Galicië kondigt zich aan. - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Galicië kondigt zich aan. - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Galicië kondigt zich aan.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

06 Juni 2010 | Spanje, Vega de Valcarce

Lieve familie, vrienden en kennissen.

Vanmorgen een Frans ontbijt in gezelschap van een Duits echtpaar uit de Schwabische Alpen.
Om 9 uur vertrekken we gelijktijdig: zij te voet en wij op de fiets, nadat we hun draagvermogen hebben bewonderd en zij onze fietsen met zoveel bagage. We beginnen met een afdaling over een uitlopende kam van 6 km. verder het dal in naar Molinaseca. Na de middeleeuwse stenen boogbrug rijden we door de hoofdstraat langs karakteristieke woningen met sierwapens op de gevels.
Het landschap is weer veranderd in weiden met daar tussen wijngaarden: de El Bierzo streek.
Om kwart over tien rijden we Ponferrada binnen tot aan de Tempeliersburcht met een toegangsbrug en hoge kanteeltorens.
Het is vandaag 6 juni en voor de Spanjaarden het feest van Corpus Christi. We zijn te vroeg voor de processie van 12 uur. Een Duitse pelgrim wijst naar de basiliek La Encina, waar mensen een bloementapijt hebben gelegd van diverse kleuren rozenblaadjes met daarin afbeeldingen van een kelk met hostie, een groot hart en diverse andere symbolen. Een fotootje waard.
Na de koffie rijden we richting Cacabelos, een stadje uit de Romeinse tijd. Het blijft klimmen in de aanloop naar de Cebreiro, San Rocque en de Poio voor morgen.
Villafranca del Bierzo herkennen we al van verre. Langs de 16de eeuwse burcht dalen we naar het centrum van de middeleeuwse stad. Ze dankt haar naam aan de Franse emigranten, die na de Reconquista de streek bevolkten en de burcht bouwden. Op het pleintje doen we ons te goed aan een hamburger met bacon en kaas, frietjes er bij met een glas cola. We zijn goed gevoed voor de laatste 16 km. Niets zal meer naar beneden lopen. We volgen de oude weg door de smalle kloof van de Rio Valcarce: een weg die dateert uit de pre-historie en in gebruik was bij de Romeinen, ridders van Karel de Grote, vele pelgrims, Franse emigranten en nu...de fietspelgrims uit Hoeven. Om half 4 zijn we op onze plaats van bestemming: Vega de Valcarce. Eerst een pilsje (dorstig vanwege de hamburger) en dan naar ons pension Fernandez. Morgen wacht ons een pittige dag en daarom moeten we vanavond op tijd gaan slapen.
Gr. Anny/Ad.

• 06 Juni 2010 - 17:55

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad,

ik reageer hier op de beide dagen en het verheugt mij te lezen dat jullie nog steeds in goede conditie naar het einde peddelen. Wat moet het heerlijk zijn om het doel bijna bereikt te hebben en wat is het hard gegaan. Ik wens jullie voor morgen weer een goede start en weer een behouden aankomst.

Liefs,

J E T

• 06 Juni 2010 - 19:46

Marie- José:

Hallo Anny en Ad,
    Elke keer als ik jullie verslag lees, denk ik wat een kanjers zijn het toch. En elke dag kijk ik uit naar de volgende episode van jullie avonturen.
    Ik zal het nog gaan missen als jullie tocht er op zit.
    Het eind begint al wel in zicht te komen.
    Voor de komende dagen: hou je haaks en tot ziens.
    Groetjes Marie- José

• 07 Juni 2010 - 07:44

Lia En John Van Baal:

Alle goeds gewenst voor jullie laatste etappes!

• 07 Juni 2010 - 09:17

Pieter Pijpers:

hallo! lieve nicht en beste ad, wat een enormre prestatie die jullie maken, petje af .wij hebben met de uitvaat van ella. bij jullie ineke en niek
    gezeten. dit was geen leuk moment, maar toch hebben we gelachen. wij wensen jullie nog een gezonde rit toe, en wij blijven aan jullie denken . gr joke en piet xxxxxxx