Vaarwel Rijn, het binnenland in. - Reisverslag uit Nierstein, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Vaarwel Rijn, het binnenland in. - Reisverslag uit Nierstein, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Vaarwel Rijn, het binnenland in.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

04 Mei 2011 | Duitsland, Nierstein

Familie vrienden, kennissen en iedereen die ons vanuit zijn fauteuil volgt.

Deze morgen hebben we een uitgebreid ontbijt met uitzicht op een dampende Rijn. Er hangt nu geen briefje bij, dat we voor de mee te nemen broodjes moeten betalen. Onderweg fourageren we als we een Lidl of andere supermarkt tegenkomen. Bij het vertrek maakt Ad nog even een babbeltje met een leverancier van hotel. Ook hij is weer geïnteresseerd in waar we heen gaan met zoveel bagage.

De zon schijnt, wind in de rug,wat wil je nog meer. Na 4 km. stoppen we al voor de De Loreley. Dit was vroeger een van de gevaarlijkste plaatsen bij een bocht in de Rijn. Deze plek gaf aanleiding tot het bekende Loreley-verhaal, waarin de schipper op de rotsen loopt, omdat hij slechts oog heeft voor de schone maagd, die onder verlokkend gezang haar gouden haren kamt.
Voor ons is dit een bekende plek: de Limesroute (van 2 jaar geleden met Jan en Paula) loopt hier ook langs. Na de nodige foto's rijden we door naar Oberwesel en Bacharach. Bacharach heeft prachtige vakwerkhuizen, een 14de eeuwse stadsmuur en een laat-romaanse Peterskirche. Al fietsend door de hoofdstraat snuiven we de middeleeuwse sfeer op. We gaan door naar Bingen en dan denk ik meteen aan Hildegard van Bingen, die als vrouw haar tijd ver vooruit was. Ze componeerde muziek, schreef visionaire geschriften en publiceerde over natuur- en geneeskunde. Helaas is er geen tijd om het museum te bezoeken. We drinken koffie op een bankje met uitzicht op de Mäuseturm op een eilandje in de Rijn. Ook deze toren heeft een mooie legende.

We zijn na de koffie benieuwd hoe we Bingen door komen. Juist ja: al puzzelend en improviserend. Het is haast onmogelijk fietsers de drukte te laten vermijden en in de luwte door de stad te loodsen. Wij volgen vooral de groene fietsbordjes met plaatsen erop, waar we in ieder geval doorheen moeten. We fietsen nu door Rheinessen, een landelijk gebied van lage heuvels, stille dorpjes en wijngaarden. Het wijnproeven (gutschenke) laten we voor wat het is: te veel wijn houdt ons niet op het rechte spoor.
Na diverser klimmetjes wordt het tijd om te lunchen in de vrije natuur. Een kop bouillon, Yoghurt, een broodje een een stukje fruit na. Als dat niet gezond is! Zou dat ons een lang leven garanderen?

Tussen Hahnheim en Selzen worden we aangehouden door een goedwillende Duitser. Hij wil ons met alle geweld helpen, ook al weten we de weg. Het wordt nog een heel gesprek, voordat we met goed fatsoen kunnen doorrijden. Als we toch onze eigen weg rijden, begrijpen we waarom hij een andere weg beter vond. Het pad is slecht, gedeeltelijk onverhard, tussen de wijngaarden door, maar wel 7 km. korter dan de weg van de Duitser. We eindigen onze tocht met een heerlijke afdaling naar Nierstein en melden ons om half vijf bij Sternerfelserhof. De eigenaar is een bio-wijnboer met een winkel voor particuliere verkoop. We hebben een mooie kamer, drank mogen we zelf pakken in de huiskamer voor de gasten. Een enkel glas bestaat hier niet: ik moet meteen aan de fles Niersteiner Chardonnay, maar zal daar wel een hele avond voor nodig hebben. Wie weet kan ik Ad nog verleiden tot het meedrinken van een glaasje. We gaan in het dorp simpel Italiaans eten en Ad kan vanavond Man.United-Schalke zien. En als Ad vanavond naar de voetbal kijkt, ga ik proberen enkele foto's bij mijn verhaaltjes te plaatsen en nog even te hyven met mijn klein- dochter Merel.

Dit was etappe 6, afstand 81 km. Tijd 5 uur en 18 minuten, gemiddelde snelheid 15,3 Totaal 515 km.
Liefs en tot morgen Anny.

• 04 Mei 2011 - 19:06

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad,

de zesde etappe hebben jullie wederom tot een goed einde gebracht. Waar haal je toch de moed vandaan om na zo'n dag nog uitgebreid verslag te doen van alles??? Ik vind het knap hoor. En ik kan nog net met 2 tassen aan mijn stuur rijden, laat staan met een bepakking van 20 kilo! En niet te veel wijn he, want dat gaat in de benen zitten (hahaha). Wij hadden net weer onze Dodenherdenking, iets wat van mij tot in lengte van dagen mag duren. Want door al die mensen die het leven lieten hebben wij nu zo'n goed leven. En wat jullie gezonde eten betreft: nee, het kan je geen lang leven garanderen. Tante zei van de week dat ze nog niet dood is en ook nog niet van plan is om te gaan. En toen zei ik: dat is nou toch jammer dat zelfs JIJ daar niks over te zeggen hebt. Maar het gaat er ook niet om hoe oud we worden, maar hoe we oud worden. En kwaliteit van leven is jullie zeker gegund gezien wat jullie nog allemaal aan kunnen. Ik wens jullie weer een goede nachtrust en weer veel succes voor morgen.

Liefs en groetjes,

J E T

• 04 Mei 2011 - 19:48

Marijke:

ik krijg jullie verhalen en geniet van jullie avontuur!goede tocht! marijke

• 05 Mei 2011 - 06:56

Pieter Pijpers:

in goede staat alle berichten ontvangen . wij wensen jullie nog een goede reis, en wij zijn naar4 de uitvaart geweest van anneke dingenouts. het was heel druk.
    kom we gaan stoppen en gaan boodschappen doen , gr. joke en piet xxx

• 05 Mei 2011 - 17:54

Martijn Geers:

ik hoop dat jullie het gezellig hebben en er van genieten .
    ik lees het verslag

groetjes martijn kristel