Over de Zulpicher Börde naar de Rijn - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Over de Zulpicher Börde naar de Rijn - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Over de Zulpicher Börde naar de Rijn

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

03 Mei 2011 | Duitsland, Remagen

Lieve mensen.

Gisteravond moest ik helaas verstek laten gaan, omdat in het hotel geen draadloos internet was. Ik kon voor 8 euro een uur inloggen, maar dat was me toch te gortig. Daarom krijgen jullie vandaag 2x een bericht binnen.

Na een goede nachtrust in het hotel Jägerhof, dat een geweldig hotel is: een van het soort "zegt het voort". Ellen en Floor Groot hadden ons dit aanbevolen. Het ontbijt is zeer uitgebreid: we worden aangespoord om flink wat mee te nemen onderweg. De oude mevrouw komt zelfs bij ons aan tafel zitten en vraagt van alles over de tocht naar Rome. We krijgen van haar een overnachtingsadres in Rome. Om half 9 stappen we op ons stalen ros, maar eerst gaan we naar de Lidl voor een kam en een borstel.
Hoewel we twijfelen zitten we zoals later blijkt, meteen goed op de route.
Het weer werkt opnieuw van alle kanten mee: een lekker zonnetje en de wind is regelmatig in ons voordeel. Koffie drinken we In Zülpich: vier grote koppen koffie voor 5 euro 20!!!! We doen enkele pogingen om een stempel te bemachtigen: helaas zijn alle kerken gesloten en het Pfarrerhaus is meestal niet te vinden.
In Euskirken rijden we naar het Raathaus om daar dan maar een stempel te krijgen. Ad blijft heel lang in dat Rathaus. Aanwezigen daar vragen wat hij komt doen en na het vermelden van de Romereis willen de ambtenaren van alles weten hierover.

In de namiddag doemen de eerste flinke hellingen op: klimmetjes die ons er expliciet aan herinneren, dat we met zware vrachtfietsen op stap zijn. Het klimmen gaat me erg goed af. Zou het dan toch komen doordat ik 10 kilo minder weeg dan vorig jaar?
We ontmoeten 2 koppels uit Nederland (gestart in Vaals) die een gedeelte van de route rijden, maken een praatje en daarna gaat ieder weer zijns weegs.

We merken, dat ook in de boekjes van Reitsma evenals in die van Sweerman fouten voorkomen of zaken en aanwijzingen die op z'n minst twijfelachtig zijn. Het aangerade systeem van per blz. de teller op nul zetten werkt goed, totdat je fout rijdt en terug moet.

Het is half vijf als we vanaf Oedingen en Unkelbach de helling komen afgestormd (max. snelheid 48 km.) en ons melden aan de oever van de Rijn. In hotel Pinger tegenover het station in Remagen is kamer 108 gereserveerd. Na het douchen gaan we eerst de stad in voor enkele boodschappen om daarna gebruik te maken van het dinerbuffet in ons hotel. We constateren dat voor ons grote hoeveelheden verleden tijd zijn. Dat zal wel horen bij de leeftijd.
Na nog enkele mislukte pogingen om op de computer van het hotel contact te maken om in te loggen, gaan we om 10 uur slapen. Ad heeft de volgende 2 hotels nog gereserveerd. We gaan nu eerst een hapje eten in het hotel om daarna de tocht van vandaag te schrijven. Gr. Anny

• 03 Mei 2011 - 17:04

Toon Kerstens:

Het was wel aardig om twee verslagen op een dag te verzenden. Maar helaas was bij mij de inhoud van beide verslagen precies hetzelfde. Deze inhoud ging over de tocht naar Remagen. Verder wens ik jullie veel succes op je verdere tochten. Ik moet er niet aan denken welke heuvels en bergen jullie nog te wachten staan. In ieder geval veel sterkte ermee en behouden vaart naar Rome toegewenst.
    groeten van Jeanne en Toon Kerstens

• 03 Mei 2011 - 17:39

Babette:

Leuk om jullie reisverslagen te lezen! Het doet mij denken aan de tijd dat we op avontuur gingen met een rugzak op en een lonely planet gids. Alleen voor ons toen niet op de fiets, maar met het buitenlandse openbaar vervoer wat ook een ervaring op zich was. Ik wens jullie veel fietsplezier toe en geniet er maar van nu het allemaal nog kan.

Groetjes Bas, Babette Iris en Sanne

• 03 Mei 2011 - 20:16

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden,

Twee berichten tegelijk, ik vermoedde al dat je gisteren niet kon internetten. Ben blij te lezen dat alles nog steeds voorspoedig gaat en dat jullie zo'n goed hotel hadden. En wat eten betreft Anny: ik kan al lang geen grote porties meer eten, dat hoort inderdaad bij de leeftijd. Alhoewel hier in Ludwighove oudjes van 89 zijn die 2 x zo veel eten als ik. En wat treffen jullie het toch met het weer he? Hopelijk blijft het zo, maar wat minder wind mag wel. Ik ga verder naar het bolgende bericht

Liefs eng roetjes,

J E T