Zonder trap-, maar met windenergieondersteuning. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Zonder trap-, maar met windenergieondersteuning. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Zonder trap-, maar met windenergieondersteuning.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

05 Mei 2010 | Frankrijk, Parijs

Voor alle mensen, die het leuk vinden om ons te volgen.

Na het ontbijt in de kamer waar ooit ook generaal Patton zat, vertrekken we rond 9 uur dik aangekleed richting "La Douce France". Van de eigenaresse horen we, dat het bij Baraque de Fraiture en in de Hautes Fagnes deze nacht nog wat gesneeuwd heeft. We spoeden ons naar Nives nr. 2, waar twee oud-Santiagogangers op ons wachten met koffie. We worden zeer warm ontvangen: de koffie staat klaar en madame heeft een schaal met verse croissants en chocolade broodjes op tafel gezet. We moeten wat eten! En waar gaat het gesprek over: S. de C. We wisselen zoveel informatie uit, dat het afscheid zelfs wat emotioneel wordt. Madame is ook leerkracht geweest van groep 3 ! Na een fotosessie op het bordes en met de rest van de broodjes in onze tas vertrekken we weer rond 11 uur. De weg blijft stijgen, maar afgewisseld met dalingen. We rijden door de dennenbossen van Neufchâteau; bij Rossignol komen we langs een kerkhof van Franse soldaten uit '14-'18. Tenslotte is er een 13% afdaling via Forêt d'Orval naar de Abdij d'Orval. Deze abdij is ooit gesticht door monniken in opdracht van Mathilde van Toscane. De legende vertelt, dat de ring van Mathilde die zij verloor in de bron door een vis werd teruggebracht. We wandelen door de tuin langs de oude kloosterruïnes van 1760, we bezoeken het museum en met een stempel van de abdij in onze Credencial vertrekken we richting het grensdorp Fagny. Daar rijden we ons te pletter tegen een klimpercentage van 10/12%. Lopen, duwen, zwoegen, maar we komen boven.
Onze "batterij" begint na 70 km. wat op te geraken; de pit is eruit.
In de basiliek van Avioth gaan we op zoek naar het beeld van de heilige Jacobus verkleed als pelgrim. We fietsen hierna richting Montmédy, een dorp in de citadel, die gebouwd is door Vauban. Het centrum van de citadel bereiken we na een klim ( te voet) van 1 km. à 12% en een ophaalbrug bij de poort van deze citadel. We hebben hier een gîte voorzien van keuken, diepvries/koelkast, woonkamer en slaapkamer boven. Het is fijn om al deze voorzieningen aan te treffen, maar als je niets in je tassen hebt om te koken en er geen enkele winkel in het dorp is, ben je snel klaar en aangewezen op de laatste restjes uit je "ijzeren voorraad". Creatief improviseren noemen pelgrims dat.
Gr. Anny

• 06 Mei 2010 - 20:09

Hans&Nelleke:

Hoi Anny en Ad,

Orval is een Abdij waar men een goed biertje kan brouwen! Dat is een energiedrankje (met mate!)Die ring van Mathilde lijkt afgekeken van de Siegfried Sage en het Vrouwtje van Stavoren. Geloof daar niet teveel van!
    Als je batterijen even wat rust gunt, komen ze weer wat op!
    Groeten

• 06 Mei 2010 - 20:38

Jetty Blijdenstein:

ik zie net jullie verslag weer binnenkomen. Wat fijn dat jullie bij die mensen zo goed ontvangen zijn, maar als ik het zo eens lees valt het helemaal niet mee. Hopelijk houden jullie vol!

Liefs,

J E T