Ingetreden..... - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Ingetreden..... - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Ingetreden.....

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

02 Juni 2010 | Spanje, Sahagún

Beste familie, vrienden en bekenden.

Deze morgen veroorloven we ons een later vertrek dan normaal, omdat we maar 65 km. moeten trappen naar Sahagun over een traject dat bijna geen klimmetjes heeft.
Om kwart voor negen verlaten we Fromista met de prachtige romaanse San Martin kerk. De gebeeldhouwde stenen figuren rondom onder de dakrand zijn een kenmerk van deze kerk. Nu zien we ook een drietal bevolkte ooievaarsnesten op het dak van de gotische San Pedro kerk. Na Fromista rijden we een van de meest vlakke delen van de route over de vrijwel schaduwloze Tierra de Campos met aan weerszijde van de weg graan, graan en nog eens graan. Om 10 uur zitten we heel relaxt aan de koffie in Carrion de Los Condes, een belangrijke etappeplaats in de geschiedenis van de pelgrimage. We bezoeken de grote pelgrimskerk Santa Maria del Carmen uit de 12de eeuw. Het diepliggende portaal beeldt de historie uit van de 100 maagden, die aan de Moren geschonken zouden moeten worden en die gered werden door een kudde woedende stieren.
In de kerk heeft men een miniatuurlandschap gemaakt met als middelpunt het kerstgebeuren.

We weten, dat we vanaf nu heel goed de juiste tekst moeten kiezen om onze weg over het asfalt te vervolgen. Twee jaar geleden namen we het roodbruine kiezelpad, het tracé van de Romeinse weg die hier La Parva heet. Ad wist toen te vermelden, dat dit pad maar 4 km. lang was. Achteraf bleek het 12 km. te zijn. Moe van het sturen, stenen vermijdend en door elkaar geschud bereikten we toen Calzaldilla de la Cueza.

Vandaag is het een makkie om via de N 120 en met wind in de rug Calzaldia te bereiken. We lunchen daar en kunnen het niet laten om toch even naar dat kiezelpad te fietsen voor een foto.
De Camino loopt nu door authentieke streekdorpjes zoals Terradillos de los Templaros. Om 14.00 bellen we aan bij het hostel waar Ad gereserveerd heeft Er is niemand thuis. Ad vindt, dat we naar iets anders moeten zoeken. Even de hoek om ligt het klooster Sta. Cruz van de zusters Benedictijnen, die een refugio in het klooster beheren. Alles is afgesloten met tralies voor de ramen en voor de grote dubbele deur. Ad belt aan en we mogen intreden. De kamer delen we met 6 andere pelgrims. Terwijl ik dit verslag schrijf in de patio van het klooster klinkt uit een luidspreker gregoriaans gezang. We kunnen ook nog de vespers en de dienst met de pelgrimszegen bijwonen. De herinneringen aan mijn St. Anna kweekschooltijd zijn er weer. Morgen gaan we over het fascinerende hoogland, uitgestrekt en verlaten op dromerige dorpjes na richting Léon. Veel leesplezier. gr. Anny en Ad.

• 02 Juni 2010 - 15:35

Alet Hendrik Jol Im:

¡Hola Anny en Ad,
    Zojuist in Google Earth het landschap waar jullie doorheen fietsen bekeken, prachtig hoor! We genieten mee met jullie dagverslagen. Hemelsbreed tot Santiago nog zo'n 325 km. Zet 'm op! Groeten van ons,
    Aletta, Hendrik, Jolie & Imre

• 02 Juni 2010 - 19:11

Babette:

Hoi tante Anny en ome Ad,

Leuk hoor dat jullie m'n pa en ma nog hebben ontmoet. Lekker knus zo in de caravan. Wij vertrekken morgen met de auto naar Toscane, wel wat meer luxe in vergelijking met jullie, hmm. Ik doe het jullie niet na hoor. Heel veel succes verder en geniet ze.
    Liefs van ons allemaal
    Bas, Babette, Iris en Sanne

• 02 Juni 2010 - 21:01

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad,

nou dat viel jullie vandaag dus mee, gelukkig maar. En morgen op weg naar Léon, is ook een prachtige stad. Ik wens jullie weer veel succes en fietsplezier en..... het eind komt steeds dichterbij, geweldig hoor.

Buenas noches vannacht in het klooster van de nonnekes, inderdaad nostalgie.

Liefs,

J E T