Moge alle komende dagen zo zijn als deze - Reisverslag uit Obersiggingen, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Moge alle komende dagen zo zijn als deze - Reisverslag uit Obersiggingen, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Moge alle komende dagen zo zijn als deze

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

09 Mei 2011 | Duitsland, Obersiggingen

Lieve allemaal.

We ontwaken traag, haasten ons niet, want het wordt vandaag een rustdag op de fiets. Volgens Ad zal de afstand maar 55 km. zijn en we kunnen niet voor 5 uur in ons Gasthaus zum Sternen. Dat betekent dus: doucement, doucement.....

Als we aan het ontbijt zitten, komt de eigenaresse en vraagt of de fietsen in de kelder van ons zijn. Ze maakt ons duidelijk, dat dat niet de goede plaats is voor stalling: ze kon er bijna niet door in de kelder en ze legt uit, dat er een fietscontainer een eindje verderop in de straat staat. (Ze moest eens weten wat een gesjouw het is om 2 fietsen via een steil stenentrapje naar beneden te loodsen. Waarschijnlijk heeft ze dat zelf nog nooit gedaan). Ad reageert hier niet op, omdat de ontvangst gisteren matig was. Niemand zat aan de receptie en via het annexe restaurant riep Ad de hulp in van een jonge seerveerster. Die wist waarschijnlijk ook niets van een fietscontainer en omdat we zeiden dat die fietsen echt niet buiten mochten blijven voor een nacht heeft ze ons de kelder aangewezen.

De tocht begint vandaag meteen al met een wijziging: we kunnen niet rechts van de Donau fietsen vanwege flinke werkzaamheden. Werklui verwijzen ons naar de overkant. We volgen nu de officiele Donauradweg. Ook deze keer is het water niet blauw of modderig zoals tijdens de Limesroute tocht, maar wel kraakhelder. Op verschillende plekken is de rivier wit van de kikkerbeetbloemetjes. Zwanen dobberen elegant op het water. Het is een sprookje om hier te fietsen.
Wij volgen het pad tot in Mengen, daarna fietsen we door een zacht glooiend landschap. We gaan als een speer: windje in de rug, mooi wegdek en af en toe een pittig klimmetje er in. Na de koffiepauze besluiten we een ommetje te maken naar Pfullendorf, een stadje dat met zijn oude vakwerkhuizen, poorten en torens een middeleeuwse sfeer uitstraalt. Bij binnenkomst rijden we meteen al tegen een prachtig klein kerkje aan, waar ik het eerste kaarsje voor een meegekregen intentie kan opsteken. In het kerkje kunnen we zelfs een stempel in ons paspoort plaatsen, omdat hier de Jacobusradweg langs loopt. In het stadje bewonderen we de Obertor, een dubbele poort uit de 15de/16de eeuw, het Schroberhaus, een vakwerk huis uit de 1317 en de St Jacobskirche. Op het pleintje voor het 16e eeuwse raadhuis picknicken we op een bankje.

Na deze stad zoeken we onze eigen weg naar Richertsreute om via het Deggenhaussertal naar Obersiggingen te fietsen. Je kunt het nauwelijks fietsen noemen. Het is een groot feest: wind in de rug, fijne temperatuur, steeds dalende weg en prachtige omgeving. Het lijkt wel of we op een brommertje zitten. “Rustig aan, want we zijn zo veel te vroeg in Obersiggingen”, roept Ad. Om half drie zien we Gasthaus Zum Sternen voor ons opdoemen. De eigenaresse komt naar buiten en jawel, we kunnen naar onze kamer. Het ziet er hier picobello uit: royale kamer met balcon met uitzicht op de boerderij en een nette badkamer. Ik krijg zelfs meteen de code om te internetten. Helaas lukt de verbinding niet en heb ik mijn verhaal alvast maar inWord gezet, evenals dat van gisteren. Hopelijk lukt het vanavond wel.

Vanaf half zeven kunnen we een hapje eten in het restaurant en daarna blijft er nog tijd over voor de computer en het sorteren van de foto’s van deze dag.
Het is onze laatste nacht in Duitsland; morgen rijden we Bregenz binnen en Ad, die weinig aan het toeval overlaat heeft een kamer reeds gereserveerd.
Deze dag is inderdaad een feest geweest. Gr. Anny

• 09 Mei 2011 - 17:08

Jetty Blijdenstein:

Hallo pelgrims,

hier zijn we weer. Wat een gezeur over jullie fietsen! Ieder weldenkend mens kan toch begrijpen dat je die nergens buiten laat staan, maar er zijn altijd van die figuren. Ze beseffen niet wat ze zeggen. Dat serveerstertje was nog verstandiger dan de bazin! Maar goed, jullie hebben weer een heerlijk fietsdag gehad met weer veel mooi natuurschoon en bezienswaardigheden. En nu zitten jullie waarschijnlijk lekker te eten en hebben weer een goede kamer om weer bij te komen van de kilometers. En morgen op naar Bregenz am Bodensee. Daar is het toch zo prachtig, ik had er wel de hele dag aan het meer kunnen zitten, maar ook wij moesten verder met de bus naar Zwitserland. Geniet morgen weer van al het moois, blijf gezond en ik lees je weer.

