Prelude van een slotaccoord. - Reisverslag uit Weelde, België van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Prelude van een slotaccoord. - Reisverslag uit Weelde, België van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Prelude van een slotaccoord.

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

25 Juni 2021 | België, Weelde

Goedenavond allemaal.

Het slotaccoord van onze reis volgt morgen 26 juni.
Vandaag gaat het echter over de prelude. We fietsen van Budel -Schoot naar Ravels, wel gezegd de gemeente Ravels, want we zullen uitkomen in Weelde voor de laatste overnachting. Nr. 23 om precies te zijn.
Onze kwalificatie voor het verblijf in Budel-Schoot was top: een complete aparte bewoning en nog gelijkvloers ook. Het ontbijt wordt keurig in een mandje gebracht en koffie kunnen we zelf zetten. Ik reken af en we gaan de fietsen behangen. Alles weer op routine en dat mag ook wel na 22 dagen.
Het is bewolkt, maar droog. Eenmaal het juiste knooppunt gevonden, kunnen we beginnen aan het laatste deel van het traject Stein Achelse kluis. Daar arriveren we na zo’n 17 km. fietsen via de Beverbeekse Heide en de Dodendraadconstructie van Hamont-Hachel.
De Achelse Kluis is ons van een eerder rondje Brabant met onze kleindochters Merel en Floor wel bekend. Wat we zien, als we bemondkapt in het winkeltje staan , is nog de religieuze negotie als van vele jaren terug. Diverse trappisten bieren vormen een uitzondering op de verzameling. Via de binnenplaats vinden we twee plaatsen in de horeca hoek voor een kopje koffie met ….vlaai.
We evalueren al een beetje deze laatste tocht. Wat is er mooi aan? Het geschiedkundige feit op zich ligt er en is al lang geleden. Wat valt daar nog aan toe te voegen om de herinnering te doen herleven?
Op de route zijn de herinneringspunten aangeduid met een genummerde gele druppel met een bliksemschicht. Wat men op die plaatsen laat zien zijn de nep hoogspanningsdraden al of niet gecomplementeerd met een nagebouwd wachthuisje. Na een paar van die bouwsels hebben we het wel gezien. Anders ligt het met de grote info-borden met verhalen en foto’s uit die tijd: schrijnende , dramatische gebeurtenissen. Een tijd, toen hoogspanning bij veel mensen nog een onbekend fenomeen was.
Zo maken we kennis met de Doodendraadconstructies van de Achelse Kluis, Bergeyk en Reusel.

Wat werkelijk schitterend en heel rustgevend is , is de natuur om ons heen. De stilte, het fluiten van de vogels en het zacht ruisen van de wind. We passeren ook een paar bekende plaatsen van eerdere tochten, zoals in Borkel en Schaft de boerderij van mevr. Kwinten. Een groot deel van deze tocht gaat over Belgisch grondgebied en uiteraard ontbreken ook de ellenlange stukken langs diverse kanalen niet: Dessel-Schoten en Bocholt- Herentals. En natuurlijk met stevige wind op kop.
Na 90 km. bereiken we Ravels, maar ons logeeradres ligt in Weelde (gemeente Ravels). Dus moeten wij over zand- en bospaden er nog 7 km. bij tellen. De beloning is navenant : een schitterend onderkomen. We worden ontvangen alsof we de koning en koningin in hoogst eigen persoon zijn. In een woord geweldig, de top van al onze slaapadressen. De tafel staat al gedekt, want mevrouw gaat voor ons koken.
Voor morgen het absolute slotakkoord: Weelde -Alphen, vanaf Alphen volgen we “onze kamproute” naar Hoeven, die we bijna met de ogen dicht kunnen fietsen.
Fijne vrijdagavond en het schriftelijk slotakkoord is voor Anny van uit het Johannapark.
Gr. Ad.

• 25 Juni 2021 - 22:02

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,
    en deze avond speciaal Ad die om met zijn woorden te spreken de "prelude van een slotaccoord" schrijft. Toch weer een goede dag gehad en zonder verdere mankementen verlopen en dan ook nog een geweldig onderkomen in Weelde voor Koning Ad en Koningin Anny! Het laatste nachtje van jullie tocht en dan hopelijk morgenavond weer in jullie eigen vertrouwde omgeving aan het Johannapark. Weer in jullie eigen bed en dan hebben jullie het toch maar weer gered om nog zo'n tocht te rijden. Chapeau!! Rest mij alleen nog om jullie een goede nachtrust te wensen en morgen de bekende laatste loodjes en wat zullen jullie blij zijn als Hoeven weer in zicht komt. En om nog even met mijn overleden broer John te spreken "Alles was ist, endet". Tot morgen!
    Liefs en groetjes,
    J E T

• 25 Juni 2021 - 22:10

Tonny Verstraten:

Zo Anny en Ad, het einde is in zicht. Wel weer een hele ervaring. Een valpartij, hele warme dagen, ook regen, mooie natuur , mooie plaatsen en fijne overnachten adressen. Het is weer een tocht waar jullie weer heel fijn op terug kunnen kijken. En petje af voor jullie, jullie hebben het toch maar weer gefikst.Nog even langs de Achelse kruis geweest. Mijn broer en schoonzus komen daar ook regelmatig. Nou voor morgen nog een fijne fietsdag en een veilige thuis komst. Een goede nachtrust en morgen met frisse moed aan de laatste kilometers beginnen. Heel veel liefs van ons en wel te rusten. Kees enTonny.

• 26 Juni 2021 - 09:02

Jeanne:

jullie kunen weer genieten van een prachtige reiservaring. Bijna thuis en bijna uitgefietst voor deze keer. Daarna lekker nagenieten.

• 26 Juni 2021 - 12:50

Geert Siebers:

Hoi Ad & Anny,

Bijna weer thuis dus, net als wij. Hebben alleen wat minder fietskilometers gemaakt dan jullie. Ook de Achterhoek is een prachtig gebied om te fietsen en net als jullie beschrijven, heerlijk rustig en je hoort allerlei soorten vogels kwinkeleren.
    Succes

• 27 Juni 2021 - 16:24