Terug naar het vaste land. - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Terug naar het vaste land. - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Terug naar het vaste land.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

13 Juni 2021 | Nederland, Harlingen

Goedenavond allemaal.

Gisteren hebben we ons vooral bezig gehouden met het eiland Terschelling rond te fietsen. Onze gastvrouw Marijke gaf ons allerlei tips om te kunnen genieten van de natuur op het eiland.
We bezochten de VVV in West- Terschelling voor wat specifiekere informatie. Al snel bleek, dat veel niet haalbaar was, zoals een vissersboot die je meenam naar de zeehonden in de Waddenzee, een museum over het Behouden Huys, een tocht langs de bunkers van Terschelling enz. als je ook nog wilde fietsen. We kozen ervoor om gewoon het eiland rond te fietsen en al rijdend de mooie plekjes te ontdekken. Dat is ons aardig gelukt. We bezochten een historisch kerkje in Hoorn, zagen typische huisjes richting Oosterend om daarna door de duinen via het Hoornse bos, Formerumerbos en de Groene Strandroute uit te komen in West-Terschelling.

Een kalme Waddenzee, een matig windje, prachtige natuur en de zon maakten van onze dag een feestje.

Ook deze morgen heeft onze gastvrouw Marijke een mooi ontbijt gemaakt. We hebben alle tijd en de mevrouw, die een dubbele boeking had gedaan en een vriendin is van Marijke komt nog even kennismaken met ons. Ze legt uit hoe het allemaal is gekomen.
Met een warme groet en vele bedankjes voor de goede zorgen rijden we Midsland uit. Omdat we alle tijd hebben nemen we onderweg de afslag naar de Bessenschuur, ook wel Studentenplak genoemd. Hier is een tentoonstelling over de veenbessen/ cranberry’s hoe deze op Terschelling terecht zijn gekomen. In al het gebak voor bij de koffie zijn deze bessen, die goed zijn ter voorkomen van blaasontsteking en boordevol vitamines zitten, verwerkt. Helaas is de tentoonstelling gesloten, maar de koffie met een stukje veenbessen taart smaakt verrukkelijk.

Na de koffie kiezen we voor de route door de duinen met ook weer de groene strandweg naar de haven van West-Terschelling.
Het is afgaand water en we lopen samen een stukje over het reeds drooggevallen wad. En natuurlijk wil ik toch even met de voetjes in het water. Een lunch op een bankje met zicht op de haven zorgt ervoor, dat het snel half twee is om ons weer te melden bij rederij Doeken voor de overtocht naar Harlingen. Druk is het vandaag niet, omdat de meeste gasten nog op Terschelling blijven vanwege het Oerolfestival, al is er ook dit jaar weer geen Oerol. Het schijnt, dat ze hier toch naar toe zijn gekomen als een soort traditie.
Een prachtige overtocht en mijn mobieltje brengt ons vlot naar Botterhof 18, een vrij nieuwe wijk in Harlingen. De deur gaat al open voor Ad heeft aangebeld. Met een drankje in de tuin maken we kennis met elkaar en wat blijkt? Beiden zijn leerkracht geweest in het Basisonderwijs in Helmond, fietsen ook regelmatig, maar zijn vooral wandelaars. Eten doen we samen met hun in de tuin: een kop verse groentesoep en een toetje met aardbeien. Voor vandaag is dat voldoende voor ons.
Ad wordt meteen uitgenodigd om mee te kijken naar de eerste voetbalwedstrijd van Nederland. Want onze gastheer heeft zelf gevoetbald en is scheidsrechter geweest.

Voor vanavond wens ik jullie veel kijkplezier en laten we hopen, dat Nederland mooi voetbal laat zien en ook nog scoort.
Morgen fietsen we naar Holwerd, 80 km. We hebben er zin in. Tot morgen. Anny.

• 13 Juni 2021 - 21:41

Jeanne:

Leuk om zo de eilanden te ontdekken. Het is prachtig om daar in de natuur rond te trekken. Zo te horen hebben jullie vandaag lekker relaxed genoten en dit mooie weer is dan een extra traktatie erbij. Veel fietsplezier morgen. Groetjes Jeanne

• 13 Juni 2021 - 22:00

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

ik dacht wel dat jullie een prachtige dag zouden hebben, want wat is het prachtig weer! Dit moet je echt hebben om de eilanden te bezoeken. En leuk dat jullie weer oud-collega's ontmoetten, want dat verbindt al gauw. Ook hier gaan we weer een tropische week tegemoet, ik zeg altijd maar; liever nat van het zweet, dan van de regen! Ik zit al door te tochten, vannacht wordt het fris, dus even afkoelen. En weet je dat ik iedere dag een cranberrycapsule neem tegen blaasontsteking? En het helpt echt. En die echte cranberry thee van Terschelling is heel lekker, die kun je hier niet kopen, kun je wel bestellen. Bij mij is nu gelukkig alles weer aan kant na 4 dagen poetsen, opruimen en sorteren. Ik heb het hele weekend lekker gerelaxt. En dan ga ik dinsdagmiddag met Marianne van Hall naar Marianne Megens, kunnen we ook lekker in de tuin zitten. En wat zal het een gekakel worden, we hebben elkaar al zo lang niet meer gezien!! Ik wens jullie weer een veilige tocht naar Holwerd, geniet van de voetbal, wat aan mij niet besteed is en voor straks welterusten. Hopelijk is je blauwe oog al een stuk minder Anny, voorzichtig rijden he?
    Liefs en groetjes,
    J E T

• 14 Juni 2021 - 09:01

Riekie:

leuk om de verslagen te lezen,ik geniet van demooie en lekkerefoto,s. veel fiets plezier voor de komende tijd gr Riekie

• 14 Juni 2021 - 10:16

Clara De Jager:

Leuk jullie verslagen van de eilanden, maar nu weer voet aan vaste wal in Erwins hometown Harlingen. Wij zijn er eerlijk gezegd nooit geweest, maar het schijnt erg de moeite waard te zijn. In het Johannapark ligt alles er fantastisch bij en zijn er geen bijzonderheden te melden. Jullie hebben prachtige dagen voor de boeg wat het weer betreft, we gaan er dan ook van uit dat jullie prachtige fietsdagen zullen hebben. Wel voorzichtig blijven hè!
    Fijn dat ik weer op de mailinglijst sta. Veel liefs, ook van Koert ❤️