen verlaten. Daarna gaan we stappen bij de rivier de Gualdalquivir in de open bus om nog enkele bijzondere pleinen en gebouwen te bezoeken.
Het weer is wat somber in de vroege morgen, toch maar het fleecejack mee. We gaan eerst op zoek naar een fietsenmaker, die tellertjes verkoopt want mijn teller kan ik nergens in de zak met electronica vinden. Helaas schijnt er hier in het centrum nergens een fietsenmaker te zitten. Men verwijst ons ook nog naar de FNAC: die verkopen wel GPS maar geen tellertjes. Ik zal het zonder moeten stellen deze reis.
Bij Plaza de Espagna aangekomen herinneren we ons de vele muurtegels met de steden van Spanje, het militair museum en het prachtige stadspark, dat grenst aan de Plaza. Het is er gezellig druk en ook hier probeert men weer zijn waren te slijten aan de toeristen. Vandaag zijn het vooral waaiers. Bij een volgende stop stappen we uit om de wijk Macarena te bezoeken: een oude wijk gedeeltelijk omgeven door een Moorse muur. Helaas valt deze wandeling tegen: vuile straten, onverzorgde huizen en leegstaande winkels. We hebben het gehad en lopen naar de bushalte om in het centrum de middag af te sluiten met een koud pilsje.
Vanavond gaan we eten in een gezellig visrestaurant gelegen in de Joodse wijk. En daarna kunnen we onze gewone kleren omruilen voor de fietskleding van morgen. We hebben er zin in.
Groeten

• 26 April 2013 - 19:29

Barbara:

Nog maar een paar dagen weg en al zoveel gedaan en gezien!
    Geniet ervan en fiets-ze!!

Groetjes Marc , Barbara en Jop.

• 26 April 2013 - 19:49

Yvonne:

Leuk dat we elkaar via FaceTime gesproken hebben.

• 26 April 2013 - 20:21

Chantal:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen!
    Geniet ervan!
    Groetjes Arno,Chantal,Tim,Jur en Raf Aarssen

• 26 April 2013 - 22:00

Bep En Bonni:

Hoi Anny en Ad.

Geniet van al het moois. Het is inderdaad een prachtige stad met veel variatie.
    Wij vonden het ook prachtig.
    Nu relax op de fiets!!!!!
    Wij zullen jullie volgen. heel erg leuk.

Liefs

Bep en Bonni

• 26 April 2013 - 22:04

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden,

daar zijn jullie weer met een verslag van 2 dagen. Ik zie wel dat jullie iedere minuut benutten. Het ziet er mij ook allemaal bekend uit, ik vond Sevilla ook een mooie stad. Maar net als jullie vond ik de Macarena ook zo'n vieze buurt, er is dus nog niks veranderd. En ja, jullie zijn weer zo fit dat je de Giralda beklommen hebt, ik dus niet en dat is al 16 jaar geleden dat ik er was! Hopelijk hebben jullie lekker gegeten en zijn klaar voor de start morgen op de pedalen. Ik wens jullie weer veel fietsplezier en hoop dat het weer mee zit. Ik weet wel dat een beetje regen jullie niet kan deren, maar in de zon is het toch aangenamer. Voor straks welterusten en morgen gezond weer op! Tot de volgende mail.

Groetjes,

J E T

• 26 April 2013 - 22:51

Cees En Greet Van Middelaar:

Hallo Anny en Ad,

leuk jullie verhalen te lezen, wij herkennen er veel van, Sevilla is prachtig. Morgen gaan jullie dus echt op pad, we wensen jullie een heel goede tocht en geniet ervan, wij hebben er heel goede herinneringen aan.

Groetjes, Cees en Greet.

• 27 April 2013 - 08:09

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,
    Jullie hebben al weer veel mooie dingen gezien op die paar dagen. Het is weer leuk om dit te lezen, zo blijven we op de hoogte. Ik heb gisteren ondanks mijn misere toch een verrassing gehad. Ik heb namelijk een koninklijke onderscheiding gehad , ben lid van Oranje-Nassau geworden. Het was een grote verrassing voor mij. Ik wou jullie dit even laten weten,want hier ben ik best trots op. Ik wens jullie verder een goede reis en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Groetjes, Tonny

• 02 Mei 2013 - 13:42

Jan Martens:

Veel succes eb plezier met jullie tocht.

Als je van vogels houdt. Onderweg kom je minimaal drie soorten gieren tegen, o.a vale gier, aasgier en monniksgier. Ook de Grote trap een zeldzame loopvogel heef daar zijn biotoop. Verder de zeer kleurrijke vogels zoals, scharrelaar en bijeneter.

Groetjes

Jan Martens