De Morvan - Reisverslag uit Corbigny, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De Morvan - Reisverslag uit Corbigny, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De Morvan

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

10 Mei 2010 | Frankrijk, Corbigny

Lieve allemaal.

Vannacht prima geslapen in de gîte d'etappe Parc Paul Bert. Deze meneer was een geleerde uit Auxerre en ons petit-dejeuner krijgen we in de keuken , waar op een bordje staat: laboratoire de Paul Bert. Om kwart voor 9 rijden we al over het jaagpad langs de Yonne richting Vaux. Daarna kilometers langs het kanaal van Nivernais.

Thuis heb ik bij elke trip bijzonderheden gezet om te bezoeken. In de praktijk blijkt nu, dat er weinig ruimte is voor bezoekjes. Van Auxerre hebben we nog net Tour de l'Horloge kunnen bekijken, nadat we heerlijk gegeten hebben in een Elzasser restaurant. Ad ging voor de mosselen en ik koos zuurkool rijkelijk bedekt met een dik ribstuk, stukjes worst en magere vleesstukjes.

Voor deze dag staat er heel wat op mijn lijstje: een ommetje naar Escolives-Ste. Camille ( Romeinse opgravingen), Vezelay, Pierre Perthuis (rotsboog), Bazoches ( Vauban), Corbigny ( kerk met reliëf kruiswegstatie en abdij uit de 18de eeuw). Van dit alles zien we weinig, omdat we door moeten: 90 km. voor vandaag. We maken een keuze: enkel Vezelay en de rest laten we zitten voor een caravan-vakantie.

Tot aan de rand van het stadje Vezelay gaat het prima. Daarna wordt het lopen in de regen tot aan de kathedraal Ste. Madeleine. Het straatje naar de kathedraal heeft een verzameling van diverse soorten winkels en galerieën. Boven gekomen plaatsen we onze fietsen onder aan de trappen, Ad maakt foto's en ik leur met 2 stuurtassen door de kerk. We zien daar een prachtig houten beeld van Jacobus in een zijkapel.
Het is droog als we de kathedraal verlaten. Naar beneden wordt het weer lopen met de handen aan de remmen. Gelukkig zien we nog net op tijd het huis van het St. Jacobsgenootschap voor een stempel van Vezelay.
Terug bij het begin van Vezelay rijden we richting onze slaapplaats Corbigny: alle andere bijzonderheden laten we voor wat ze zijn.
In Bazoches moet ik van de fiets, omdat mijn maag begint te knorren. op de picknickplaats treffen we het Haarlemse echtpaar. Op mijn vraag hoe het met zijn knie gaat krijg ik een kort antwoord: k.......
Hij is enkele dagen geleden gevallen, doordat hij met zijn voorwiel in een gleuf kwam. Hij vermoedt, dat hij binnenkort de trein naar Haarlem zal moeten nemen.
Na de picknickmaaltijd volgt een gestage klim van 5 km., daarna een zalige afdaling van ook 5 km. gevolgd door een klim van 2 km. à 5% om uiteindelijk om 17.00 uur onze slaapplaats de pelgrimsrefuge College ST. Leonard te bereiken. 's Avonds wordt het etentje dönner kebab. Geen enkele andere eetgelegenheid is open op maandag. Gr. Anny/Ad.

• 11 Mei 2010 - 19:32

Henk Bond:

Jullie zitten nu op blz 88 van het boekje,althans ik in het boekje en julie reeel.Ik hoop,dat je in ieder geval de wind toch mee hebt;hier is het met 10 graden ook geen pretje.Laat nu de zon maar schijnen tot Santiago.