Van Burgos naar Fromista. - Reisverslag uit Frómista, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Van Burgos naar Fromista. - Reisverslag uit Frómista, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Van Burgos naar Fromista.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

01 Juni 2010 | Spanje, Frómista

Lieve mensen.

Deze morgen moeten we om 8 uur uit de refugio van San Juan d'Ortega zijn. Als pelgrims hebben we alleen maar stokbrood (van de vorige dag), jam en een beetje kaas. We moeten buiten op een stenen bank ons ontbijt nuttigen met water uit de bidon. Daarom beloven we ons voor later in Burgos een heerlijke kop koffie met wat lekkers.
De weg is bekend: dertig km. lang, wind in de rug en de zon doet zijn best. Bij de brug over de rio Arlazon moeten we een klim van 8 tot 14% nemen over 700 meter. Daar gaan we samen lopen. Om 10 uur rijden we langs de Rio Arlanzon de stad binnen. De camping waar Yvonne en Jacques naar toe zouden gaan hebben we ook al ontdekt. Na de koffie met een stuk tortilla begeven we ons naar de kathedraal. Ad heeft nog geprobeerd om de juf van de toeristische info enkele plaatsen te laten reserveren voor de komende 2 dagen. Helaas mocht zij dat niet doen.
Terwijl ik op een drafje (helaas) de kathedraal bezoek, past Ad op de fietsen en daarna is hij aan de beurt voor een rondje kathedraal.
In deze kathedraal ligt de beroemde veldheer El Cid.
Om 1 uur bel ik Yvonne, omdat 2 heren op de fiets ons melden, dat ze een blauwe C5 met een caravan hebben gezien: reden voor ons om snel naar de camping te fietsen. Het is erg leuk om ze na bijna 5 weken weer te zien, maar tevens een beetje vreemd, omdat we nu plotseling tussen vakantiegangers met tenten en caravans zitten na de refugio's, hostels en hotelletjes. De rosé-biertjes komen op tafel, de route en andere belevenissen worden besproken. Zij zijn met de caravan over de Ibañeta gereden en hebben de fietsers daar zien zwoegen om de Pyreneeën over te trekken.
's Middags zitten we na 5 weken weer in een auto. Dat gaat erg snel en zeer gemakkelijk. s' Avonds eten we in het restaurant op de camping en daarna logeren we in de "refugio Knauss"caravan van Yvonne en Jacques.

---------------------------------------
Van Burgos naar

De volgende morgen zorgt Yvonne voor een lekker ontbijt met koffie. We kijken onze tassen na en laten overbodige spullen bij hen achter, mijn lowriders incluis en dat zal nu een stuk lichter fietsen.
Met dikke kussen nemen we afscheid en beloven contact te houden via smsjes. Daarna draaien we de camping af nageroepen door anderen met een "Buen Camino".
Omdat we de weg weten zijn we vlot Burgos uit en na 2 uur fietsen is onze eerste stop in Estepar, Een barretje aan een oude truckersplaats! We drinken café con lêche uit een glas, dat we nauwelijks kunnen vasthouden vanwege de hitte. Verderop is een kruidenierswinkeltje, dat mij doet denken aan de winkel van mijn ouders vroeger.
Na het verorberen van een banaan rijden we verder met diverse klimmen, passeren veel kleine dorpjes en stoppen bij het bord Santiago de Compostella 514 km. We rijden verder en komen langs de Abdij van San Anton. Rechts in de muur bevinden zich 2 nissen, waarin verlate Compostelagangers vroeger brood en wijn aantroffen. Nu zie ik er diverse briefjes in liggen met boodschappen voor andere pelgrims. Castrojeriz is ons bekend, we lunchen daar en krijgen gezelschap van een Duits echtpaar. Het gesprek gaat over....
We willen nog de kerk Santa Maria del Manzano (Maria van de appelboom)tegenover de bar bezoeken. Twee oude dames bij de ingang van de kerk vragen geld voor de entree. Ik probeer nog met handen en voeten duidelijk te maken, dat we alleen maar een stempel willen en het beeld van Jacobus willen zien. We komen er echter niet voor niets in.
Voorbij Castrojeriz rijden we weer een tiental km. onder de blauwe lucht van Castilië. We hebben mazzel: wind in de rug. We trappen nu op het grootste verzet. We dalen af in het dal van de Rio Pisuerga. Over de rivier ligt een prachtige m.e. stenen brug met 12 bogen. Tijd voor foto´s. Als we over de brug zijn bereiken we de provincie Palencia en na nog 15 km. en een hoog tempo bereiken we Fromista, waar we een kamer in een hostel hebben gereserveerd. Morgen gaan we naar Sahagun, evenals Fromista is dit een nieuwe slaapplaats voor ons.
Voor morgen wens ik al diegene die nog werken veel werkplezier en de mensen die op vakantie gaan een fijne tijd. Gr. Anny/Ad.

• 01 Juni 2010 - 20:47

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad,

nou, wat schieten jullie al lekker op: goed 500 km nog, dat moet een peuleschilletje zijn na wat jullie al achter de rug hebben. En heerlijk om je zus weer te zien he? En lekker bij hun in de "refugio" en 's morgens ontbijt, dat geeft de burger weer moed. Zoals altijd wens ik jullie weer veel succes voor de volgende rit.

Liefs,

J E T

• 01 Juni 2010 - 21:10

Henk Bond:

Ik kan bijna jullie route zonder het boekje volgen.Fromista is zeker een overnachting waard en ga naar dat super restaurant,waar ze zelfs Calvados hebben.hier wordt het warmer en zou de wind vanaf maandag de voor ons gunstige zuid west richting krijgen.bij de ANWB nog wat kaarten gekocht van Jutland

• 02 Juni 2010 - 13:48

Kees En Riet:

Hallo Ad en Anny

Wat een geweldig verslag maken jullie van alle dagen
    en het blijft interessant
    hoewel ik deze route kan dromen.Maar jullie zijn nu zover en wij moeten deze route nog afleggen
    Is het nog erg druk met pelgrims van wege het heilig jaar? wij wensen jullie verder een hele fijne tocht naar Santiago
    Groet Riet en Kees

• 02 Juni 2010 - 15:03

Koos:

Een prachtige wijn én een
    heerlijke Calvados,was ons deel,toen we Fromista
    op het pleintje aandeden.
    Zeker niet overslaan, want dan mis je wat.
    Groeten en kussen uit Limburg