We wisselen Groningen in voor Drenthe. - Reisverslag uit Rolde, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu We wisselen Groningen in voor Drenthe. - Reisverslag uit Rolde, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

We wisselen Groningen in voor Drenthe.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

16 Juni 2021 | Nederland, Rolde

Goedenavond

Ons slaapadres in Pieterburen was prima. Royale douche, tv. op de kamer en vanmorgen een uitgebreid ontbijt. Deze morgen zitten we aan tafel met nog een ander echtpaar. Als hij begint te vertellen over zijn grote wandeltochten vliegt het Bergs dialect over de tafel. Achternaam : Franken. Vandaag gaat hij met zijn vrouw/vriendin starten met het Pieterspad, wat voor hem een peulenschilletje is.
Onze gastvrouw kletst ons de oren van het lijf, bij alles wat ze doet praat ze. Ze stimuleert ons om voor onderweg nog enkele broodjes klaar te maken. Kosten: niets.
Om negen uur stappen we op de fiets, ik rijd alvast vooruit en even later hoor ik geroep, dat ik moet stoppen. Wat is er gebeurd? Bij het uitdoen van mijn “oortjes” is er eentje naast het doosje gevallen en gelukkig heeft Ad dat gezien. Behalve een nieuwe bril had het ook nog een nieuw oorapparaat kunnen kosten. Ik ben hem eeuwig dankbaar.

We fietsen door het Wierdenland en passeren diverse wierde dorpjes, zoals Eenrum, Mensingenwier met een korenmolen en Winsem waar we het kleine kerkje vereren met een bezoek. Langs het Reitdiep met diverse sluisjes fietsen we richting de stad Groningen. Nu zijn we blij met de stevige wind op kop, daardoor is het tijdens het fietsen tamelijk fris.
Het centrum van de stad slaan we over om zo snel mogelijk uit de druktes te zijn. Helaas gaat het met de knooppunten nu mis. Lezen, kijken, de routemadame zegt telkens weer: klopt de route nog? Dan weten we dat we moeten omkeren en verder zoeken. Via het knooppuntenbord vinden we met een behoorlijke omweg door het Groningse stadspark (heel mooi en koel) ons knooppunt voor het Paterswoldemeer. Tijd voor de lunch op een bankje met uitzicht op het meer.

We kunnen al merken, dat we in Drenthe zijn. Veel bossages aan weerskanten van het fietspad, dat echter steeds smaller wordt en verandert in een schelpenpad. Je kunt elkaar nauwelijks passeren en regelmatig moeten we van de fiets om de tegenligger voor te laten gaan. Even voor het Balloerveld wordt het een zandpad met los zand. Ik begin meteen te krijsen, dat we hier niet kunnen fietsen, want je glijdt gewoon weg. Dat overkomt mij dus, voor de tweede keer onderuit, in het zachte zand zonder kwetsuren. Ad helpt me overeind, zet mijn stuur recht en de rest van dat pad ga ik lopen. Geen zin om nog eens te vallen.
We rijden door het esdorp Zeegse, Oudemolen en daarna over het Balloerveld over weer een heel erg smal schelpenpad. De omgeving is prachtig, maar het vaak op en afstappen en de hitte eist zijn tol. Doodmoe komen we in Rolde, het land van Bartje aan, waar we genieten van een alcoholvrij biertje, uitrusten en bijkomen van de inspanningen van deze dag. We weten het weer. Hoge temperatuur vreet energie. En die is na deze tocht ver op. Gelukkig is ons slaapadres vanuit het restaurant te voet te bereiken: een mooie oude boerderij, die omgebouwd is tot B&B. Na de douche zijn we weer wat opgeknapt en met een Italiaan aan de overkant sluiten we deze dag voldaan af.
Morgen fietsen we van Rolde naar Hardenberg. Misschien dat we dan nog het hunebed van Rolde ontdekken.
Geniet allemaal van de zomerse avond en tot morgen.
Groeten van mij en Ad.

P.S. foto’s even tegoed houden.

• 16 Juni 2021 - 21:11

Yvonne:

Toch wel kaarsje opgestoken hé in het kerkje? Gewoonte van de familie Damen. Wat een tocht weer geweest voor jullie. De warmte kost jullie veel energie. Morgen nog een warme dag, helaas voor jullie. Heel veel sterkte morgen. Dikke kus

• 16 Juni 2021 - 22:10

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

en ik waarschuw nog zo dat je uit moet kijken Anny!! Nou a.u.b. geen derde keer vallen, want je knie is al kapot, je bril, blauw oog, bijna je hoortoestel kwijt en dan bekaf aankomen!! Vind je het gek!! En bij die hitte dus zo weinig mogelijk inspanning, kunnen wij op onze leeftijd niet meer hebben, dus morgen heel kalm aan, want het wordt 35 graden. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 he? Hoe dan ook, jullie genieten toch en zullen vannacht beslist goed slapen. Dus voor morgen weer veel succes gewenst en ik heb het Hunebed van Rolde ook gezien, dus ik hoop dat jullie er wat aan vinden. En morgenavond komt er zwaar weer aan, heb net op teletekst gekeken, onweer, zware buien met hagel, dus zorg dat je dan van de fietsen af bent! Alweer tot het volgende verslag.
    Liefs en groetjes,
    J E T

• 16 Juni 2021 - 23:26

Tilly:

Zo leuk om jullie fiets avonturen te lezen! Top hoor om met deze warmte zover te fietsen! En een Anny niet te vaak vallen hoor! Nog veel fietsplezier op mooie paden met bijzondere ontmoetingen! Liefs Tilly.

• 17 Juni 2021 - 09:00

Henny Damen:

Hee Anny en Ad,
    Wat een tocht zijn jullie weer aan het maken. Je zou jullie zo achterna fietsen. ( geintje).
    Mooi om te lezen hoe jullie de eilanden hebben beleefd.
    En nu alweer in Drente.
    Kaarsjes opsteken doen wij ook in ieder kapelletje dat we tegenkomen.
    Vandaag is het thuishonk ons kapelletje. Steken we hier maar kaarsjes aan.
    Ook voor jullie voor weer een goede trip vandaag.
    Groetjes en goed oppassen in de hitte.
    Nic en Henny

• 17 Juni 2021 - 15:34

Ton Wouters:

Beste Anny en Ad,
    Natuurlijk volg ik jullie van dag tot dag. De vrolijke en leerzame hebben de overhand. Wat een plaatsnamen, zag zelfs Oudemolen voorbij komen, ook daar dus.
    De paadjes heb je helaas niet altijd voor het uitkiezen, maar komen waar je zijn wil, gebeurt elke dag. Veel plezier met het vervolg van jullie reis.