Jour de la liberation, 8 mei - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Jour de la liberation, 8 mei - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Jour de la liberation, 8 mei

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

08 Mei 2010 | Frankrijk, Troyes

Lieve familie, vrienden, kennissen.

Om 8 uur zitten we aan het ontbijt met Marten, die 2x de Elfstedentocht heeft geschaatst. Madame heeft speciaal voor haar gasten kleine beignets gebakken als lekkernij bij het ontbijt. Ook de drie soorten jams op tafel heeft ze zelf gemaakt. Wat overblijft van de beignets moeten we meenemen.
Als we op de fiets stappen is het nog fris, de zon schijnt al en de wind komt voor ons uit de goede hoek. We vervolgen onze weg door niemandsland en we merken nauwelijks, dat het 8 mei is: bevrijdingsdag voor de Fransen.
Maar in Lhuître treffen we het. Het zal toch niet waar zijn? L'histoire se repète van 2006 en 2008. We stappen af midden in het dorp voor de kerk. Een groep mensen maakt zich klaar voor de herdenking: brandweer in uniform, een groepje harmonie-muzikanten, de burgemeester met 2 wethouders en een aantal inwoners van het dorp: voor het monument staan ze allen in het gelid, namen van gesneuvelden worden opgelezen, bloemstukken in de kleuren van de Franse vlag neergelegd, toespraak van de burgemeester en tenslotte klinkt de Marseillaise uit de koperen blaasinstrumenten. Dat is het dan denken we en we willen weer op de fiets stappen. We worden echter tegengehouden door de wethouder; hij nodigt ons uit voor een heildronk in een oud schoolgebouwtje. Na diverse gesprekken met deze en gene vertrekken we voor nog 50 km. We speren weer als vanouds en rijden voor de lunch tot Montsuzain. We treffen een idyllisch plekje bij een oude, overdekte wasplaats met een watertje. En wie zit daar? Marten, de Fries. Het weer blijft onveranderd goed en de route laat het bij enkele onbeduidende klimmetjes. Troyes kunnen we al van verre zien liggen. We herkennen de camping, waar we in het grijze verleden hebben gestaan. Via de kathedraal rijden we de oude binnenstad in op zoek naar ons hotel Le Splendid. 's Avonds rond half 7 spoeden we ons naar de Kathedraal, want het is tijd voor stempeltjes verzamelen. De H. Mis is net afgelopen en de kerk stroomt leeg. We komen er niet doorheen en ik vraag aan Ad in welk jaar we leven, 1960 of 2010. Later blijkt, dat er een bijzondere plechtigheid heeft plaats gevonden. Na wat dringen zijn we binnen en treffen de juiste persoon voor ons stempeltje. Met de stempel op zak rennen we door de regen naar de pizzeria tegenover de kerk. Veel van de stad zien we niet meer. Teruglopend naar ons hotel lopen we langs het 16de eeuwse maison du boulanger met vier Jacobsschelpen. Ook het Middeleeuwse straatje Ruelle des Chats waar de huizen elkaar bij de nok haast raken zet Ad nog snel op de foto. Terug in het hotel, het is koud en nat, kruipen we lekker onder de wol; ik met mijn dwarslezertje "De reûnie" en Ad met zijn puzzelboekje. Morgen wacht ons een pittige dag. Gr. en liefs Anny.

• 09 Mei 2010 - 19:56

Henk Bond:

Gelukkig klopt het ,dat jullie de wind meehebben en dat blijft de komende week nog steeds zo;de wind blijft uit het noorden komen;in ruil daarvoor is het wel fris,zodat ik vanmorgen maar weer in de lange broek op de fiets kroop,maar vast kwam te zitten in een enorme groep,die de tourtocht van de giro maakte.De echte giro kwam om half een bij ons op de provinciale weg langs;ik heb er nog een foto van gemaakt,maar meer dan een lukte niet;toen waren ze al weer weg.IK gan nu lezen wat je morgen te wachten staat.Succes,he.

• 09 Mei 2010 - 20:17

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad, gelukkig dat jullie vandaag een goede dag hadden om te fietsen. En hopelijk is de knie van Ad alweer wat beter. Ik wens jullie weer veel succes voor morgen want zo te lezen wordt het dan weer pittig. Bonne nuit et a demain!

Liefs,

J E T

• 10 Mei 2010 - 16:44

Geert & Mieke:

Hallo Pelerins,

Klinkt heel bekend die dodenherdenking. Wij waren toen in Nevers en daar was zelfs iemand vaan de regering aanwezig. Misschien dat we daarom niet werden uitgenodigd voor een drankje!! Ook het weer herken ik. Het plensde toen ook flink.

Succes verder,

Geert & Mieke