Het mooie Drenthe - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Het mooie Drenthe - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Het mooie Drenthe

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

17 Juni 2021 | Nederland, Hardenberg

Goedenavond allemaal.

Het pand waarin we overnachtten is een oude boerderij uit 1880. Veel later vestigde zich daar een bakker in met zijn kruidenierswinkel tot 1983. Toen heeft de huidige eigenaar het gekocht, er een kaas boerderij van gemaakt, enkele jaren geleden daarmee gestopt en nu is hij druk bezig om er een B&B van te maken.

Gisteravond nog lang in de grote tuin van onze slaapplaats genoten van de zachte avond en van de verhalen over wandelen en fietsen van de andere gasten: twee zussen die samen het Pieterpad lopen.

Deze morgen na het ontbijt gaan we eerst naar het hunebed van Rolde. Dat mogen we niet overslaan, ook al hebben we er vroeger verschillende gezien. Nog steeds indrukwekkend!
De zon is al duidelijk aanwezig, maar gelukkig loopt het eerste deel van de route door bosrijk gebied. Zo worden we beschermd tegen de felle zon. Ter hoogte van De Kiel passeren we enkele grote keien: het Drents Onderonsje. Het kunstwerk bestaat uit twee gedeeltes een man en een vrouw. We rijden een stuk van de Ellertsroute, waar het museum van Ellert en Brammert staat. Ooit al eens gezien met een leuk verhaal voor de kinderen. We stuiten op het Oranjekanaal, dat we enkele keren via een smal bruggetje lopend moeten oversteken. We fietsen een heel stuk door het bosrijke Sleenerzand. Daarna is het afgelopen met het schaduw pad en rijden we in de volle zon. In het dorpje Sleen stoppen we voor een lunch in een eetcafé. Een heerlijke geitensalade met noten en mosterddressing en ieder 2x frisdrank. Ik knap er van op en hoop nu zonder al teveel inspanning de tocht te vervolgen.
De zon en de wind vreten al mijn energie op. Het is zo warm, dat we regelmatig afstappen om te drinken en te rusten in de schaduw. We passeren Coevorden, Anerveen, Ane, Anevelde en dan eindelijk komt Hardenberg in zicht. Helaas komen we aan de verkeerde kant binnen en moeten we om Hardenberg heen fietsen voor ons slaapadres. Na 92 km. staan we voor de deur van een hoekwoning in een vrij nieuwe wijk. Aan de buitenkant kun je niet zien, dat het een B&B is, maar in de tuin zijn diverse uitbreidingen gerealiseerd.

De laatste 20 km was meer een kwestie van doorzetten, niet teveel nadenken en trappen maar. Voor mij leek er geen eind aan te komen. En Ad, die heeft duidelijk minder last van de warmte dan ik.
Voor morgen: het mag van mij gaan regenen.
Veel voetbal kijkplezier.
Anny.





  • 17 Juni 2021 - 21:32

    Anny En Ad Van Straten-damen:

    Beste mensen. Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Elke dag lezen we die met plezier.
    Mijn trouwe vriendin Jetty kijkt elke dag uit naar mijn verslag. Heel leuk Jet, zoals jij reageert, recht uit het hart. Terug in Hoeven gaan we weer snel samen lunchen.

  • 17 Juni 2021 - 22:18

    Tonny Verstraten:

    Hallo Anny en Ad.
    Ja Anny kan het me goed voorstellen dat het wel warm was om te fietsen in die brandende zon. Zou niets voor mij zijn. Kees kan er ook beter tegen dan ik. Ik blijf zoveel mogelijk binnen en doe maar wat naaiwerk , dat gaat nog wel. Je schrijft dat het van jou morgen wel mag gaan regelen. Nou ik hoop dat jullie geen onweersbuien gaan krijgen want dat zou niet zo fijn zijn. Heb je mail gelezen dat we donderdag 1 juli weer beginnen met de zangrepetities. Dat zal weer leuk zijn. Eerst veel bij kletsen denk ik. Wij wensen jullie morgen weer een goeie dag en kijken weer uit naar je verslag. Heel veel lieve groetjes voor jullie. KeesenTonny.

  • 17 Juni 2021 - 23:34

    Jetty Blijdenstein:

    Lieve vrienden,
    ik ben nog laat met mijn reactie, maar Theo was vanavond hier om voor mij op mijn balkon een windscherm te plaatsen en dat is goed gelukt. Toen hebben we meteen Bosrijk in de Efteling weer geboekt voor Pinksteren 2022, want het is niet te geloven hoe snel alles vol zit. Mensen hebben door corona echt ontdekt dat Nederland ook mooi is en je hoeft er niet ver voor te reizen. En jullie hadden toch weer een goede dag, maar Anny ik kan helemaal geloven dat je op het laatst op je tandvlees reed, want het was echt erg warm, ik heb ook niks gedaan vandaag als lekker hangen. En nou zit ik onder de rode bulten, waarschijnlijk van de eikenprocessierups, maar dat gaat ook wel weer over. Ik vond Drenthe ook mooi, wij waren daar enkele jaren geleden bij Landal, ook met de kinders, was daar ook erg gezellig. En ik denk dat jouw wens uitkomt, want het zou vannacht en morgen heel veel gaan regenen, dus ik heb alles al onder het balkon geschoven. En morgen ga ik met Greet en Jeannie weer buurten bij Lianne, we mogen gelukkig weer! En jullie hebben weer een goede B&B, dus slaap lekker vannacht en morgen gezond weer op. En denk erom: niet vallen, op tijd rusten en drinken, je rijdt voor je plezier en je hebt de tijd. Alweer tot het volgende verslag.
    Liefs en groetjes,
    J E T

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 354093

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: