Cruz de Ferro 1500 m. hoog. - Reisverslag uit Riego de Ambros, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Cruz de Ferro 1500 m. hoog. - Reisverslag uit Riego de Ambros, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Cruz de Ferro 1500 m. hoog.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

06 Juni 2010 | Spanje, Riego de Ambros

Voor onze familie, vrienden en kennissen.

Het Spaanse echtpaar vertrekt deze morgen om half 6 geluidloos. Zo kan het dus ook. Voor ons ontbijt moeten we zelf zorgen in de "keuken". Warm water kan ik niet meer koken: mijn dompelaartje maakt kortsluiting! Als we om 8 uur klaar staan voor de albergue komt een Duitse hospitaleros ons uitzwaaien. We verlaten Astorga volgens de beschrijving: vandaag klopt het. We fietsen door ruig en onbewoond gebied van de Montes de León. In Rabanal drinken we koffie en bereiden ons voor op de komende klim naar de Cruz de Ferro. Bij Foncebadon (na 6 km. klimmen met een snelheid van 5/6 km per uur) stoppen we volgens traditie. Nog 2 km. naar de top. Deze keer stap ik nergens af. Bij het kruis is het gezellig druk. We maken de bekende opnames en verrichten "plechtigheden", die bij Cruz de Ferro horen: we leggen onze lasten/zorgen symbolisch neer in de vorm van een van huis meegebrachte steen. De picknick daar wordt een Belgisch-Nederlands onderonsje. Het Brugse koppel, de Bredanaar Gerrit uit de Oranjeboomstraat, Gerda en Harry Kanis uit Zwolle, de man wiens vrouw hem volgt met de caravan en wij. Na deze uitgebreide picknick dalen we af naar Manjarin, waar richtingaanwijzers staan voor Tel Aviv, Rio de Janeiro, Rome en Santiago. Stempel halen we bij het tentje met religieuze snuisterijen. Nu komt de Irago-pas. Taai, met een stukje lopen (12%) voor allebei. Daarna volgt de beloning: 6 km. afdalen met de handen aan het stuur geklemd in uiterste concentratie. Max. snelheid op mijn teller is 52 km. El Acebo is een rustpunt in de afdaling. We zien gerestaureerde huizen met buitentrap en balkon. In de albergue halen we een stempel, daarna dalen we verder naar Riego de Ambros, waar we een fantastische kamer met balkon en uitzicht op de grote stad Ponferrada hebben. 's Avonds een menu peregrinos in het enige restaurantje van deze plaats. Niet veel van bijzonders, maar genoeg voor pelgrims. De Santiagokoek is bijna op, nog maar 5 dagen te gaan. Groeten vanuit een warm Spanje. Anny en Ad.

• 06 Juni 2010 - 18:31

Henk Bond:

Ik heb deze tocht nog previes voor ogen.Na Cabanal het begin van de klim naar Cruz de ferro.heerlijk als het weer een beetje meezit.Hier wordt het wat wisselvalliger,maar de wind wordt zuid west,dus die krijgen we mee.morgenochtend start.via de sms horen jullie wel van ons.Groeten en dikke kussen