Omhoog/omlaag....aan/uit....droog/nat... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Omhoog/omlaag....aan/uit....droog/nat... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Omhoog/omlaag....aan/uit....droog/nat...

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

02 Mei 2010 | Nederland, Amsterdam

Lieve familie, vrienden en kennissen.

Na een prima nachtrust zitten we om kwart voor acht aan het ontbijt met een klein monstertje van de Ardennen in ons hoofd. Brigitte meldt zich om de sleutels van ons over te nemen. Na de afscheidskus beginnen we vol goede moed, gehuld in regenjacks langs de Maas richting Eijsden te fietsen. We zijn nog maar net buiten Maastricht en de
regenbroek moet ook aan.
Bij Mesch passeren we de Belgische grens vlak voor 's Gravenvoeren. Dat is de eerste kuitenbijter: een klim van 4 procent en 2 km lang en er zullen er nog vele volgen.
De route voert langzaam omhoog door de groene vallei van Val Dieu. Bij de Abbaye de Val Dieu zijn we toe aan ons eerste kopje koffie met een stukje vlaai. We vinden, dat we dat verdiend hebben.
Als mensen ons zien met de Jacobsschelp op onze stuurtasjes onstaat er regelmatig spontaan een gesprek.
Dit keer zijn het Walen die vaak in de Elzas op vakantie gaan.
In de kerk van de abdij steken we met een speciale intentie 2 kaarsje op. Al klimmend en dalend rijden we naar Clermont: een hoog tegen de heuvelrand gelegen mini-vestingstadje. Hier gaan we op zoek naar tekens van de route naar Santiago de Compostela. In de beginjaren van de pelgrimage liep de route van Aken naar Clermont.
We hebben succes: een steen met de afbeelding van een Santiagopelgrim met staf en drinknap aan de gordel, een pelgrim als windvaan op de toren van de kruiskerk uit 1632 en een beeld van St. Jacobus in de kerk.
Na de lunch in een cafeetje te Limbourg Dolhain, waar we juist op tijd binnen zijn om te schuilen voor een stortbui moeten we volgens de routebeschrijving via een zeer steile klim naar de Ville Historique. De café-eigenaar waarschuwt ons voor de steile weg en het wordt inderdaad 800 meter lopen en duwen.
Daarna naar Polleur/Theux. Weer op omhoog met 7%, maar als beloning een fantastische afdaling.
Ik had begrepen, dat we even buiten Polleur zouden slapen, maar volgens Ad is het een klein stukje verder in Hobdomont. Dat kleine stukje wordt 10 km. met een fikse klim op een zeer drukke N 679. Uit veiligheid moeten we gaan lopen (in de stromende regen). Na veel gezwoeg en vaak vragen waar we moeten zijn, bereiken we on 17.00 uur onze slaapplaats La Roustière in het binnenland met uitzicht op de Ardennen.
Morgen wacht ons weer een dergelijke tocht. Ik moet er maar niet te veel over nadenken. Nu lekker nog wat drinken, wat lezen en daarna op tijd naar bed om morgen fris aan de start te verschijnen.
Ik wens jullie allemaal een fijne zondagavond met Twente als landskampioen. Gr. Anny

• 02 Mei 2010 - 19:20

Zus Yvonne:

Veel succes morgen. Valt niet mee zo lees ik en dan nog wel met die pest regen.

• 02 Mei 2010 - 19:36

Henny:

Jeetje,da's afzien, da's bijten.Wat knap,wat ontzettend knap.
    Ben vandaag naar het kapelleke in de Zeg gelopen,ook door en doornat,wat een geploeter.Kon wel janken.Heb daar oa ook voor jullie een kaarsje aangestoken.Het heeft geholpen.Jullie zijn veilig op jullie rustplaats aangekomen.
    Heel veel succes Anny en Ad.
    groetjes

• 02 Mei 2010 - 20:50

Jetty Blijdenstein:

O, o, wat een ellende met dat weer en dat klimmen!! Van mij verdienen jullie een standbeeld. En dan na zo'n ellendetocht nog de moed hebben om een verslag te schrijven. Heel knap van jullie. En je kunt nu wel graag fietsen, maar dit vind ik toch echt afzien hoor. Petje af voor jullie en morgen weer heel veel succes en hopelijk geen regen.

J E T

• 02 Mei 2010 - 21:01

Jolie Van Der Heiden:

Wat knap zeg! Hopelijk is het morgen wat beter weer en kunnen de regenjacks weer in de fietstassen! Xxx Jolie

• 02 Mei 2010 - 21:15

Hans&Nelleke:

Als jullie klimmen en dalen
    Genieten wij hier van jullie verhalen!
    Storm, wind en regen, jullie kunnen er wel tegen!

Hans en Nelleke

• 03 Mei 2010 - 07:55

Ria En Ton:

Getroffen door jullie nieuwsgierigheid naar de kleine dingen op jullie tocht zoals naar een steen met een afbeelding, mensen die een praatje maken als ze de schelp op de stuurtasjes zien.
    Dat verrast en brengt ons in gedachten dichterbij, ook al ga je steeds verder weg.

Ga door!

• 03 Mei 2010 - 09:41

Henk Bond:

Ik volg jullie route via het boekje Langs oude wegen van Sweerman;het zou toch wel heel wat prettiger zijn,als het zonnetje schijnt;nou vanaf morgen zou dat het geval moeten zijn;nu heeft er wel weer genoeg op ons neergedaald.Je zit nu dus op de route Luik Bastenaken Luik.poehe.

• 04 Mei 2010 - 16:08

Geert & Mieke:

Hoi Ad & Annie,

Komt me allemaal nog bekend voor. Wij hebben destijds in St. Maartensvoeren overnacht. 's Avonds was er nog even tijd voor een heerlijk (sterk)biertje uit...Val Dieu. Ook het weer doet mij aan onze eerste tocht denken.
    Veel succes morgen.
    Groeten, Geert & Mieke