Toch weer slapen in San Juan d'Ortega. - Reisverslag uit Madrid, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Toch weer slapen in San Juan d'Ortega. - Reisverslag uit Madrid, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Toch weer slapen in San Juan d'Ortega.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

31 Mei 2010 | Spanje, Madrid

Hallo lieve mensen in Nederland.

Gisteravond nog een plan bedacht om vandaag in 1x naar Burgos te rijden. We zouden daar dan 1 rustdag hebben. Als we deze morgen om half 8 op de fiets stappen laten we het plan varen. We zien wel hoe ver we komen.
Als we Sto. Dom.de la Calzada verlaten via de brug over de rio Oja speuren we naar ooievaars. In dit gebied zouden die nestelen. Dit jaar kunnen we ze niet ontdekken. We dalen de eerste 7 km. snel en rijden langs onafzienbare graanakkers en erwtenvelden. De boer is al bezig met zijn sproei-installatie. We hebben door de gunstige route nu alle tijd om rond te kijken. Van de klaprozen in de berm spettert het rood eraf. De gele koolzaadplanten doen hun best om ook op te vallen. Blauwe korenbloemen komen tussen het geel goed tot hun recht. De zon schijnt, mooie wolken hangen als watjes aan de blauwe lucht.
Na 15 km. verlaten we de provincie Rioja en rijden de provincie Burgos binnen. Meteen hebben we een erbarmelijk wegdek. Uitkijken dus! In Belorado stoppen we bij "ons barretje" El Paso voor 2 koppen koffie. Daarna nog de bakker opzoeken voor een stokbrood, wat foto's van het ronde pleintje maken en de tocht vervolgen. We hebben na Belorado de keuze: rechtstreeks naar Burgos via de N120 met auto's waarvan we nu vinden, dat ze heeeeel erg hard rijden en veel lawaai produceren. Of met een flinke omweg het binnenland in door de Montes de Oca, waar de stilte heerst en waar meer geklommen moet worden. We kiezen voor het laatste.
Als 2 eenzame pelgrims rijden we door niemandsland. We genieten van de uitzichten en zien de dorpjes als speldenknoppen tussen de akkers liggen. Een politieauto houdt ons staande en vraagt waar we naar toegaan. Hij spreekt geen woord Engels en wij geen woord Spaans. Ad geeft hem het routeboekje, duidt de weg aan en wijst op de schelp. Alles ok, rijden maar. Het weer blijft mooi en een zacht briesje geeft regelmatig verkoeling. We voelen ons top. Dorpjes onderweg zien er triest uit: oude, ingestorte huizen, veel leegstand, maar een kerkje staat er altijd. Om 2 uur rijden we San Juan d'Ortega binnen na 61 km. en 4 zituren. Het gehucht bestaat uit een oud klooster met hospital, een grote romaanse kerk en enkele woningen. San Juan stichtte deze verzorgingsplaats rond 1150. Zijn crypte bevindt zich in de gerestaureerde kerk. Het betere deel van het klooster is na restauratie in gebruik als albergue. Tot onze verbazing is die weer open.
We willen graag een stempel en Ad geeft met een geintje mij de opdracht om te vragen naar een slaapplaats als fietser (als fietser moet je soms wachten tot 7 uur: voetgangers gaan voor). Eerst zegt de beheerder tot 4 uur wachten, dan wordt het 3 uur en tenslotte vraagt hij of ik veel pelgrims op de Camino heb gezien. Mijn antwoord is neen (wij rijden niet over het wandelpad en zien eigenlijk geen pelgrims). Om 18.00 uur is er een dienst in de kerk en daarna is er soep in de eetzaal als een soort verbroedering onder pelgrims. 's Avonds eten we in het enige restaurantje bij de albergue.
Nog 35 km. naar Burgos! Morgen moeten we voor 8 uur de albergue verlaten en zullen rond koffietijd Yvonne en Jacques treffen op de camping van Burgos. We hebben er zin in. Gr. van Anny/Ad

• 30 Mei 2010 - 19:58

Betje:

Iedere avond kijk ik of er weer nieuws is van jullie. Ontzettend leuk om het zo te volgen. De tijd gaat wel heel snel maar vandaag is het 30 mei. Kan begrijpen dat je de tel kwijt raakt.
    Groeten aan Yvonne en Jacques.

