Een tocht door de Apennijnen. - Reisverslag uit Città di Castello, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een tocht door de Apennijnen. - Reisverslag uit Città di Castello, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een tocht door de Apennijnen.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

24 Mei 2011 | Italië, Città di Castello

Goede avond allemaal.

Het ontbijt van deze morgen moeten we zelf regelen, omdat het hotel vandaag is gesloten.
Als we 50 m. gefietst hebben roept Ad om zijn helm. (Tja, die vergeet ook wel eens wat.) We fietsen terug naar de startplaats van het hotel en daar ligt zijn helm netjes op hem te wachten.We kunnen starten.

Een lichte overtocht belooft het boekje: via deze weg is de helling nergens steiler dan 6%. We zullen zien. De eerste 8 km. gaat de weg nog heel geleidelijk omhoog, waarbij hij herhaaldelijk onder de snelweg naar Rome doorkronkelt. We doen het rustig aan en genieten van de bergen links en rechts van ons. De klim van Bagno di Romagna naar Verghereto heeft een lengte van 10 km met een percentage van 4-7%. Toch pittiger dan we gedacht hadden. Als we even stoppen voor Verghereto om bij te tanken, zien we de twee Rabomannen eraan komen. Ook zij hebben behoefte aan drinken en rust. Na 16 km. staan we op het hoogste punt voor vandaag. VALICO DI MONTECORONAO, 853 m hoog.

De afdaling kan beginnen met handen aan de remmen en heel goed letten op het wegdek. De eerste 4,4 km zit de weg vol gaten, scheuren, verzakkingen, muurtjes langs de afgrond die ingestort zijn en puin ( en keien) wat van de bergwand op de weg is gevallen. Ad noemt zo’n wegdek AZO = asfalt zonder onderhoud. Daarna brengt de afdaling ons in Pieve Santo Stefano, waar we voor het eerste de Tiber kruisen die niet ver hier vandaan ontspringt en een stukje verder door het vrij recent aangelegde Lagio di Montedoglio stroomt. De laatste 20 km. zijn weer een makkie: we fietsen door het Val Tiberina, het brede vlakke dal van de rivier de Tiber.
In Sansepolcro lunchen we en brengen nog een bezoekje aan de stad binnen de muren.
Achttien kolometers later staan we voor de stad Citta di Castello, waar we een hotelletje via de Info vinden in het centrum binnen de muren. Het wordt hotel Umbrië.
Mevrouw spreekt geen woord Engels en ik geen woord Italiaans, maar met handen en voeten kan ik haar duidelijk maken, dat we een kamer willen voor 1 nacht en stalling voor de fietsen achter slot en grendel .

Na een wandeling door de ommuurde stad, sluiten we de dag af met een simpel pizzaatje. Het diner van gisteren lag ons nog zwaar op de maag. Gr. Anny.

• 24 Mei 2011 - 18:06

Jetty Blijdenstein:

Hallo fietsvrienden,

vandaag zo te lezen een niet zo interessante fietsdag, al moet ik Ad wel gelijk geven met zijn AZO. Het is in Italië net als in België en Frankrijk: het is goedkoper om een bord weg te zetten met daarop "Chaussée mauvais" dan de weg te repareren!! En zo komt langzaam maar zeker jullie einddoel in zicht: ROME. Voor morgen weer veel succes gewenst en voor straks alweer buona notte amici!!

Tanti saluti,

J E T

• 24 Mei 2011 - 19:15

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad, hier ben ik weer. Even terug naar Ravenna, wat een mooie kerk he met al dat mozaiek.
    Is het fietsen in Italie net zo als in Frankrijk? Op de weg of heb je er fietspaden?
    In de hoop dat je niet te veel van die ASO wegen krijgt. Nou fiets ze morgen maar weer en stuur een beetje van die warmte naar ons toe.

groetjes Tonny

• 24 Mei 2011 - 20:04

Marianne:

Lieve twee,
    Hier de laatste reactie van ons.
    Wat zal dat een goed gevoel geven als jullie straks het bord Roma zien staan.
    Heel veel succes met de laatste etappes. Liefs! Walter en Marianne

• 24 Mei 2011 - 20:09

Jan En Paula:

Hoi lieve vrienden, wate en geweldig prestatie zeg en wat zien jullie onderweg veel. Erg mooie tocht Het heeft even geduurd voor we reageren maar met onze computer wil het nog steeds niet lukken..Jullie hebben ook geweldig weer he, heerlijk geen regenpakken aan..Wij volgen jullie hoor. Als ik s/morgens wakker word dan denk ik ze zijn de tassen weer aan het pakken, Geweldig he. Wij wensen jullie nog veel fietsplezier en denk aan je helmen he..
    a.s. zondag zingen we in Roosendaal denk aan ons.
    Lieve groeten van Jan en Paula

• 26 Mei 2011 - 14:50

Geert & Mieke:

Hallo Ad & Annie,

Waar geven die Italianen hun geld toch aan uit? Kennelijk niet aan het onderhoud van hun wegen. Heeft Berlusconi misschien af en toe ee bijdrage uit de staatskas nodig voor zijn bunga-bunga feesten?
    Ik ben bang dat hij zelf niet fietst want dat waren die scheuren en verzakkingen op zijn bevel vast al lang opgevuld.

Veel succes verder,
    Geert en Mieke