Cultuur en religiositeit opsnuiven in Zamora. - Reisverslag uit Zamora, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Cultuur en religiositeit opsnuiven in Zamora. - Reisverslag uit Zamora, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Cultuur en religiositeit opsnuiven in Zamora.

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

09 Mei 2013 | Spanje, Zamora

Beste allemaal.

We zijn gisteravond gaan slapen met het geruststellend idee: morgen uitslapen en niet de fiets op. We kijken vanochtend uit het raam en worden verrast met een grauwe lucht. en even later wordt heet beroemde liedje van Rob de Nijs actueel: zachtjes tikt de regen.....
Voor we de stad ingaan wachten we even op klokke 10 om te laten reserveren bij Casa Anita in Santa Croya de Tera, 90 km. verderop. Iets anders op kortere afstand is er niet te krijgen, als je tenminste niet in de Albergue wil slapen.
We kunnen aan onze "culturele strooptocht" beginnen. Wat een imponerende stad. Een binnenstad vol romaanse gebouwen, een schone stad, waar je via een smal straatje telkens weer uitkomt op een volgend plein alsof je in de Middeleeuwen rond loopt.Evenals in Salamanca zijn ook hier vele kerken, kapellen en een heuse kathedraal met een losstaande toren en een Byzantijns geschubd koepeldak. Anny had eerst haar bedenkingen over weer een rustdag, maar na onze culturele rondgang gisteravond in de oude binnenstad is ze helemaal om.
Wat een verschil met een fietsdag: fietst ondergetekende altijd voorop, maar tijdens deze romaanse kerkentocht loop ik achteraan, net voor de bezemwagen uit.
Een kleine opsomming van wat we konden bezichtigen.
*De oude Romeinse brug Puente de Piedra over de rivier de Duero.
*Paleis van Los Momos.
*Plaza Mayor en Plaza Viriato, vol met pas ontluikende platanen.
*Het parador de Turismo, nu een luxe hotel, vroeger het paleis van de Graven van Alba de Aliste.
*Casa del Cid, waar El Cid korte tijd heeft gewoond en waar hij tot ridder is geslagen.
*Het strategisch gelegen kasteel: een klein en stevig gebouwd fort. In de XII eeuw werd de eerste van de drie ommuurde ruimten gebouwd, waardoor Zamora bekend stond als onoverwinnelijk.
* Musea van de Kathedraal met prachtige Vlaamse gobelins, die de mooiste verhalen vertellen o.a. de strijd in Troje van Hector tegen Achilles. Het museum van Zamora, en en klein museum in de kerk van Santo Tomé met beelden en schilderingen uit de 14de, 15de en 16de eeuw.
Speciale aandacht voor de Santiagokerk, waar we een polychrome Jacobus als pelgrim ontmoeten.
*Diverse kerken, die we langs de hoofdroute tegenkomen
met als laatste de beroemde kathedraal daterend uit XIIde eeuw.

En zodoende kwam ik juist voor de bezemwagen, maar nog ruim voor het sluiten van de tijdscontrole binnen. We blijven samen in course en stappen morgen op de fiets voor etappe 12: Zamora- Santa Croya de Tera.
Lieve groeten van mij en natuurlijk ook van Anny.
Ad.

Liefde is....zonder mopperen elk museum/kerk binnen gaan.

• 09 Mei 2013 - 19:17

Betje:

Hoi Anny en Ad.

Wij zien het helemaal voor ons: Anny zeer enthousiast met boekje in d'r hand van kerk naar kerk en Ad sjokt er achteraan. Toch hopen we , dat jullie , ook tijdens een rustdag , kunnen genieten van elkaar.
    Hier alles oke al laat het zomerweer ons nog in de steek.
    Veel liefs.

• 09 Mei 2013 - 19:23

Clara:

Wat een leuk verslag, Ad! Kort, bondig en met een knipoog, helemaal goed. Alleen, ik kan het nauwelijks een rustdag noemen al die bezienswaardigheden die jullie bezocht hebben in aanmerking genomen. Voor morgen wens ik jullie weer een fijne fietsdag en dat jullie maar behouden mogen aankomen bij Casa Anita. Dat klinkt in ieder geval alvast veelbelovend.
    Liefs,

• 10 Mei 2013 - 08:56

Henny Damen:

Ja Ad dat moet wel liefde zijn.Kan niet anders.

• 18 Mei 2013 - 17:15

Jeanne Dielemans:

De een fietst liever, de ander bekijkt graag dingen en sommige mensen doen het beide graag. Ik hou van wandelen en bekijken, maar dat is weer wat anders.
    Het is toch wel heel slim dat jullie deze rustdag genomen hebben genoten hebben van een prachtig stadje. En dat van die bezemwagen, ach je hoeft echt niet altijd vooraan in het peloton te zitten.
    Geniet ze nog verder.

Groetjes Je zus.