Zubiri , Pamplona, Puente la Reina - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Zubiri , Pamplona, Puente la Reina - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Zubiri , Pamplona, Puente la Reina

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

27 Mei 2010 | Spanje, Puente la Reina

Goede avond lezers.

Gisteravond gegeten in een eenvoudig restaurantje van Zubiri. We zaten aan tafel met een Frans echtpaar, dat vanaf Bordeaux te voet was vertrokken. De echtgenoot kende goed Spaans en hij reserveerde voor ons een hotel/breakfast in Logroño en Puente la Reina.

Deze morgen kunnen we op tijd vertrekken, omdat we vroeg wakker zijn door het gerommel van de voetgangers. Om 8 uur zitten we al op de fiets na een zelfgemaakt ontbijt in de keuken van de refugio. Pamplona rijden we binnen via de 14de eeuwse brug met een bijzonder pelgrimskruis, daarna volgen we lopend het originele pad van de Camino. Dit leidt eerst langs de stadsmuur en dan flink omhoog door de portal del Francia. Doel voor vandaag is de gotische kathedraal met het museum en de abdij. Veel tijd voor bezoek is er niet, want we moeten ook nog op zoek naar een barretje voor koffie.
Daarna rijden we Pamplona uit en missen een afslag. We rijden over een zeer drukke weg en begrijpen, dat dit niet goed is. Omkeren en terug naar het punt waar nog staat Camino de Santiago. Na wat vragen komen we bij een wandelpad, dat ook dient als fietspad voor Caminogangers. Om 12 uur laten we het drukke Pamplona achter ons en klimmen (voor de verandering) naar Cisor Minor. Daar lunchen we op een bankje en Ad heeft een blijde boodschap, dat het nog maar 27 km. is. Over die 27 km. doen we dik 2 uur, omdat we door het heuvelland na Pamplona rijden waar nog enkele venijnige colletjes in zitten. Mijn computer geeft bij het klimmen aan 5 km. per uur en bij het afdalen max. 49 km. per uur. We herkennen Campanas met zijn afgravingen en cementsluiers op de auto´s. Op de N 121 passeren heel wat vrachtwagens van de fabriek ons met een behoorlijke snelheid.
Na de afslag naar Puente la Reina is het met deze drukte gedaan. We bezoeken nog de kapel Ermita de Eunate. Het is er bijzonder stil; de kapel is gesloten tot 16.00 uur. Daar blijven we niet op wachten. Wel stempelen we nog bij de oude albergue. In Puente la Reina hebben we een keurige hotelkamer met airco en een ligbad. Twee jaar geleden bivakkeerden we hier in de refugio, maar daar hadden we nu geen zin in. Morgen wacht ons een pittig traject naar Logroño. Vandaag hebben we vier weken gefietst. We kunnen het zelf haast niet geloven, dat we al zoveel km. hebben afgelegd. En de afstand naar Santiago wordt steeds kleiner. Soms vraag ik aan Ad om eens in mijn arm te knijpen of dit werkelijkheid is of dat ik droom. Ik wens iedereen die morgen moet gaan werken veel werkplezier, de pensionado's een heerlijke fijne dag en zij die op vakantie gaan veel plezier. Gr. Anny
/Ad.

• 27 Mei 2010 - 20:34

Hans & Nelleke:

Hallo conquistadores,
    Pamplona komt ons bekend voor. Is dat niet iets met stierenvechten of tomaten??
    Wij vinden het ook knap, dat jullie al 4 weken fietsen.
    Veel moed en groeten.

• 27 Mei 2010 - 20:58

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden,

Ik wil net afsluiten en jullie verslag valt nog binnen, dus nog gauw even reageren. Ja, Pamplona, bekend om de stieren die eens per jaar de straat opgestuurd worden met het feest van San Fermin en dan moeten de mannen ze vangen. Het gebeurt ook vaak andersom! Jullie maken het niet mee, want het is van 6 t/m 14 juli! Nou Anny, ik kan begrijpen dat je vraagt of Ad af en toe in je arm knijpt, want ik kan het ook nauwelijks bevatten hoe jullie dit klaarspelen. Geweldig !!! En je wenst de pensionados een fijne dag morgen, nou voor mij wordt hij bijzonder, want ik ga mijn nieuwe auto halen, dus doe nog even een schietgebedje dat ik hem zonder ongelukken thuis krijg!! Ik wens jullie morgen weer heel veel succes op weg naar Logrono, het langste stuk zit erop. Blijf gezond en tot de volgende mail!

Liefs,

J E T

• 27 Mei 2010 - 21:36

Gelske En Ivo:

Ha Anny en Ad,
    Panmplona is voor ons bekend terrein. We hebben een paar jaar geleden daar de start van de Fermin meegemaakt. Joost en Pieter vonden het geweldig. Jullie schieten al mooi op richting S de C. Er was pas een documentaire over S. de C gangers op de TV.Was interessant.
    Veel groeten Ivo en Gelske

• 27 Mei 2010 - 22:43

Henk Bond:

wij logeerden in Pamplona in Plaza Virgen del O.en we kregen op ons donder omdat we een foto maakten in de biechtstoel.Que haceis/ /brulde de pater.Ik hoop,dat jullie deze kerk niet bezocht hebben.disculpa zie Victoria;koos en ik hebben geleerd mea culpa te zeggen.

• 28 Mei 2010 - 10:39

Kees En Lianne:

Hoi Anny enh Ad,

Wegens vakantie en andere activiteiten was ik er nog niet aan toe gekomen, maar heb net jullie hele reisverslag tot vandaag helemaal doorgelezen. Het waren 2 genoeglijke uurtjes!
    Ook leuk om herkenningspunten te lezen. Wij zijn met Pasen in Dun-sur-Meuse geweest en de Morvan met alle omliggende plaatsen is ook goed bekend!
    Bewondering voor jullie doorzettingsvermogen en wensen een goede tocht door Spanje!

• 29 Mei 2010 - 14:54

Kees En Riet:

Hallo Ad en Anny

Het gaat jullie goed
    de streek waar jullie fietsen komen mij bekend voor, Theo mijn fietsmaat kan waarschijnlijk niet mee i.v.m. dat zijn p.s.a. begint op te spelen, we wachten af. wij wensen jullie noog heel vel fijne fietsdagen.
    Groeten Kees en Riet