Een reis door de onbewoonde wereld - Reisverslag uit Nuisement-sur-Coole, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een reis door de onbewoonde wereld - Reisverslag uit Nuisement-sur-Coole, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een reis door de onbewoonde wereld

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

07 Mei 2010 | Frankrijk, Nuisement-sur-Coole

Voor familie, vrienden en kennissen

Deze morgen vertrekken we na een Frans petit-dejeuner: stokbrood, marmelade, boter, koffie. Het is droog, wel wat mistig. We weten, dat we meteen "aan de bak" moeten om Varennes te verlaten. Eerst een steile klim van 500 m. en daarna een van 3 km. à 5/6%. We rijden door de dichte bossen van de Argonne met een afdaling naar de Aisne. In deze bosrijke streek hebben veldslagen van Karel V plaatsgevonden en van de eerste W.O.. We passeren Abri du Kronprinz, een luxe onderkomen voor de oudste zoon van de Duitse Keizer. Het landschap verandert allengs van bossen in weidegrond en akkerbouw. Het is als een lappen deken met diverse vormen en kleuren die zich langzaam voor ons ontvouwt. De zon laat zich zien, vogels fluiten, het is stil op onze weg. Een gelukzalig gevoel!
Lunchen doen we nu uit onze tassen op een muurtje in een dorpje. Nergens onderweg een cafeetje of een winkel. Pas in l'Epine zien we het eerste restaurantje annex café.
Daar bezoeken we de Notre Dame, een kolossale gotische basiliek uit de 15/16de eeuw. Deze is gebouwd voor de vele bedevaartgangers. We hebben geluk: de pastoor begint aan zijn middaggebed en is zo vriendelijk om een stempel in onze credencial te zetten met zijn handtekening. Als pelgrim heb je vaak een streepje voor. Daarna nog wat foto's, praatje met het Bosche echtpaar en dan in vlot tempo naar Châlons-en Champagne. Dit is de eerste grote stad na Maastricht en Aken op deze route. De stad wordt reeds op oude pelgrimskaarten aangegeven. Ze heette in de Romeinse tijd Catalaunum. In de kerk Notre-Dame-en-Vaux is juist een tentoonstelling over de route naar Santiago de Compostela. We worden hartelijk ontvangen als pélerins, krijgen een stempel en worden uitgenodigd om de tentoonstelling te bezoeken. De fietsen mogen we in het portaal zetten en onze stuurtasjes bewaken de 2 dames persoonlijk in het kantoor. Ze bieden ons zelfs een gratis slaapplaats aan, maar we hebben gereserveerd in Nuisement-s-Coole, 10 km. verder.
Eerst nog een kopje koffie, enkele foto's van vakwerkhuizen en dan naar onze slaapplaats. De laatste kilometers rijdt Marten, een Fries, met ons mee. Hij heeft al drie nachten in een tentje geslapen en vindt het nu genoeg. Gelukkig is er voor hem ook een plaatsje in de "herberg". We hebben een uitstekende chambre d'hôte. Madame heeft heerlijk gekookt en morgen hopen we Troyes te bereiken. Gr. Anny/Ad.

• 07 Mei 2010 - 19:46

Henk Bond:

Ik vind jullie verslag heel wat mooier dan het boekje van Sweerman,dus volg ik maar beiden.als het goed is moeten jullie nu al een paar dagen de wind meehebben,want deze is nu al een week uit het noorden.Ik hoop,dat dat eventuele regenbuien onderweg compenseert.Wel hoop ik,dat deze in juni weer eens vanuit het zuiden komt.Neem je wel af en toe een calvados?

• 07 Mei 2010 - 20:20

Koos:

een whisky of nog beter een Calvados doet wonderen .Daar weet mijn mede-Santiagoganger Henk alles maar dan ook alles van.
    Voor de zoetekauw zoals Henk resteert nog altijd Port,
    Heerlijk overigens bij de diverse Franse kazen
    Droom zacht vanacht

• 07 Mei 2010 - 20:40

Jetty Blijdenstein:

Nou mensen, deze dag zag er heel wat positiever uit dan de vorige 2! Wat zullen jullie slapen vannacht. Weer veel succes op weg naar Troyes en blijf gezond.

Liefs

J E T

• 08 Mei 2010 - 06:39

M.T En Fons Pijnen:

Hallo Ad en Anny,

we volgen jullie reisverslagen en lezen ze met bewondering. Ons Anouk is gisteravond uit Lyon teruggekomen van een stage. Daar was het slecht weer. Koud en regen.Maar voor de volgende dagen wordt het in Frankrijk gelukkig wat beter, zodat jullie lekker kunnen fietsen. Vanuit Hoeven veel groeten en aanmoedigingen.
    M.T. en Fons

• 08 Mei 2010 - 08:44

Ineke Polderman:

Met veel aandacht volg ik jullie fiets verslag wat een barre tochten hebben julie nu achter de rug, het weer zat niet echt mee hopelijk worden de tochten die nog komen gaan wat gemakkelijker.

Veel fietsplezier nog!!

Kus je middelste zus INEKE

• 08 Mei 2010 - 12:31

Ria En Ton:

Wij proberen de route die jullie fietsen zo goed als het kan op de kaart te volgen.
    Dat is wel iets anders dan kou, regen en beklimmingen te trotseren zoals jullie doen.

Ga door.

• 09 Mei 2010 - 11:44

Kees En Riet:

Hallo Ad en Anny,
    Als ik jullie verslag lees,is St. Jacob niet altijd met jullie.Maar jullie motto is altijd doorzetten, maar het niet voor niets een pelgrims tocht, met vaak ontberingen.
    Wij wensen jullie nog een hele fijne tocht S de C. Ga zo door.
    Lieve groet van Riet en Kees.

• 09 Mei 2010 - 19:14

Familie Braspenning:

Hoi Annie en Ad,
    Wij vinden het superstoer dat jullie deze tocht weer maken. Geweldig ook om jullie verhalen te lezen en zo jullie reis te volgen!
    Heel veel succes en een goede reis verder!
    Groeten Ron,Anita,Rick,Mike,Sabine