De kop is eraf - Reisverslag uit Hoeven, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De kop is eraf - Reisverslag uit Hoeven, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De kop is eraf

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

03 Juni 2021 | Nederland, Hoeven

Lieve familie, vrienden en kennissen en al wie ons volgt.
Na twee jaar enkel tochtjes maken vanuit het Johannapark zijn we vanmorgen op de fiets gestapt voor een tocht van ruim drie weken : rondje Nederland. Voor ons is het eigenlijk een herhaling van onze allereerst grote tocht samen met Jan en Paula Rondje Nederland in 2002. We zijn min of meer op herhaling denken we, maar het nieuwe route boekje geeft toch behoorlijk wat veranderingen aan. En...we weten niet alles meer van 19 jaar geleden.

Met een dun zonnetje vertrokken we om 9 uur. Ad was natuurlijk om half negen al klaar om te vertrekken. Maar ik maak dan nog altijd een rondje door het huis om te controleren of we niets hebben vergeten, of alles goed afgesloten is en loop ik nog een rondje door de tuin, die er als een sprookje bij ligt.

De route rijden we exact volgens de knooppunten van het nieuwe boekje en al fietsend merken we snel diverse veranderingen. Ons eerste stoppunt was de grens van België bij de grenspaal van Klaveren Vrouweke. Daar troffen we Rucphenaren aan, die hun wekelijks toertje reden. Gezellig meegebabbeld en daarna een stukje door België richting Wouwse Plantage. Het was 11 uur en tijd voor een bakje koffie op een bankje voor de Lagere School van “Pindurp”.
Na een korte koffiepauze fietsen we via Heimolen en landschap Lievensberg richting Woensdrecht. Het is duidelijk dat we richting de Brabantse wal fietsen, want ik schakel regelmatig naar een iets grotere ondersteuning. We passeren de overgang naar het vroegere zeebad De Duintjes. In mijn kinderjaren reden mijn ouders elke zondag met ons daar naar toe. Dat was toen nog echt een stuk open zee met eb en vloed. Je moest wel weten wanneer het hoog water werd, want bij afgaand water mochten wij er niet meer spetteren. In het plaatsje Woensdrecht stoppen we bij het restaurantje Non Plus ultra. Een mooie Latijnse naam voor “niet verder meer”. Wij zijn toch maar doorgegaan, nadat we twee dames uit Vlissingen hadden ontmoet die ook onderweg waren voor een rondje Nederland, maar dan in de tegenovergestelde richting van ons.

In het boekje lees ik namen van diverse polders waar we doorheen fietsen: Damespolder, Volkerpolder met het Volkerdorp, dat niet meer bestaat. We merken er niets van. Wel van de stevige wind op deze open stukken. Het is stevig doortrappen. Het Schelde-Rijnkanaal passeren we om daarna langs het gat van Bath de route langs de Westerschelde te volgen. Soms fietsen we onder langs de dijk, soms echt langs de Westerschelde en picknicken op een bankje met uitzicht op de Westerschelde. We genieten we van de zon en de wind, de prachtige schorren en drooggevallen slikken, waar watervogels hun best doen om hun maagjes te vullen.
Als we na de lunch op de fiets stappen, laat mijn schermpje geen snelheid meer zien en lijkt mijn batterij leeg te zijn. Dit geeft geen goed gevoel, want we hebben pas 65 km. gereden en dan kan die niet leeg zijn. Even dacht Ad, dat dit het einde van de tocht zou kunnen zijn, als ook de reservebatterij kuren zou gaan vertonen.
Na de wisseling was er gelukkig niets aan de hand met de tweede batterij, maar dat de eerste niet in orde is, is duidelijk. Genietend van de zee, de zon en de stilte bereiken we na Kruiningen en Waarde het dorp ‘s Gravenpolder. Het is toch even zoeken naar Hoekestraat 8, maar met behulp van mobiel en wat vragen staan we om half vijf na 90 km. voor de deur bij onze gastvrouw.
We treffen het: een ruime bungalow, alles gelijkvloers met een privégedeelte voor de gasten, een tuintje grenzend aan onze slaapkamer en twee goede bedden. Meer hebben we niet nodig!
Zo heel spectaculair was de route niet, maar we genoten van de Westerschelde, de zon en de wind, het sluizencomplex bij Hansweerd, het liefelijke dorpje ‘s Gravenpolder waar we onze avondmaaltijd bij de Chinees hebben genuttigd en het weer samen onderweg zijn.
Heel bijzonder omdat met z’n tweeën te kunnen doen.
Morgen gaan we door met trappen tegen de wind in, langs de kust van eiland Walcheren tot onder Domburg. Slaapplaats Aagtekerke en dan stilletjes onderweg bidden, dat mijn batterij geen kuren krijgt. Lieve groeten van mij en van Ad.


  • 03 Juni 2021 - 20:36

    Yvonne:

    Jammer dat we jullie niet meer kunnen ontmoeten zaterdag. Fiets ze door Goeree Overflakkee. Een prachtige kustroute.

  • 03 Juni 2021 - 20:52

    Henny Damen:

    Zooo de kop is eraf.
    Mooi tochtje Anny en Ad.
    En nu maar hopen dat de batterij geen kuren krijgt.
    Een mooi dorpje he dat sGravenpolder?
    Nic is vanmorgen nog langs geweest maar Koert zei dat jullie al weg waren.
    Veel fietsplezier van mij en Nic.

