Een ideale fietsdag - Reisverslag uit Aagtekerke, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een ideale fietsdag - Reisverslag uit Aagtekerke, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een ideale fietsdag

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

04 Juni 2021 | Nederland, Aagtekerke

Goedenavond familie, vrienden, kennissen en al wie ons wil volgen.

Gisteravond om half tien ging bij ons “ het licht” uit. We waren toe aan een lange nachtrust, want die eerste fietsdag had toch behoorlijk wat energie gekost.
Vanmorgen waren we zo fris als een hoentje om aan de tweede dag te beginnen.
Om negen uur stappen we op de fiets nadat onze gastvrouw een foto heeft gemaakt voor haar archief.
We rijden meteen richting de bakker, om daar op advies van Eli van de Riet bij een heel goede bakker 2 Zeeuwse bolussen te kopen. Een ontmoeting bij de bakker met een mevrouw, die bijna 40 jaar in het basisonderwijs werkt houdt ons een tijdje op. Raden jullie maar waar het gesprek overgaat.

Ad weet te melden dat we knooppunt 77,76 moeten vinden. En ‘s-Gravenpolder is niet zo groot, zodat we snel op de route zitten.

De temperatuur om te fietsen is heerlijk, weinig wind en de zon laat zich zien. De knooppuntenroute loopt aanvankelijk langs Het Heggenreservaat. Dit toont hoe vroeger het oudland er uitzag: de hooggelegen kreekruggen voor de kostbare akkers en boomgaarden omringd door bomen en struiken.
Tussen Nisse en ‘s Heerenhoek fietsen we door een katholieke enclave in protestantenland met een echte schaapskooi, die we even aandoen. Omdat we twee jaar geleden in Middelburg met het Variakoor daar gezongen hebben en het tijd is voor de koffiepauze rijden we naar het centrum. Het is er erg druk, het lijkt wel of iedereen op vakantie of vrij is. Ad maakt wat foto’s van het gemeentehuis, de Lange Jan (85 m.) en het marktplein.
Heel gemakkelijk rijden we daarna de stad uit richting Vlissingen.

Vandaag komen we twee afsluitingen op onze weg tegen, waardoor we moeten improviseren. Samen lossen we het probleem op zonder te mopperen. Middelburg en Vlissingen liggen overigens bijna tegen elkaar aan en al heel snel herkennen we de weg naar het fietsveer Vlissingen-Breskens. Na de lunch fietsen we richting de boulevard, waar het enorm druk is, maar wel heel gezellig. Het doet ons denken aan de Boulevard in Oostende. We fietsen langs het Arsenaal richting het standbeeld van Michiel de Ruyter die hier in 1607 is geboren. Hij kijkt hier prachtig over de Westerschelde uit. We nemen ruimschoots de tijd om in de zon te genieten van deze mooie plek.
Via een fietsvriendelijke pad verlaten we Vlissingen richting Zoutelande, waar ik heel lang geleden ( 60 jaar) met 7 andere meiden mijn eerste vakantie vierde. Toch even afgestapt en in de hoofdstraat een ijsje gegeten.
Ondertussen wordt de lucht richting Westkapelle erg donker. We racen door het duinfietspad richting Westkapelle en passeren de kreek, die is ontstaan door het bombardement van de Engelsen op 3 oktober 1944 om Walcheren onder water te zetten. De wind is gunstig, op de dijk moeten we ons stuur stevig vasthouden, maar het is nog steeds droog en de wind blaast ons langs de Westerschelde. Voor Domburg schieten we het binnenland in naar Aagtekerke. Daar is ons tweede slaapadres, dat ik nu gemakkelijk kan vinden met mijn telefoontje. Net voor het slaapadres vallen er enkele spetters.
Een warme ontvangst bij de familie Brasser: koffie met een roze koek en boven een kamer met alles erop en eraan. Een snackbar of een andere eetgelegenheid is hier niet in Aagtekerke, dan moeten we naar Domburg. En daar hebben we geen zin. Bij de plaatselijke MCD haal ik een maaltijdsalade, toetjes en een drankje.
Voor morgen gaat de tocht naar Oostvoorne.
Vandaag hebben we gemerkt, dat we nog steeds onderweg kunnen zijn. Het gaat goed met ons.
Voor iedereen een fijne avond en tot morgen.
Gr. Ook van Ad. Anny

