Een hete dag met het venijn in de staart - Reisverslag uit Narni, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een hete dag met het venijn in de staart - Reisverslag uit Narni, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een hete dag met het venijn in de staart

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

26 Mei 2011 | Italië, Narni

Het journaal voor iedereen die ons volgt.

Alle lof voor het hotel Vinola in S. Maria degli Angeli. We hebben een prima nachtrust gehad, een uitgebreid Italiaans ontbijtbuffet en een heel vriendelijke gastvrouw. De eigenaresse spreekt weinig Engels, maar de receptioniste iets meer. Zij vertaalt voor haar de vragen. En ja hoor, we zijn nog steeds het land van de klompen en de tulpen. Ze smelt helemaal als ze het over de tulipa van Holland heeft “bellissima, bellissima”.

Als we om acht uur op de fiets stappen, zien we enkel een stralende blauwe lucht. Geen wolkje te bekennen. Dankzij de aanwijzingen van mevroouw zitten we heel snel op de goede weg. De eerste twintig km. fietsen we door de Valle Umbria, een brede vlakte, die aan alle kanten omgeven wordt door heuvels. Het gaat nu nog heel relaxt en we roepen naar elkaar hoe mooi het hier is. Als we Bevagna binnen rijden en even pauseren om te drinken en te fotograferen, komt er een mevrouw naar ons toe en vraagt of we samen op de foto willen. We raken in gesprek en ze vertelt, dat ze Waalse is uit Thimister, die hier elk jaar op vakantie komt met haar man. Ze fietst elke dag, omdat ze dat een goede therapie vindt om zo lang mogelijk gezond te blijven. Ze is nl. al twee keer zeer ernstig ziek geweest. Ze spreekt Engels en Frans. Twee dagen voor ons heeft ze het Rotterdamse echtpaar hier ontmoet, dat wij voor het laatst in Ravenna hebben gezien. De tijd dringt, want we hebben nog heel wat km. te gaan. Als Ad vertelt, dat we vandaag doorgaan tot Narna volgt meteen de reactie dat we heel wat moeten klimmen.

Na het stadje loopt de weg langzaam op: in het begin 2,7 km à 5%, daarna stukken van 4% en veel vals plat tussendoor. Natuurlijk volgt er altijd weer een afdaling, maar als de ene heuvel genomen is doemt de volgende weer op. Deze dag drinken we heel wat water en ijsthee, maar we verliezen het vocht weer heel snel door de grote inspanning en de hitte.

De etappe van vandaag volgt grofweg de oorspronkelijke Via Flaminia, die in 220 v. C. Door consul Gaius Flaminius werd aangelegd van Rome naar Rimini via Narma. De stadjes waar we doorheen rijden zijn stuk voor stuk juweeltjes. Het lijkt wel of we iedere keer weer in de Middeleeuwen terecht komen en ze zijn allemaal een bezoek waard. Vaak wordt er ook nog verwezen naar omwegen, waar dan ook weer bijzonderheden te zien ziijn. Helaas laten we dit alles aan ons voorbij gaan vanwege de grote afstand vandaag.

Rond drie uur rijden we Tre Ponti, 3,5 km. voor Narni binnen. Ik kijk eens omhoog en zie daar boven hoog op een soort richel van een heuvel het stadje liggen. Dat zal me wat worden na zo’n dag klimmen! Het venijn zit echt in de staart!
We gaan rustig beginnen en zonder hijgen rijden we een half uur later het middeleeuwse stadje Narni binnen door de Romeinse poort. Naar ons hotel moeten we even zoeken: het ligt in het oude centrum in een zeer smal straatje, waar je zelfs met de fiets niet zo kunt komen. We moeten een ommetje maken en aan de achterkant kan de bagage gelost worden en krijgen de fietsen een plaats in een garagebox. Perfect hotel.

We maken na het douchen een wandeling door het stadje met een bezoek aan de zeer oude domkerk.
Vanavond dineren we hier in het hotel, bekijken de tocht voor morgen en maken het journaal in orde. Tot morgen. Gr. vanuit een zeer warm Umbrië. Anny/Ad

• 26 Mei 2011 - 21:06

Yvonne:

Hallo zus, Nog gauw even je verslag gelezen voor het naar bed gaan. Eind in zicht. Dikke kus van je zusje.

• 26 Mei 2011 - 21:12

Jetty Blijdenstein:

Hallo dappere klimmers!

ik wilde al naar bed gaan, maar denk: ik wacht nog even totdat Anny er is en ja hoor, daar is het verslag alweer. Waar haal je toch de energie vandaan na zo'n warme dag fietsen en klimmen!! Mijn dag was relaxter! Henny, mijn vriendin uit Helmond, werd vandaag 85 en ik ben met haar en 2 nichtjes van haar lekker asperges gaan eten en toen weer terug met de trein. En ik kan geloven dat jullie genieten, want Italië is één groot prentenboek met overal mooie dingen. En zo komt Rome steeds dichterbij. Voor morgen weer veel succes in het warme Italië en dan onderhand de laatste loodjes! Buona notte e a domani!

Liefs en groetjes,

J E T

• 27 Mei 2011 - 09:59

Marijke:

lieve Annie en Ad, een mooie tocht van gisteren!ik kijk nu wat meer naar jullie verslagjes, heel gezellig om te lezen.Mij kan het fietsen niet bekoren, wel wat jullie allemaal voor moois zien.Mij lijkt dat ik er wel langer zou willen blijven.Veel succes voor jullie laatste loodjes.Liefs van Marijke

• 27 Mei 2011 - 12:04

Pieter Pijpers:

hallo ! Ad en An ik wilde nog even me laten horen
    voor ikdadelijk weg ga, want we moeten nog 10 kg
    tuinbonen schoon maken, dat is weer wat anders dan
    die bergen. petje af hoor.
    nog veel succes, en tot ziens.
    joke en piet xxx

• 27 Mei 2011 - 14:28

Pascal:

Het einde van de reis is al weer in zicht! Wat gaat de tijd toch snel als je plezier hebt! Ondanks dat alles tot nu toe cerscendo lijkt te verlopen, toch nog even een hart onder de riem: houd vol en met de zg ultimo chilometre bijna in het vizier....op volle kracht naar Rome! Tot volgende week.