Een verrassende ontmoeting. - Reisverslag uit Laren, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een verrassende ontmoeting. - Reisverslag uit Laren, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een verrassende ontmoeting.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

18 Juni 2021 | Nederland, Laren

Goedenavond familie, vrienden en kennissen.

De B&B van gisteren hoort eigenlijk niet thuis in het rijtje van Vrienden op de Fiets. Het begint al met de prijs. Normaal betaal je voor een overnachting €50,00 euro, deze eigenaar deed daar een tientje bovenop, omdat hij het anders niet eerlijk vond tegenover de echte gasten van B&B. Wij vinden het maar een rare redenering. Daarbij straalt hij enkel zakelijkheid uit en dat is niet wat hoort bij ” vrienden “ op de fiets. Hij heeft zelf helemaal niets met fietsen en het aantal jaarlijkse overnachtingen zijn niet te vergelijken met de VodF.
Hij is duidelijk de leider van dit bedrijf. Zijn echtgenote hebben we amper gezien en deed helemaal niet mee bij de ontvangst.
Positief is het ontbijt met alles erop en eraan en…het Pieterpad ligt achter zijn straat.
Om kwart over negen zitten we al op het juiste pad, komen een wegversperring tegen, maar uit ervaring weten we dat fietsers er altijd nog langs kunnen. We kruipen onder de plastic afzetting door en het kronkelig nieuwe pad fietst heerlijk. Maar na 2 km. is het over en worden door een wegwerker gemaand: omkeren, terug naar het beginpunt en de borden volgen. Leuk geprobeerd, maar helaas.

Ondertussen krikken we onze topografie op.
Het eerste schattige dorpje na Hardenberg is Reeze, een Overijssels dorpje met een Brink. Rondom staan 19de eeuwse boerderijen rietgedekt met de achterkant van de schuren gericht naar de Brink, waar ‘s nachts het vee werd verzameld. Junne ( 72 bewoners)is het volgende gehucht aan de Overijsselse Vecht met eerst een oud ophaalbruggetje en 100 meter verder de nieuwe brug met sluizen complex.
Ons pad gaat verder door bossen en over heide. Vandaag moeten we regelmatig naar een standje hoger schakelen, want niets loopt hier plat. Zanderige, smalle paadjes fietsen we beiden heel voorzichtig om een derde keer vallen te voorkomen. Na Ommen beklimmen we de Lemelerberg, stand sprint en nog maar 14 km. per uur. Maar daarna komt de afdaling als beloning met de grote verrassing aan de voet van de berg. Er stopt een echtpaar en er wordt geroepen naar ons. De verrassing: Pascal met Mieke willen net beginnen aan de klim van de Lemererberg. Toeval bestaat dat? Het is een warm weerzien en samen genieten we van een koud drankje en van de verhalen heen en weer. Zij zijn deze week met vakantie op de Luttererberg. Pascal kijkt met een bezorgd gezicht naar Ad zijn bagage en vraagt of het allemaal zo nog wel kan, zeker met deze hitte. (Daar praten we later over.) We blijven niet te lang zitten, want wij hebben nog 55 km. te gaan en zij maken een klein rondje met enkele beklimmingen. Met een handkus nemen we afscheid en bestijgen we ons ijzeren ros. Bijzonder voor ons om onze zoon met vriendin onverwachts te ontmoeten. Super!
Onze tocht voert ons over de Sallands Heuvelrug die is ontstaan tijdens het Saalien, de op één na laatste ijstijd. De schrijver van het boekje vertelt hier uitgebreid over.
We passeren Holten en Hellendoorn, dat we enkele jaren geleden met onze kleindochters bezochten. Hellendoorn waar Gerrit Valk in 1936 een banketbakkerswinkel begon en met het maken van banketbakkersijs. Dat was zo’n groot succes, dat hij er vanaf 1964 het merk Caraco ijs ( bij ons ouderen nog wel bekend) lanceerde. Nu heden ten dage is de winkel, bakkerij, ijszaak als museum te bezoeken. Door naar de stad Nijverdal, waar we heerlijk lunchen. Daarna weer klimmen en dalen door een prachtig heide- en bosgebied Holterberg met een stop bij het mooie witte kerkje van Holten. Even binnen kijken, wat afkoelen en weer verder. Na Holten fietsen we vooral door landbouwgebied, passeren Beusenberg en De Wippert. Vandaar brengt mijn telefoontje ons meteen naar Laren, Markeloseweg 37, bij de familie J. Luijting met voor vandaag 78 km. op het display. Een oude boerderij omgetoverd tot woonhuis. Voor vanavond hebben we onder de rieten kap onze slaapplaats met veel ruimte. Morgen fietsen we naar Millingen aan de Rijn, 80 km.
Voor vandaag kan de dag niet meer stuk met als hoogtepunt de ontmoeting met Pascal en Mieke. Tot morgen. Anny