Schöne Grüsse aus Roosendaal, wo das Wetter auch noch immer sehr schön ist!!

J E T

• 09 Mei 2011 - 17:25

Jessica En Rebecca:

Hoi Ad en Anny,

Sorry dat we de laatste les vergeten zijn was zo druk met de aardbeien dat we het helemaal vergeten zijn.
    Maar jullie zijn al lekker aan het fietsen geniet er van en maak er iets moois van.

Leuk dat we jullie kunnen volgen.
    Spreken elkaar nog als jullie terug zijn.

Groetjes en fijne vakantie
    Jessica en Rebecca

• 09 Mei 2011 - 18:57

Henny:

Nou,nou zeg. Wat zijn jullie aan het genieten.
    Het lijkt wel of jullie in het paradijs zijn.
    Ge komt toch nog wel terug ?
    Ach,eigen haard...
    Wij zijn druk aan het bouwen in de tuin.
    Heeeeeel veeel sjouwen.Het is nog geen Hof van Eden
    Maarre, straks........ lekker in de hangmatten relaxen.
    Anny en Ad,fijne tocht verder en geniet van al dat moois.
    Allemaal gratis.
    Henny

• 09 Mei 2011 - 20:41

Joke:

Hoi Ad en Annie

Wat weer een mooie verhalen en foto s fijn dat het allemaal goed gaat en jullie er zo een plezier in hebben. Hier is alles goed in Hoeven .
    groetjesJoke

• 10 Mei 2011 - 10:15

Nell En Wim:

Hoi Anny en Ad,

Wat geniet ik elke dag van jullie verslag. Het is zo leuk geschreven Anny en je weet overal
    zo veel van. En dan ook nog die leuke foto''s erbij zo maken we het allemaal van zeer nabij mee.
    Ik vind het heel geweldig zoals jullie het allemaal doen!!!

Hele goede voortzetting van jullie reis en hopenlijk wijzen de kaarten jullie
    wat beter de weg.

groet en liefs Nell

• 10 Mei 2011 - 10:48

Theo En Ria :

hallo Anny en Ad, hier even een reactie van het Veghels echtpaar. We zijn inmiddels in Bregenz, en hebben vandaag ( dinsdag ) een rustdag ingepland, om oa.kleren te wassen en te mailen. De laatste routes waren inderdaad heerlijk om te fietsen!
    Ons mail adres is tvandersanden@hotmail.com, , als jullie eventueel willen reageren, en ons tel.nr. 06-51542445.
    Mooie site trouwens!
    Veel groetjes en misschien tot ziens!
    Theo en Ria van der Sanden.

• 10 Mei 2011 - 15:31

Clara En Koert:

Lieve Anny en Ad,

Wat gezellig om iedere dag jullie bericht te lezen. Je beschrijft de natuur zo mooi, Anny. Ik krijg gewoon zin om daar eens een weekje of zo door te brengen in de zomer. Nou kennen we die streek natuurlijk wel, maar dan vanuit de auto op weg naar een skibestemming.
    Hier in Hoeven alles oké. De tuin staat er prachtig bij. Vanochtend heeft het eindelijk wat geregend, maar dat mag nog geen naam hebben.
    Ik hoop dat jullie vandaag veilig in Bregenz zijn aangekomen en kijk uit naar het verslag van deze Alpenetappe.
    Wij wensen jullie nog heel veel fietsplezier en ... wees vooral voorzichtig!
    Liefs,
    Claar en Koert

• 10 Mei 2011 - 17:55

Ivo En Gelske:

Lieve Ad en Anny,

Nu pas een reactie van onze kant. Zelf was ik (Gelske) twee weken met vakantie in Zuid-Afrika en Mozambique. Met 12 vrouwen Anny, dat spreekt je vast wel aan! Indrukwekkend, veel armoede, prachtige overweldigende natuur en ook heel gezellig. Wat hebben we het toch goed in Nederland, dat werd maar weer eens bevestigd. Tijdens mijn vakantie had Ivo het bedrijvig met praktijk en thuis en kwam er van schrijven naar jullie niet veel. Maar als ik het allemaal zo lees maken jullie weer een prachtige tocht. Chapeau hoor met al die klimmetjes etc en dan volgen er natuurlijk nog de nodige ;-)
    Al die plaatsen waar jullie langs komen kennen we natuurlijk van afslagen langs de snelweg op weg naar de wintersport. Om ze echt te bekijken is natuurlijk ook superleuk.
    groetjes Ivo en Gelske

• 10 Mei 2011 - 18:45

Marianne:

Lieve twee,
    Wat een heerlijke dag hebben jullie gehad! Geweldig! Wij genieten vanuit de verte mee. Ook mooie Foto's!

• 13 Mei 2011 - 19:17

Henk Bond:

Ik zal het kort maken gezien de vele reacties.Koos had het tijjdens de tocht langs de Donau altijd over de Verkeerde kant.bist du vin verkerhrten Ufer(zal wel van Gaal duits zijn)als je moest klimmen.ik zit intussen te klimmen in Le Lavandou op de col de Babaou enz,wat smaakt die wijn dan toch lekker daarna,onderwijl ook hoor,