• 04 Juni 2021 - 19:59

Tonny Verstraten:

Goedenavond. Zo te lezen hebben jullie de smaak weer helemaal te pakken. Wel fijn hoor. En op die paar spetters na toch lekker droog weer. Ja jullie zijn vandaag al in Middelburg geweest, normaal hadden wij er waarschijnlijk morgen met ons koor geweest. Nu is er morgen een live- stream te zien volgens een mail die we gekregen hebben van Ria. Ben benieuwd. De groeten van Kees en mij, en fiets ze morgen weer.
    Tonny

• 04 Juni 2021 - 20:06

Hans En Henny:

Hallo lieve fietsvrienden , ja de kop van jullie fietstocht is er vanaf. En wij lezen ook , dat het gezellig is tijden deze eerste dagen. En hoe is het met de accu??? toch kunnen opladen!!
    Hopelijk blijven de weergoden goed gestemd tijdens de tocht. Blijf gezond geniet van van alles om je heen, we blijven jullie volgen.
    Lieve groetjes Hans en Henny.

• 04 Juni 2021 - 20:13

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat met jullie en wat heerlijk dat alles vandaag zo soepel verlopen is, het was dan ook prachtig weer. Ik was enkele jaren geleden met Edith in Vlissingen, vond het er ook leuk. En zo zie je maar weer dat er niks mis mee is om door ons mooie Nederland te fietsen. De hoofdzaak is, dat jullie het naar je zin hebben en er samen nog voor gaan en dat is het allerbelangrijkste. En besef ook dat het een zegen is om dit nog samen te kunnen doen. Ook gezien jullie leeftijd. En weer een fijne slaapplaats, wat toch ook belangrijk is na een dag fietsen. En gisteren moest ik jullie melden dat Jeannette darmkanker heeft en vanmiddag kreeg ik een mailtje van Edith dat zij baarmoederkanker heeft, ik ben er erg verdrietig over. Met Jeannette ging ik nog om de 6 weken lunchen en met Edith ging ik al 16 jaar overal naar toe, eerst grote reizen en daarna zo 3 dagen weg, zal er voorlopig allemaal niet meer van komen, helaas. En ja, als je dan iemand ontmoet die 40 jaar in het onderwijs gezeten heeft, dan is het voor jullie natuurlijk heel leuk om daar weer van gedachten mee te wisselen. En ja, Zoutelande, ik was er met Jan en Theo op bezoek, toen de kinderen nog klein waren bij Marianne en Peter en de hele familie Megens in een huisje. Ik heb nog een foto waar ik op sta als Miss Zoutelande, dat was toen erg gezellig. Wat is het allemaal anders gelopen dan je gedacht had, maar zo is het leven. Ons pa zou zeggen: gewoon doorgaan en inderdaad, je kunt niet anders. De schilders waren vandaag weer hier bezig met de hoogwerker, het zal straks stil zijn als ze weg zijn. Morgenmiddag komen Lina en Ton van Dorst op bezoek, ook weer gezellig. Dan rest mij nog om jullie voor morgen weer een veilige tocht toe te wensen. Rijd voorzichtig en houd de regenkleding bij de hand, want het wordt een regenachtige dag. Voor straks welterusten en morgen gezond weer op. En dan kijk ik alweer uit naar jullie belevenissen.

Liefs voor jullie beiden van
    J E T

• 04 Juni 2021 - 21:36

Jeanne:

Wat een lekker weertje om op pad te zijn. Zo te horen zien en beleven jullie weer heel wat. Niet te bruin terugkomen, anders steken wij zo af. Veel plezier de komende dagen.

• 04 Juni 2021 - 22:00

Yvonne :

Voor ons is dit een bekend traject wat jullie gefietst hebben,
    Tenminste vanaf Middelburg tot Aagtekerke.

• 04 Juni 2021 - 23:12

Joke Van De Riet :

Hoi Anne en Ad.
    Wat fijn dat jullie fietsreis weer zo goed verloopt, wij genieten ook van jullie verslagen van het Zeeuwse land. Ik bewaar er veel herinneringen aan.
    Bijzonder dat Michiel de Ruyter nog steeds op zijn sokkel staat, na alle kritiek die onze zeehelden te verduren hebben gekregen !?
    Veel fietsplezier morgen en let vooral op het Zeeuwse "licht" dat door veel (kunst)schilders is vastgelegd!
    Liefs van Eli en Joke