  • 03 Juni 2021 - 21:15

    Tonny Verstraten:

    Hallo Ad en Anny. Ja de kop is er af. Ik zei vanmorgen iets na negen uur, nou ik denk dat Ad en Anny vertrokken zijn. Kees zei toen ik vind het toch heel wat kilometers. Maarja jullie doen dat gewoon. Klasse hoor. En nog langs ons feestadres geweest. Ik hoop wel dat je de batterij goed op kunt laden, want dat zou wel minder zijn. Wij wensen jullie een fijne nacht en morgen weer veel fiets genot . Groetjes van Kees en mij.
    Tonny

  • 03 Juni 2021 - 21:36

    Inekepolderman :

    Anny en Ad
    Veel fietsplezier en geniet van de grote tocht die jullie samen ondernemen!
    Ik volg jullie en kijk uit naar het reisverslag!
    Liefs Ineke

  • 03 Juni 2021 - 22:10

    Clara De Jager:

    Hee buurtjes, Helaas niet uit kunnen zwaaien vanochtend! Ik hoop er wel te staan als jullie over drie weken terugkeren. Hopelijk hebben jullie dat mankementje aan de batterij opgelost en kunnen jullie morgen zorgeloos jullie route door het prachtige Zeeuwse land vervolgen. Ik wens jullie heel veel plezier en goed uitkijken hè! Liefs, Clara

  • 03 Juni 2021 - 22:15

    Jetty Blijdenstein:

    Lieve Anny en Ad,

    ik heb net zitten kijken naar "Die Bergretter" op Duitsland en zie dat jullie al aangekomen zijn op jullie eerste adres. Hopelijk gaat het goed komen met die accu! En heel fijn dat jullie een fijne bungalow hebben, dat is toch prettig om weer krachten op te doen voor morgen. Al zou het nu wel weer zijn voor de tipi, Ad heeft toch zijn muts wel bij zich he? (hahaha). En jullie waren ook nog in "Pindurp", de Wouwse Plantage. Zoals je weet woont daar mijn oud-collega Jeannette, waar ik ook bijna dagelijks mee mail. Nou had ze al een paar weken buikpijn, naar de dokter, vanmorgen darmonderzoek en heel slecht nieuws: darmkanker! Dinsdag in de ct-scan en woensdag naar de oncoloog. Ben er al de hele dag van slag van, krijg de laatste tijd alleen maar negatief nieuws, dus willen jullie ook oppassen? Hier is het nog steeds volop werken geblazen, ruim 2 maanden nu al. Maandag staat de hoogwerker voor mijn raam om dat te schilderen, maar het wordt mooi. En inderdaad kun je dankbaar zijn dat jij en Ad dit nog samen kunnen doen, pluk de dag, wij moeten niks meer uitstellen. En dan morgen weer verder, ze houden nogal veel buien en wind, hopelijk niet aan jullie kant. En ik zal ook een extra weesgegroetje bidden dat de accu het niet begeeft. Ik wens jullie een goede nachtrust toe, zodat je morgen weer fris en fruitig aan de tweede dag kunt beginnen. Ik kijk alweer uit naar jullie verslag. Tot morgen!
    Liefs,
    J E T

  • 03 Juni 2021 - 23:08

    Henk Bond:

    Ik was al bang,dat jullie vorige week met dat winterse weer vertrokken.Ik heb het laatste blok hout moeten stoken.Maar dit weer is natuurlijk heerlijk.Hoop,dat jullie de plaatselijke buien kunnen vermijden.Gaan jullie nog naar het eiland Tholen? Geschikt voor een dagtocht.En als jullie onze regio aandoen ,hoop ik een dag vrij te kunnen nemen om een dagje mee te fietsen.Ik heb nu ook een e bike,maar wel e race bike.Of als je Koos aandoet zou ik misschien ook langs kunnen komen.Benieuwd naar je verdere ervaringen.

  • 03 Juni 2021 - 23:08

    Henk Bond:

    Ik was al bang,dat jullie vorige week met dat winterse weer vertrokken.Ik heb het laatste blok hout moeten stoken.Maar dit weer is natuurlijk heerlijk.Hoop,dat jullie de plaatselijke buien kunnen vermijden.Gaan jullie nog naar het eiland Tholen? Geschikt voor een dagtocht.En als jullie onze regio aandoen ,hoop ik een dag vrij te kunnen nemen om een dagje mee te fietsen.Ik heb nu ook een e bike,maar wel e race bike.Of als je Koos aandoet zou ik misschien ook langs kunnen komen.Benieuwd naar je verdere ervaringen.

  • 04 Juni 2021 - 09:12

    Marianne:

    Lieve twee,
    De eerste dag al goed verlopen,wel jammer van de batterij.
    Hopelijk komt het goed.
    Veel plezier en succes op jullie tocht.
    Liefs van ons.

  • 04 Juni 2021 - 14:01

    Ton:

    Mooi te lezen dat je moet afzien. Het kan alleen beter worden als je door blijft trappen, dat weten jullie uit ervaring.
    Het begin is gemaakt. Goede reis verder en ik blijf benieuwd naar jullie verdere ervaringen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 354093

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: