Zeeland: wind en water. - Reisverslag uit Oostvoorne, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Zeeland: wind en water. - Reisverslag uit Oostvoorne, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Zeeland: wind en water.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

05 Juni 2021 | Nederland, Oostvoorne

Goedenavond allemaal.

Deze morgen werden we verrast met een uitgebreid ontbijt: vers fruit, yoghurtjes, krentensneetjes, croissants, kaas, vleeswaren, koffie en jus d’orange. De gastvrouw vertelde dat ze vrienden op de fiets deed om geld te verzamelen voor projecten in Gambia. Elk jaar in januari en februari zijn ze in Gambia waar ze zich o.a. bezig houden met bouwprojecten. De gastheer is namelijk aannemer geweest, die zelf zijn “optrekje” hier in Aagtekerke heeft gebouwd.
Bij het afscheid kreeg ik nog een A4tje mee over hun stichting.
We vertrekken deze morgen met miezerig weer, de korte broek is vervangen door de lange en het vest en regenjack houden de kou buiten. Het lijkt wel najaarsweer. Het is even slikken om in deze regen met sterke wind op kop en lage temperatuur aan tocht 4 te beginnen.

Vanaf Aagtekerke fietsen we door een mooi natuurgebied naar Vrouwenpolder, langs het Veerse meer de Dam over naar de beroemde stormvloedkering in de Oosterschelde Neeltje Jans. Het is bikkelen onderweg, maar met onze ebike kunnen we de klus wel klaren. Negentien jaar geleden fietsten we hier met Jan en Paula. Ook toen stormde het en striemde het zand in onze gezichten.
Aan de overkant leidt de route ons langs de Oosterschelde naar Burg Haamstede, een van oorsprong kerk-ringdorp, waarbij de huisjes als een ring om de kerk zijn gebouwd. Bij deze kerk nemen we even pauze voor een kopje koffie om daarna meteen door te fietsen naar Renesse. We fietsen door een zeer glooiend duinengebied met behoorlijke klimmen en afdalingen. Even wanen we ons in het buitenland en ik knijp in mijn remmen bij het afdalen. Aan de kust is het druk met campers, caravans en kitesurfers, die profiteren van de stevige wind.
De volgende beproeving van enkel wind en zee is de Brouwersdam langs het Grevelingen meer. We rijden nu door de Middelduinen, een oud binnenduingebied, passeren Ouddorp en via het dorpje Havenhoofd rijden we de Haringvlietdam op richting Oostvoorne. Voor vandaag hebben we het wel gehad met de stormwind, de duinen en de dammen. Adieu Zeeland.

Na 90 km. vinden we na enig zoeken ons slaapadres: een pand met veel ruimte, weiland en bos in de achtertuin. Het lijkt hier wel een hotel of een B&B , maar het is een Vodf slaapplaats. We treffen het vandaag evenals gisteravond. Zie foto’s.

Morgen maken we er een gezellige dag van. Joost, de zoon van Ineke staat bij Roozenburg aan de pont en fietst met ons een eindje mee. Zojuist de moeder van onze schoonzoon Marco gebeld in Noordwijk om haar rond vier uur een bezoekje te brengen.
Fijne zaterdagavond.

• 05 Juni 2021 - 22:20

Henny Damen:

Mooie route zo langs de kust.De Zeeuwse kust.
    Veel tegenwind vandaag maar dat kunnen jullie wel aan.
    Leuk morgen met Joost. En gezellig op de koffie bij Marco's moeder.
    Gaat goed lees ik.
    Veel fietsplezier van ons.

• 05 Juni 2021 - 22:39

Ineke Polderman:

Leuk hè dat Joost een eind(je) met jullie mee fietst!
    Gezellige Fietsdag morgen

• 05 Juni 2021 - 22:41

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

ik wilde even iets opzoeken voor mijn puzzel en zag dat jullie verslag er alweer was. Ja, wat een verschil met gisteren, toen het broeierig warm was, ook hier veel kouder en dan is het in Zeeland nog kouder. Moet jullie toch weer bewonderen dat je de klus weer geklaard hebt en inderdaad, wat hebben jullie weer een mooi onderkomen. Dat is toch fijn om na zo'n lange tocht in een goed bed te kunnen stappen en met een heerlijk ontbijt weer op pad te kunnen. Ik had vanmiddag Lina en Ton op bezoek, was ook weer gezellig. En ik heb nu het hele weekend de hoogwerker voor mijn raam, de schilder werkt het maandag pas weer af. En dat wordt morgen een gezellige dag met Joost en de moeder van Marco. Wens jullie voor straks welterusten en morgen gezond weer op. En ik kijk alweer uit naar het volgende verslag. Zo te lezen hebben jullie geen problemen meer gehad met de accu. Veel plezier en pas goed op elkaar.
    Liefs en groetjes,
    J E T

• 05 Juni 2021 - 22:42

Tonny Verstraten:

Ja Anny en Ad, ook hier hier was het weer anders vandaag. Het scheelde een jas met gisteren. Wel heel de dag droog geweest. Wel fijn dat jullie zo goed ontvangen zijn gisterenavond, Ik ben wel benieuwd naar die stichting van hun voor Gambia., of ik die stichting soms ken, want Gambia blijf toch trekken. Wel fijn dat de zoon van jullie ineke morgen een eindje met jullie mee fietst. Nou morgen houdt hij weer beter weer, dus zet hem op. Vele goeie kilometers morgen. groetjes Kees en Tonny

• 06 Juni 2021 - 13:24

Marianne:

Allemaal bekende plekken waar jullie nu geweest zijn.
    Veel wind,veel water,weinig beschutting.
    Vooral bij mooi weer aantrekkelijk.
    Nu komt er weer een mooie week aan, geloof ik.
    Heel fijne tocht verder en veel liefs voor jullie.
    Walter en Marianne

• 06 Juni 2021 - 19:04

Ton Wouters:

Na de eerste dagen vol zonneschijn volgen de zwaardere dagen met wind tegen. Ondanks de elektrische fietsen toch doorzetten. Het is wel een geluk dat op het einde van de dagtocht jullie goed en gezellig ontvangen worden door de gastgevers. En dat vergoedt veel.
    Het ga jullie goed de komende dagen met veel 'trap'-genoegen. De wind zit jullie nog wat tegen.
    Ton

• 06 Juni 2021 - 22:53

Henny Damen:

Gossie Anny . Je laat ons schrikken.Verdorie.
    Gelukkig kon je jullie tocht verder voortzetten. Jammer van de bril en broek. Maar dat jij oke bent is toch wel het allerbelangrijkste.
    Ad zal ook wel geschrokken zijn. Dat doe je dan als iemand anders valt.
    Heeel leuk dat Joost op jullie stond te wachten en een stuk is meegereden. Bijzonder eigenlijk.Fijn.
    Ja het is druk op de fietspaden. Zeker op zondag.Wij zaten ook in de file( op de fiets he). Het is goed uitkijken.
    Hopelijk heb je geen last van je knie morgen.
    Heel veel veilig fietsplezier verder. Gewoon maar doorpeddelen.
    Geen gekke capriolen meer uithalen.
    Groetjes en liefs van ons.