Corbigny-Nevers: einde boekje 1 na 925 km. - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Corbigny-Nevers: einde boekje 1 na 925 km. - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Corbigny-Nevers: einde boekje 1 na 925 km.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

11 Mei 2010 | Frankrijk, Nevers

Voor onze familie, vrienden en kennissen.

Het slapen in een pelgrims-gîte is even wennen! Niet zo zeer het feit, dat we met zessen sliepen, als wel het gebrek aan ruimte en het verschil in dagritme van fietsers en wandelaars. De twee vrijwilligers die er hospitaliseren, zijn heel voorkomend en behulpzaam. De overnachting kost niets; een vrije gift is uiteraard welkom. We slapen in een gedeelte van het nonnenklooster en fluisteren om de kloosterlingen niet te storen in hun gebed. De deur van de slaapzaal moet dicht blijven, omdat er voor de zusters anders het gevaar bestaat niet geheel bedekte mannenlichamen te zien!

Terug naar de orde van de dag: onze twaalfde al weer. De laatste dag van deel 1 met als eindbestemming Nevers, de stad van Bernadette Soubiroux. Een soort feestdag, hoewel om te beginnen het weer er zich niks van aantrekt. We vertrekken in volledige regenuitrusting en na precies 1 km. staan we een half uur te schuilen midden in Corbigny. Als we de beslissing nemen verder te rijden regent het nog steeds en dat zal het blijven doen tot dik 30 km verderop. Koffie drinken is nu echt een probleem. Geen zaakjes onderweg, geen bushokjes en in de openlucht alleen maar regen. Daar komt bij, dat we door behoorlijk zwaar terrein fietsen. Als mummies ingepakt zitten we op onze vrachtfiets, want je kunt bij het meesjouwgewicht gerust een aantal kilo's bijtellen. Klimmetjes van 7 à 8% zijn geen uitzondering en dan kun je maar beter niet teveel op je teller kijken! Demotiveert enorm. Het lukt ons tegen half 12 Prémery te bereiken na zo'n 32 km. We fietsen over een wel heel slecht wegdek. Onverwacht en niet vermeld in de gids ontdekken we toch een barretje. Koffie met enkele soorten koeken: er moet brandstof in de tank!!!
We nemen het er een dik half uur van, wetende dat we einddoel Nevers toch wel zullen halen.
Na onze uitgebreide koffiepauze wordt het droog. Een stukje verder wagen we het erop: regenkleding uit.
Het terrein blijft met stukken nog heel zwaar lopen. We ontmoeten nog een paar koppels nieuwe pelgrims en ook het Haarlemse echtpaar is nog altijd in de strijd. We rijden Nevers binnen via Coulanges en ontdekken een Leclerc Ik neem de tijd voor het op peil brengen van de proviand, terwijl Ad op de fietsen let. We gaan niet eerst naar het besproken hotel, maar netjes volgens Sweerman naar de Kathedraal en het Syndicat d'Initiative om achter de ligging van het hotel te komen. Bij het Syndicat krijgen we ook een stempel in ons paspoort. Na wat gezoek staan we om half 5 voor hotel Clos Ste.Marie en krijgen de sleutel van kamer 6. We frissen ons op en kunnen ook nog een handwasje plegen. Deel 1 zit erop, na 925 km.

Willen jullie morgen allemaal een kaarsje opsteken voor goed weer? Gr. Anny en Ad.

• 11 Mei 2010 - 19:49

Hans&Nelleke:

Wij steken een aantal kaarsjes op voor jullie:
    één voor goed weer
    één voor goede moed
    één voor meer cafeetjes onderweg!
    één voor genoeg conditie
    en één voor behouden reis!

Veel groeten

• 11 Mei 2010 - 20:18

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden, net weer jullie beide verslagen gelezen en ik vind dat jullie het wel heel slecht treffen met het weer. En dat er van bezienswaardigheden niks meer komt dat kan ik geloven. Je hebt al werk genoeg om te fietsen en af en toe te eten. Ik ben weer vol bewondering dat jullie er in deze omstandigheden alweer 925 km op hebben zitten. Een enorme prestatie. En ik zal extra bidden voor goed weer, want dit gaat echt vervelen. Ik kwam vandaag Wim Tomassen nog tegen. Die was weer net terug van wandelen in Spanje en had ook 4 hele dagen achter elkaar stromende regen gehad. Hij was toen ook echt gedemotiveerd. Dat jullie en hij toch weer verder gaan getuigt van een enorm doorzettingsvermogen, petje af! Morgen weer heel veel succes en blijf gezond.

Liefs en groetjes,

J E T

• 11 Mei 2010 - 20:34

Betje:

Je moet een worst beloven aan de H.Clara.
    Is het goed weer, dan geef je de worst aan een arm iemand. Bij ons zijn er al veel worsten bij armen beland.Petje af voor jullie; Hopelijk wordt het weer beter.Hier lijkt het herfst.

• 12 Mei 2010 - 08:04

Pieter Pijpers:

beste anny en ad, wat een ontbeerlijke, dagen hebben jullie achter de rug,laat ons hopen dat het toch beter wordt;hier in breda is het ook gemeen koud en slecht weer;wij steken twee kaarsjes op bij pater pio, en bij gerardus, en let op de zon gaat schijnen, succes en groetjes van joke en neefke piet, dikke kus,piet. xxx

• 12 Mei 2010 - 13:18

Marianne:

Kaarsje brandt elke dag, ook nog voor een andere intentie, maar zeker ook voor jullie. Hier ook k weer, maar wij zitten grotendeels binnen bij de cv. Veel sterkte en liefs van ons. Walter en marianne

• 12 Mei 2010 - 18:49

Henk Bond:

Ik steek al de hele maand de kachel aan met hout,dat brandt beter dan een kaarsje;mijn moeder voor wie ik op weg naar Santiago vele kaarsjes heb opgestoken zou zeggen,geef maar een zucht.Als die zucht een gunstige wind is bij deze en groeten uit het winterse meiweer in Holland met 7 graden,verdoeme.