Ja, een reisje langs de Rijn, Rijn Rijn..... - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Ja, een reisje langs de Rijn, Rijn Rijn..... - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Ja, een reisje langs de Rijn, Rijn Rijn.....

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

03 Mei 2011 | Duitsland, Berlijn

Familie, vrienden en kennissen.

Vanmorgen om half 9 vertrokken we vanuit ons hotel met een korte heftige afdaling naar het fietspad langs de Rijn richting St. Goar voor een tocht van 90 km. Al fietsende ergerden we ons aan de onvriendelijkheid van het Pringer hotelpersoneel . Een briefje bij de broodjes vertelde ons, dat we broodjes die we meenamen moesten betalen en als we wat vroegen kregen we een chagrijnig antwoord. Dit hotel mag zijn personeel gerust verplichten tot een cursus "omgaan met klanten".

Na 4km. was onze eerste stop: de resten van de oude spoorbrug over de Rijn. In 1945 forceerden de Amerikanen hier een eerste Rijnovergang. De spoorbrug viel slechts licht beschadigd in hun handen, maar bezweek 10 dagen later wegens overbelasting. In een van de pijlers van de niet herbouwde brug is het Friedensmuseum gevestigd als blijvende waarschuwing tegen de verschrikkingen van de oorlog. Nadat Ad diverse foto's gemaakt had en ik een stukje op video had gezet vertrokken we richting Andernach.We bezochten in deze plaats de laatromaanse Liebfrauenkirche, waarvan de bouw werd begonnen rond 1200. We bewonderden de kansel en communiebank met rijk barok houtsnijwerk. Geen stempel, want het Pfarrerhaus was vandaag gesloten.

Tot Andernach is het landschap aardig,daarna volgt het industriële Neuwieder Becken. Dat hebben we goed gemerkt, want verschillende keren reden we over industrie- of langs havengebieden. In Koblenz moesten we veel omrijden vanwege wegversperringen en het kostte heel wat reistijd om uiteindelijk te kunnen lunchen aan het Deutsches Eck waar de Rijn en de Moezel samenkomen. De naam Koblenz is afgeleid van Confluentes, Latijn voor samenvloeiing. De stad was in de late Middeleeuwen lid van de Rijnlandse Hanze; nu is het zetel van veel overheidsinstellingen en een belangrijk centrum van wijnhandel.

We raakten daar in gesprek met een Nederlands echtpaar, die op ligfietsen een tocht van 2 dagen maakten. Zij legden ons uit, dat het zeer aangenaam was zo'n fiets. een aanrader voor mensen die last van hun rug hadden. Hij had er zelfs de Mont Ventoux langs de zware kant mee beklommen.

We vervolgden onze weg langs de lange Rijnpromenade met uitzichten op diverse burchten. De wind zat soms mee, maar vaak ook tegen, vooral als deze vrij spel heeft bij grote bochten in de Rijn. De plaatsen Rhens en Boppard passeerden we, maar er was geen tijd om ze te bezoeken. "We moeten door, roept Ad, je kunt niet alles bekijken wat je gelezen hebt".

Om vijf uur bereiken we hotel Am Markt, aan de oever van de Rijn in St. Goar. Een alleraardigst hotel/restaurant met een hartelijke ontvangst. De bazin draagt zelfs de tassen mee naar boven.
Zij en haar moeder zijn weer geïnteresseerd in onze reis en wat we wel allemaal in die tassen hebben zitten.
Na onze installatie met de bekende rituelen o.a. kleding wassen, gaan we naar het restaurant voor een heerlijke aspergesachotel met schnitzel en koffie met Apfelstrudel na.
We lopen nog de hoofdstraat door, maar alle winkels zijn dicht en er loopt niemand meer op straat. Terug naar de kamer waar Ad zijn verhaal schrijft en ik me bezig houd met mijn reisverslag. Morgen gaat de tocht naar Nierstein, waarvan een deel langs de Rijn, dan het binnenland in en daarna weer langs de Rijn.
voor iedereen een goede nacht en tot de volgende keer. Gr. Anny en Ad


  • 03 Mei 2011 - 20:32

    Jetty Blijdenstein:

    Hallo, hier ben ik weer. Ik kreeg deze mail ook 2 x binnen, dus heb ik er 1 gewist. Nou, ik zou me ook ergeren aan dat personeel als ze zo onvriendelijk zijn hoor! Maar ik weet wel hoe dat komt. Ik maak het zelf ook altijd mee tijdens mijn reizen dat veel mensen van het ontbijtbuffet brood meenemen voor de lunch en sommigen echt schandalig veel. En dat kan dan wel eens verkeerd vallen bij het hotel. Het Friedensmuseum ken ik ook en Andernach is ook een heel leuke plaats. Maar ik kan begrijpen dat je dat allemaal niet kunt bekijken, want jullie moeten wel op schema blijven. En burchten: daar is Duitsland van vergeven, daarom is het ook mijn favoriete vakantieland, er is zoveel moois te zien. En dan een goede ontvangst in St. Goar. En ik snap heel goed dat iedereen wil weten waar jullie naar toe gaan, het is toch wel heel bijzonder hoor. Ik ben vandaag zelfs op de fiets naar de Kapelberg gereden, tenminste: daar wilde ik naar toe, maar opeens was ik al bijna in Gastel! Ik was al veel te ver, alles is daar veranderd, dus ik ben teruggereden en ga morgen nog een poging wagen, want nu zag ik ineens een kleine wegwijzer waar op stond Kapelberg. Ja, het is wel ruim 45 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was.
    En morgen richting Nierstein. Jullie hebben weer lekker gegeten en zullen ook wel weer lekker slapen. En om met Reinhard Mey te zingen: Gute Nacht Freunde, es ist Zeit dass ich gehe, was ich noch zu sagen hätte, dauert eine Zigarette und ein letztes Word im Stehen!

    Welterusten,

    Liefs en groetjes,

    J E T

  • 04 Mei 2011 - 14:07

    Tonny Verstraten:

    Ja zo zie je maar weer, er zijn ook minder vriendelijke mensen.
    Wat ik zo leuk vindt aan jullie reisverslag, we worden ook nog iets wijzer van de geschiedenis van de plaatsen die jullie bezoeken. Maar bij al dat lekkere eten dat jullie gebruiken, loopt bij mij het water wel uit mijn mond hoor.Nou Anny en Ad ,succes verder hoor.
    Groetjes Tonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 355190

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: