Zo fietsen kan heel leuk zijn. - Reisverslag uit Holwerd, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Zo fietsen kan heel leuk zijn. - Reisverslag uit Holwerd, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Zo fietsen kan heel leuk zijn.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

14 Juni 2021 | Nederland, Holwerd

Goedenavond allemaal vanuit Holwerd.

Deze morgen zitten onze gastheer en gastvrouw mee aan het ontbijt. Zij geven aan, dat ze dat gezellig vinden. (Bij de meeste Vrienden op de fiets ontbijten de eigenaars niet mee.) We komen niets tekort en krijgen het advies om nog wat broodjes en fruit mee te nemen. In onze tassen zit echter nog genoeg voorraad voor de picknick onderweg en we slaan het aanbod netjes af.

We zijn snel in Harlingen en de knooppunten leiden ons door het oude gedeelte van de stad. Zo we passeren verschillende oude monumentale panden wat de stad met zijn vele grachtjes een mooi cachet geeft.

Vanaf rederij Doeken volgen we de kustroute.
Vandaag is het alleluja op de fiets: fijne temperatuur, mooie fietspaden, de zon en het allerfijnste is de wind in de rug. We worden vooruit geblazen.
De meest vreemde plaatsnamen komen we tegen: Sexbierum, Firdgum, Tzummarum. In Sint Jacobiparochie staan we even stil bij de opvallende neo-classistische Grote kerk uit 1853. Het is het beginpunt van een 2700 km lange Pelgrims-Route naar Santiago de Compostela. Helaas is de kerk dicht , maar in het voorportaal staat onze Jacobus helemaal gekleed in zijn pelgrimspij met toebehoren. Voor de kerk heeft men de jakobsschelp in granieten klinkertjes gemaakt: een schelp, die veel lijkt op de schelp als je Logrono binnen rijdt. Tja, Santiago, dat virus gaat nooit meer weg.
Bij Zwarte Haan of Swarte Harne (= hoek) komen twee dijken samen met het beeld van De Slikwerker, dat vertelt van de mannen die land uit slik maakten. Vanaf dit punt fietsen we kilometers over de dijken tussen de schapen door, die Ad regelmatig maant om van het pad af te gaan. De kleintjes lopen dan blatend achter hun moeder aan.
Om half drie staan we in Holwerd voor de supermarkt van de Coop voor een koele drank. We nemen er de tijd voor. Ook een man met een camper komt hier zijn boodschappen doen. Hij ziet ons zitten en we raken in gesprek over zijn camper, het alleen op stap zijn, de tochten die hij en wij maakten.
Nu op zoek naar ons slaapadres met de telefoon in de hand. Het is nog heel wat zoeken, maar na wat heen en weer gefietst te hebben vinden we onze B&B. De eigenaresse komt tegelijk met ons aan. We slapen in een oude pandje, dat vroeger een wagenwerkplaats was. Het is wel even met de tassen naar boven sjouwen, maar het is de moeite waard: een woonvertrek met een koelkastje, we kunnen zelf koffie/ thee zetten, eigen douche en wc en een aparte slaapkamer. Omdat er in Holwerd geen goede eetgelegenheid is raadt ze ons aan om bij de Coop een maaltijd te halen, die zij dan in de magnetron zal opwarmen. Even later genieten we van de lasagne met zalm, toetje en koffie na. Onze dag kan niet meer stuk. Morgen wijken we af van rondje Nederland en rijden we naar Pieterburen. Daar begint het Pieterpad voor fietsers.
Voor vandaag was het een uitgelezen dag: zon, stevige wind in de rug, mooie natuur en met z’n tweeën onderweg zijn. Wat wens je nog meer. Tot morgen. Gr. Anny/Ad, die al enkele keren boven zijn krant in slaap is gevallen.

• 14 Juni 2021 - 21:08

Jetty Blijdenstein:

ik zit in mijn stoel en zie jouw mail weer binnen komen, dus snel achter de laptop en weer antwoorden. Want op tv is het sowieso niet veel, alles wordt weer ingenomen door Koning Voetbal alsof er helemaal geen mensen zijn die graag iets anders zien. Het is niet anders. En ja, een uitgelezen dag, jullie hebben het verdiend dit fantastische weer. En wij hebben het ook. Toen ik met Ruud en Aad en Adrie een lang weekend in Friesland was, hebben we ook zo ontzettend genoten van al die mooie dorpjes. We zijn overal geweest, maar ons land is ook prachtig. Fijn dat jullie weer een goede B & B gevonden hebben met eigen faciliteiten, dat is toch veel waard. En ik kan me helemaal voorstellen dat Ad zit te slapen achter de krant, ik zit vaak te kijken naar een film en word dan wakker bij de aftiteling! Ben vandaag alleen de deur uit geweest om voor Fientje en mij loempia's te halen op de mart, die zijn erg lekker, had geen zin om te koken. En Marijke heeft voor mij een tafelkleedje gemaakt uit een groot tafelkleed, wat ik nog van Tante Liza heb gekregen. Ik was dat Persje zo beu op mijn salontafel en ze kon er zelfs 2 kleedjes uit maken, ze kwam het vanavond terug brengen. Is weer een heel ander gezicht in roze en goud. Zij heeft 30 jaar de Knip- en Naaicursus geleid voor de Margriet voor Noord-Brabant, dus dat is haar wel toevertrouwd. En dan morgen weer verder naar Pieterburen zal ook best interessant zijn om eens te zien. Dus wens ik jullie voor straks weer een goede nachtrust toe en morgen gezond weer op. En geniet van alles om je heen en van elkaar. Ik zit morgenmiddag met de 2 Marianne's in de Heerma van Vossstraat, gezellig om elkaar weer eens te zien! Pas goed op met fietsen en niet meer vallen ee?
    Liefs en groetjes,
    J E T

• 15 Juni 2021 - 09:57

Tonny Verstraten:

Hallo Ad en Anny, een hele belevenis die eilandentour. Jullie treffen wel goei weer hoor, gelukkig geen regen. En nu het vasten land weer. Wat zal het Pieterburen jullie brengen. Hebben jullie hier al weleens gefietst? Wel leuk dat jullie nog iets van Santiago tegen kwamen. Ja dat blijft herinneringen oproepen, als het dit bij ons al doet dan toch zeker bij jullie.Een fijnen fietsdag vandaag en tot horens . Groetjes, Kees en Tonny.

• 15 Juni 2021 - 17:58

Hans En Henny:

Dag Ad en Anny. Jullie fiets verhalen cq en wat eromheen allemaal gebeurd volgen wij elke dag. De kriebels bij ons die zijn er , maar nog even pas op de plaats. houden ons bij dagtochtjes. Voor jullie welbekend langs de Roer/Rur.
    Maar vandaag dus op naar Pieterburen en vervolgens het Fiets Pieterpad. Het fietsweer is voor jullie prima ,of niet??? Dus nog fijne fietsdagen en tot ziens in Roermond.
    Groetjes Hans en Henny.