De eerste dag van de vijfde week. - Reisverslag uit Logroño, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De eerste dag van de vijfde week. - Reisverslag uit Logroño, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De eerste dag van de vijfde week.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

28 Mei 2010 | Spanje, Logroño

Goede morgen allemaal.

We verlaten Puente la Reina rond half 9, na een babbeltje over fietsen met een echtpaar uit Hasselt.
Na de historische brug te hebben overgestoken beginnen we meteen met een fikse klim; Ad geeft het tempo aan.
Het is uitstekend fietsweer: een zacht briesje en de zon houdt zich schuil
achter de wolken. We passeren klimmend/dalend verschillende kleine dorpjes. In Estella is veel te zien. Deze stad geniet nu vooral bekendheid vanwege de Carlisten.
We rijden naar het twaalfde eeuwse Palacio van de koningen van Navarra, de middeleeuwse boogbrug en het infocentrum. We ontmoeten een fietser uit Breda, delen de koffie die we hebben en rijden daarna door naar Los Arcos. Het begint nu wat te druppelen en daarom drinken we koffie en eten we een hapje in het hotel tegenover het pleintje, dat voor ingewijden bekend is. De kerk die aangeprezen wordt in het boekje is dicht vanwege restauratie. Pelgrims zitten op de muurtjes, maken foto's en lunchen. Terwijl Ad foto's maakt van de Puerta de Castilla, waardoor pelgrims (en wij) de stad verlaten, ga ik om stempels in de albergue 50 meter verderop. Ad komt even later en heeft een lekke band. Bij het bekijken van de buitenband schrikt hij: wat een putjes, sneetjes en een grote snee. Er moet een nieuwe buitenband op. Geen fietsenmaker te bekennen. Pas in Logroño, 27 km. verder is een grote fietsenzaak. Hij plakt aan de binnenkant van de buitenband een lapje, legt er een nieuwe binnenband in en daarna vertrekken we voorzichtig rijdend naar Logroño via Viane. Dat is een mooi traject maar ook erg zwaar. Nadat we ons in het pension Sebastian hebben geïnstalleerd, gaan we op jacht naar een fietsenmaker. In het overzicht van het Jacobsgenootschap moet er één redelijk dicht in de buurt zitten. Snel vinden we de bewuste zaak en met een half uurtje wachten is de klus geklaard. Daarna eten we onder de bogen bij het plein van de kathedraal, waarop Jacobus afgebeeld staat als de Morendoder. Morgen gaat de tocht naar Sto. Domingo de la Calzada. De moraal is nog steeds prima en het lijf doet het ook nog naar behoren. Gr. Anny/Ad.

• 29 Mei 2010 - 17:17

Jetty Blijdenstein:

daar zijn jullie weer. Blij te lezen dat de moraal nog steeds goed is en dat het lijf nog naar behoren werkt. Wat een prestatie toch van jullie. En dan ook nog die lekke band voor Ad. Gelukkig dat het is opgelost. Ik ga nu verder naar 29/5.

Liefs,

J E T

• 29 Mei 2010 - 19:34

Henk Bond:

In los Arcos keken wij 2 jr terug naar de europacupfinale Manchester United;gelukkig werd ik net wakker toen van der Sar die penalty stopte..Als jullie in Fromista komen ,moet je gaan eten in Los Palmeros;dat was de enige gelegenheid ,waar ze Calvados voor koos hadden.misschien is die oude ober ernog.

• 30 Mei 2010 - 11:48

Marianne:

Wat hebben jullie het getroffen met dat lijf en jullie instelling!
    We lezen elke dag en zijn meestal zeer verwonderd over jullie inspanningen. Geweldig!