• 30 Mei 2010 - 20:42

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden,

ik wacht altijd met afsluiten tot ik jullie mail weer zie binnenkomen en het doet mij deugd dat jullie vandaag een mooie dag hadden met weinig echte obstakels. En ik vind het niet gek dat de Hermandad jullie aanhoudt als enige mensen temidden van de velden! Leuk dat jullie morgen zus en zwager ontmoeten. Ik wens jullie weer veel succes op de volgende route. En het einddoel komt steeds dichterbij!

Buenas noches

Con amor,

J E T

• 30 Mei 2010 - 21:01

Henk Bond:

Er komen weer veel herin neringen boven.In san Juan de Ortega duurde het een eeuwigheid voor ze wat te lunchen op tafel zetten.De baas had er kennelijk weinig zin in.Wij zijn toen maar over de N120 verder naar Burgos gegaan,25 kilometer,harde wind en doodeng met al dat verkeer.Hier vandaag rot weer,maar de komende week ziet het er mooi uit.hopenlijk blijft het bij jullie dat ook.

• 31 Mei 2010 - 04:38

Annelies Cameron:

Hoi Anny en Ad
    Al de tijd dat jullie onderweg zijn lees ik jullie reisverslagen.Wat een prestatie wordt er door jullie geleverd.
    Petje af!!!!!
    En wat een ervaringen doen jullie weer op.Nog heel veel succes op jullie verdere tocht,veel moed en blijf gezond,Annelies.

• 31 Mei 2010 - 06:54

Ineke Polderman:

Hallo Anny en Ad

Natuurlijk volg ik ook jullie reis verslagen.
    Jullie hebben er heel wat kilometertjes op zitten zo te lezen.
    Ik heb het nu erg druk!! Vandaag de grote dag van de verhuizing van Sofie.
    Een prachtige etage in Den Haag krijgt ze nu helemaal fantastisch tenminste voor Haagsche begrippen!! Niet ver van haar oude huis aan het Noordeinde.
    Ik mis jullie wel zal blij zijn als jullie weer
    thuis zijn.
    Was zeker wel gezellig met ons Yvonne en Jacques!!

Dikke kus je zus ineke

• 31 Mei 2010 - 12:59

Marianne:

Dapper hoor, na zoveel kilometers nog voor de langste weg te kiezen. Maar de schoonheid en de rust is ook heel wat waard. Heel fijne tijd met zijn vieren. Groetjes Marianne

• 31 Mei 2010 - 18:04

Ivo En Gelske:

Ha Ad en Anny,
    Jullie morgen in Burgos. Nicoline en ik in het Chassé voor de voorstelling van Tirza. Na afloop zullen we een toost op jullie uitbrengen. Charles en Nicoline vertrekken vrijdag a.s. naar Tibet. Ook dat lijkt Ivo en mij heel indrukwekkend. Dat houden wij nog te goed. Eerst maar even de examenuitslag afwachten. Jullie vorderen gestaag zo te lezen. Veel plezier met de family in Burgos. Groetjes Ivo en Gelske

• 31 Mei 2010 - 19:14

Toon En Ria Cents:

Dag Ad en Annie, wat leuk om jullie reisverslagen te lezen en wat moedig om zo door te zetten. Kanjers zijn jullie! Nu kunnen jullie aftellen want Santiago is in zicht. Heel veel fietsplezier nog en we blijven jullie natuurlijk volgen.
    Groet

• 31 Mei 2010 - 19:46

Joke:

Ik lees met veel plezier jullie reisverslagen.
    Veel plezier met jullie Yvonne en Jacques.
    In Hoeven alles goed,tuin staat er weer mooi bij.