Pieterburen eindpunt en beginpunt. - Reisverslag uit Pieterburen, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Pieterburen eindpunt en beginpunt. - Reisverslag uit Pieterburen, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Pieterburen eindpunt en beginpunt.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

15 Juni 2021 | Nederland, Pieterburen

Goedenavond familie, vrienden, kennissen en al wie ons volgt.

Vijftien juni, even stilgestaan bij de herinnering aan mijn ma, die op deze dag in 1914 geboren is.

Vanmorgen bracht de eigenaresse het ontbijt in de “zitkamer”. Ook nu weer was het meer dan genoeg. Ze vertelt haar overstap van Amsterdam naar Holwerd, waar ze is gestart met een B&B, kinderopvang en Vrienden op de Fiets. Ze zou openen maart 2020, helaas kwam toen Corona .
Bij ons vertrek vertelt ze, dat zij aan het einde van de terp woont en dat de kerk op het hoogste punt staat van de Holwerder terp.
Het is inderdaad klimmen naar het kerkje. Al snel zitten we op de route. Ad maant tot matige snelheid, want we hoeven vandaag maar 64 km.

We rijden weer met de wind in de rug, onder langs de zeedijk. Naast ons pad heel wat hectaren aardappelvelden en tarwe. De route wijkt regelmatig af van de zeedijk, stuurt ons de polder in, waar schitterende boerderijen staan. Bijna allemaal kop-hals-romp type. Opvallend is het dorpje Moddergat, dat onder aan de Zeedijk ligt. Vroeger was dit een dorp van vissers, waarvan diverse gedenktekens getuigen zijn met namen van vergane schepen en hun bemanning. Het dorp heeft mooie vissershuisjes en een heel oud kerkje op een terp met de graven erom heen. Het standbeeld voor het kerkje van een vissersvrouw die pieren gaat steken vertelt van de taken die deze vrouwen toen hadden.
We fietsen richting het Lauwersmeer, dat in onze jeugd nog Lauwerszee heette. Pas in 1969 is de Afsluitdijk gebouwd. Op het einde van de Afsluitdijk passeren we de grens Friesland- Groningen met de haven van waar de veerboot vertrekt naar Schiermonnikoog. De veerboot heeft de mooie naam “De Monnik”. Een zeer toepasselijke naam, omdat in vroegere tijden daar enkel monniken hebben gewoond, die zich vooral bezig hielden met veeteelt. Het verhaal van Schiermonnikoog kennen wij van een leesboekje uit de zesde klas: boer Murks met het dwaallicht. Wij vonden dat heel spannend!

Via mooie fietspaden en nog steeds wind in de rug bereiken we Pieterburen, waar we alle tijd nemen voor het “verdiende “ pilsje en een ijsje.
Ons slaapadres ligt 100 m. verder. Daar worden we ontvangen door een pittige oude dame, die ons naar de kamer brengt. Ze praat aan een stuk door over haar gezondheid, wat ze nog wel/ niet kan en over haar tuin, die we straks mogen bewonderen.
Voor vandaag Is het weer een geslaagde fietsdag.

Vanavond gaan we eten in het Waddenrestaurant met een vismenu, keuze van Ad.
Voor morgen 65 km. dwars door de stad Groningen naar Rolde in Drenthe.

• 15 Juni 2021 - 18:55

Tonny Verstraten:

Hoi Anny en Ad.
    Wel fijn eens een dag met wat minder km. Maar wat hebben jullie weer al veel mooie dingen gezien op deze mooie fietsdagen. Dat nemen ze jullie toch maar niet af. En nu morgen richting Rolde. Wel fijn hoor dat schema, kunnen we altijd zien waar jullie naar toe fietsen. Wij wensen jullie morgen weer een mooie dag. Voor ons is het morgen een spannende dag. Wij zijn benieuwd wat voor onderzoek Kees morgen krijgt en of dat het nu wel lukt en wat er verder gaat gebeuren. Maar dat zullen we morgen wel horen. Nog een fijne avond en heel veel groetjes van Kees en mij.
    Tonny

• 15 Juni 2021 - 21:40

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

wat hebben jullie toch weer een prachtige dag gehad met niet al te veel kilometers. En heel fijn dat jullie het overal zo goed treffen met de B&B's. En je zult het niet geloven, maar ik was vanmiddag met Marianne van Hall bij Marianne Megens. We waren er om half 2 en ik was om 8 uur thuis! Dus dat wil zeggen dat wij het weer heel gezellig gehad hebben. We hebben nu weer afgesproken op 14 september om samen te gaan lunchen bij d 'Ouwe Mart. Gelukkig gaat het eindelijk de goede kant op met het virus, dat we weer wat leven in de brouwerij krijgen. Ik hoop dat jullie lekker hebben gegeten van het vismenu en dan wens ik jullie weer een goede nachtrust toe en morgen weer een veilige tocht door Groningen naar Rolde.
    Liefs en groetjes,
    J E T

• 16 Juni 2021 - 19:59

Marianne:

Wat een heerlijke fietsdagen voorjullie en goede B&B’s.
    Morgen dwars door de stad Groningen: Een heerlijke stad en mooi ook,vol met gezelligheid. Studentensfeer. Wij zijn er diverse dagen geweest.
    Morgen zal het weer een beetje anders zijn,maar dat is zeer plaatselijk.
    Geniet ervan en doe voorzichtig,want Nederland is druk en een heleboel mensen houden zich niet aan de verkeersregels.
    Veel liefs van ons.Walter en Marianne