Van Texel naar Vlieland - Reisverslag uit De Cocksdorp, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Van Texel naar Vlieland - Reisverslag uit De Cocksdorp, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Van Texel naar Vlieland

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

10 Juni 2021 | Nederland, De Cocksdorp

Goedemiddag allemaal.
Gisteren heerlijk rondgefietst over het eiland met een frisse wind en een lekker zonnetje.
Totaal fietsten we zo’n 60 km. niet veel, wel heel ontspannend. We beginnen met het oorlogskerkhof van Den Burg met het verhaal van de Georgiërs. Zij waren eigenlijk soldaten van het Duitse leger, maar zijn overlopers geworden. Zij hebben geprobeerd om zich hier vrij te vechten, maar de meesten zijn gesneuveld. Zo is Texel pas eind mei 1945 bevrijd.
Via het dorp De Waal , Oostereind en Oost bereiken we de Oostkust. Bij sluisje Krassekeet hebben we een prachtig uitzicht op het Texelse polderlandschap. Ad neemt de tijd om foto’s te maken.
Na het sluisje fietsen we verder over de dijk naar het meest Noordelijk gelegen dorp De Cocksdorp, een toeristisch gebeuren, waar het voor ons te druk is om te lunchen.
We gaan richting Westen naar het natuurgebied De Slufter. Daar vinden we een plaatsje om te lunchen. Om zicht te krijgen op het natuurgebied zullen we een trap van minstens 90 treden moeten nemen. Ad is hiervoor de graadmeter. Hij zegt, dat hij dat wel kan. Boven gekomen krijgen we een prachtig zicht over het natuurgebied. Adembenemend met in de verte een opening in de duinenrij waardoor je de Noordzee kan zien.
(Onze vriend Hendrik van der Heiden had ons geadviseerd om hier zeker naar toe te gaan)

De tocht voert ons naar het dorp De Koog en naar Ecomare, het opvangcentrum voor de zeehonden en vogels. We bezoeken de binnententoonstelling over de Wadden en al wat er op en in het wad leeft. Buiten zijn de bassins met diverse soorten zeehonden. Mooi werk wat ze daar leveren. Het knooppunten netwerk roept regelmatig vraagtekens op. En dan moppert er hier iemand.

Terug naar de fam. Rood, die ons bij binnenkomst meteen uitnodigt voor een kopje koffie op het grote terras. We hebben hier een topadres van V.o.d.F. Een geweldige gastvrouw en gastheer, ze draait zelfs een wasje voor ons, droogt dat, terwijl wij bij de Italiaan Bon Appetito genieten van spaghetti carabona en een penne met zalm.

Deze morgen na een zeer goed ontbijt nemen we om 10 uur afscheid van Trudy (een bezige bij) en Cor.
Bij de AH foerageer ik voor deze dag en morgen.
We hebben nl. alle tijd. We kunnen pas om half acht met de boot naar Vlieland, wat te maken heeft met het getij. Pas bij vloed kun je oversteken en dat is nu toevallig laat. Veel zullen we niet zien van Vlieland, want we komen pas aan na 1 uur en drie kwartier. Het hotel is op de hoogte van onze komst.
Zo kunnen we morgen niet rechtstreeks naar Terschelling vanwege technische storing aan de boot. We zijn op de hoogte gebracht door de rederij en zij adviseerde een overboeking. Daarom maken we er morgen een cruisedag van: de Waddencruise! Eerst van Vlieland naar Harlingen, daar overstappen op de boot Harlingen Terschelling. Ook op Terschelling zat het even niet mee. De mevr. Van ons slaapadres belde enkele dagen geleden, dat ze per ongeluk een dubbelboeking had gedaan, maar ze had wel gezorgd voor een nieuw slaapadres. Och, zeggen we tegen elkaar. Dit hoort nu eenmaal bij een fietstocht en een beetje avontuur maakt de reis spannender.

We zijn vanmorgen weer naar het natuurgebied De Slufter gefietst, alle trappen weer genomen en nu ook de trappen naar beneden voor een wandeling door dit bijzondere gebied. Op dit moment zitten we op het terras in De Cocksdorp, genietend van een cola, nadat we het terrein hebben verkend waar we vanavond op de boot moeten. We zijn benieuwd wat de avond ons brengt. In ieder geval brengt de boot ons naar Vlieland, het eiland waar Liesbeth List haar Jeugd heeft doorgebracht. Lieve groeten uit een zonnig De Cocksdorp. Tot morgen. Anny.

• 10 Juni 2021 - 16:59

Aletta & Hendrik:

Mooi Anny en Ad, om over jullie avonturen te lezen (en die van ons een beetje te herbeleven :-)). Heel veel plezier bij het vervolg van je jullie Rondje NL! Hartelijke groet, Aletta en Hendrik

• 10 Juni 2021 - 17:33

Lia En John Van Baal :

Dag Anny en Ad,

Met vertraging jullie verslagen gelezen. Toch schrikken zo'n val met de fiets. Uit de latere verslagen maken we op dat de gevolgen beperkt zijn en geen obstakel vormen om de reis met plezier voor te zetten. Gelukkig maar.

Groeten,

Lia en John

• 10 Juni 2021 - 21:54

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

wat fijn dat jullie zo'n mooie dag hadden en natuurlijk is dat ook voor 100% te danken aan het prachtige weer, jullie hadden het niet beter kunnen treffen. Hopelijk heb je geen naweeën van de val Anny, maar als je zoveel trappen kunt klimmen zal het wel meevallen. En dan zou ik morgen wel mee willen op Waddencruise, maar ik zie dan de foto's van jullie wel komen. Hier ook alles oké, ook prachtig weer. Ik heb nu 4 dagen gewerkt en gepoetst en eindelijk is alles weer waar het zijn moet. Balkon is weer aangekleed en de schilders zijn nu aan de bergingen bezig, maar daar hebben we geen last van. Dan wil ik jullie voor straks een goede nachtrust wensen en geniet morgen van alles wat de dag gaat brengen, het weer hebben jullie al mee. En zo zie je maar dat ons eigen Nederland erg mooi is. Ik zeg alweer tot morgen!
    Liefs en groetjes,
    J E T

• 10 Juni 2021 - 23:32

Anny En Ad Van Straten-damen:

Helaas krijg ik hier inVlieland mijn foto’s niet geplaatst. Volgende keer beter. En hou ze tegoed.

• 11 Juni 2021 - 09:40

Ton Wouters:

Eiland hoppen is een hele onderneming begrijp ik uit jullie verhaal. Maar dan heb je ook wat, zelfs de tijd om iets twee keer te doen, zoals het trappen klimmen naar De Slufter.
    Petje af en toch zeker voor Ad.
    Maar ook voor Anny haar dagelijkse sprekende verhalen.

Ton