• 18 Juni 2021 - 22:57

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

nou, als dat geen verrassing is om Pascal en Mieke te ontmoeten! Echt leuk. En ik kan begrijpen dat Pascal bezorgd naar zijn vader kijkt, want dat zou ik ook doen. Gelukkig dat jullie nog genieten, want eigenlijk is het veel te heet om wat dan ook te doen. Maar zoals altijd houden jullie vol. Je raadt het al, ik zou de strijd allang hebben opgegeven en er niks aan vinden om met vol bepakte fietsen door het zand te ploeteren in die hitte. Ik heb het kalm aan gedaan en vanmiddag ben ik samen me Jeannie en Greet naar Lianne geweest. We waren er om half 2 en ik was om 8 uur thuis, kan wel weer he. En ze had allemaal heerlijke hapjes, dus we gingen voldaan en nog altijd niet uitgepraat naar huis. Dus hebben we 17 september weer bij mij afgesproken anders komt er niks van. Ik zit nog steeds met overal grote rode bulten, er komen nu ook blaren op, als het maandag niet over is, ga ik even naar de dokter voordat ik het alleen maar erger maak. Ik wens jullie weer een goede nachtrust toe onder de rieten kap en morgen gezond weer op voor de volgende etappe naar Millingen, ook een mooie plaats. Hopelijk is het niet zo heet. Pas goed op elkaar en niet meer vallen he? het is tot op heden nog goed afgelopen, maar ik zie je liever niet met de ziekenwagen thuis komen. Tot morgen!

Liefs en groetjes,
    J E T

• 18 Juni 2021 - 23:23

Henny Damen:

Nou zeg dat is leuk. Pascal en Mieke.Dat doet je toch wel wat.
    Heel fijn.
    Jullie kunnen er weer tegenaan. De temperatuur gaat ook afnemen. Dat zal ook wat beter fietsen. Wat een hitte was het toch. Verschrikkelijk.
    Fijne voortzetting en geen overtredingen meer he.
    Groetjes Nic en Henny

• 18 Juni 2021 - 23:24

Tonny Verstraten:

Zo nog even een berichtje uit Gastel. Dat was zeker een grote verrassing dat jullie Pascal en Mieke onderweg ontmoet hebben. Weer door een mooie streek gefietst. Wij hebben eens een weekend op een park gezeten in Holten. Was toen mijn verjaardags kado omdat ik 65 jaar geworden was. Een hele mooie streek. In die streek zijn we ook eens met de caravan geweest. Was het vandaag weer niet te warm? Maar het wordt beter fiets weer, iets minder warm. En nu morgen richting Millingen aan de Rijn. Maar toch weer ongeveer 80 km.Nou ik vind het een hele prestatie hoor. Nou welterusten, slaap lekker en morgen weer verder met frisse moed. Heel veel groetjes, Kees enTonny.

• 19 Juni 2021 - 12:59

Tilly :

Leuk hoor om jullie te "volgen", zo "fiets" ik toch een beetje mee door Nederland! Even een opmerking over VoF: een overnachting kost € 22,50 ex toeristenbelasting, per persoon! Nooit meer! Dus € 10, meer omdat het gastadres ook nog een bb heeft mag niet! Ik zou dit toch even melden bij de organisatie! Nog veel fietsplezier de komende dagen,
    Groetjes Tilly