Regen, regen, regen, kanalen kanalen, kanalen. - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Regen, regen, regen, kanalen kanalen, kanalen. - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Regen, regen, regen, kanalen kanalen, kanalen.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

05 Mei 2012 | Nederland, Maastricht

Ook deze morgen zijn we om 7 uur wakker voor het alarm afgaat. Dankzij het nieuwe mobieltje van Ad worden we om 7 uur gewekt. Het apparaat rinkelt luid en duidelijk en terwijl ik naar de badkamer loop, hoor ik hem mopperen, dat hij het alarm niet kan uitzetten. Tja, hoe los je dat op? Gewoon alles uitzetten.
We krijgen in de woonkeuken waarin een antieke plattebuiskachel staat een uitgebreid ontbijt met verse vruchtensalade, yoghurt, diverse broodsoorten, jam, karnemelk, koffie en thee, eitje. Voor we vertrekken mogen we nog broodjes voor onderweg meenemen, een appel een chocoladekoek voor bij de koffie. De thermoskannen zijn gevuld met kokend water voor als we onderweg een kopje soep of koffie willen maken op een bankje. Of we daarvoor in de gelegenheid zijn staat nog te bezien, want na het afscheid met veel bedankjes voor het gezellige en goede verblijf vallen zo nu en dan enkele regendruppels naar beneden. We kennen de weg: via de Achelse kluis en de Leendertse Heide trappen we met een snelheid van ong. 20 km. richting Budel, Budelschoot en Dorplein. Na Dorplein raken we het spoor bijster, want op de kaart leek het alsof we een N weg konden oversteken. Helaas, werden we tegengehouden door een vangrail, die ons verhinderde de Z-Willemsvaart over te steken. Maar een reddende engel daalde uit de hemel neer. Een man stopt, stapt uit zijn auto, vraagt wat we zoeken en wijst ons de weg: nu naar rechts, tot aan de ophaalbrug over de Zuid-Willemsvaart, daarna langs het kanaal en je bent zo in Maastricht. Hij was ook een fietser geweest en met zijn zonen had hij menige tocht ondernomen naar Frankrijk, Zwitserland en Italië. Wij besluiten om zijn wijze raad op te volgen en met een dankjewel vervolgen de route.
Ondertussen gaat het wat harder regenen, we passeren de grens en bij de eerste koffiepauze zijn we gedwongen om Belgische koffie te drinken in een cafeetje. De thermosflessen blijven onaangeroerd.
Buitengekomen moeten we de regenkleding aantrekken, want het druppelen is nu echt een constante regen geworden. Een meevaller is, dat er langs het fietspad heel wat bomen staan, die de regen wat tegenhouden. Alleen de weg is saai van knooppunt naar knooppunt en steeds langs het kanaal. Er schijnt geen einde aan te komen. In ons eerste cafeetje krijgen we de tip om toch maar af te wijken van de kaalroute, zodat we langs de Maas kunnen fietsen. Een gouden tip, want na kilometers kanaal kun je geen kanaal meer zie. Om half 2 is het tijd voor de lunch in een Belgisch café. We krijgen daar bij een kop koffie zo´n dikke plak cake, dat er alleen nog maar plaats is voor een broodje. Een praatje met de man achter de bar en een voor de bar, die nu al aan een pilsje zit en ons wijs maakt dat het naar Maastricht nog maar 6 km. is, maakt de lunch tot een aangename onderbreking van onze kanalentocht.
Als we buiten komen constateren we, dat het niet meer regent en dat we de wind in de rug hebben. We fietsen door een mooi natuurgebied van de Maas en om kwart voor drie staan we al bij het plaatsnaambord Maastricht. Het wordt toch weer zoeken naar ons slaapadres en we besluiten om meteen maar door te fietsen naar de VVV. Voordat we op de Markt zijn bemerk ik dat mijn fiets zwaar stuurt en de eerste lekke band is een feit. We lopen door het voetgangersgebied naar de St. Servaesbrug, Ad pompt er nog wat lucht in om hem daarna op ons slaapadres te kunnen plakken.
Aangekomen, na diverse keren vragen, op het juiste adres belt Ad aan. Het duurt een tijdje voor Mevr. Van Stratum haar ogen opent, uit de stoel komt en de deur opent. Een adres gewoon in een wijk vol regeltjes geboden en verboden. Mevr. doet ongetwijfeld haar best om aardig te zijn, maar ons ervaren pedagogen leidt je niet zomaar om de tuin. Ik dweil zelfs het vloertje van de hal, waar Ad de band heeft geplakt
Het was eigenlijk een saaie, trieste dag. We hopen, dat het morgen wat beter zal zijn. Nu gaan we naar de buurt-Chinees op aanbeveling van Mevrouw, want een warme maaltijd zal er wel ingaan na alle kou en nattigheid van vandaag. Ik tref het, want ik mag nu gebruik maken van hun internet.
Lieve groeten van Anny en Ad

• 05 Mei 2012 - 18:45

Marie-Therèse, Fons:

Hallo Ad en Anny,
    we hadden jullie zowaar tegen kunnen komen. Wij hebben afgelopen week ook in die regio (Valkenswaard e.o.) gefietst. O.a. de Acht Zaligheden.
    Op één van de foto's zag ik een bekend stukje Alphen (kamp van de Reuzelaar). Hopelijk krijgen jullie beter weer. Hier wordt het vanaf dinsdag wat beter en warmer. Veel succes! Kijk goed uit en goed reis!

• 05 Mei 2012 - 18:54

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden,

wat een vreselijke dag. Ik zat al te balen dat ik op mijn fietske naar de Jumbo moest en vanmiddag naar de stad en jullie rijden daar de hele dag in dat rotweer. Dan ook nog een lekke band en een mevrouw die jullie niet zo hartelijk ontvangt: het zou voor mij al reden zijn om de trein terug te pakken! Maar zo niet jullie. Ga lekker chinezen en vannacht goed slapen. En rij voorzichtig. Ik heb nu Musikantenstadl op staan, maar ga zo naar het Bevrijdingsconcert kijken. Voor straks welterusten en voor morgen een betere dag toegewenst. Keep smiling!!

Liefs en groetjes,

J E T

• 05 Mei 2012 - 20:37

Henk:

Denkend aan jullie heb ik ook maar een rondje van 75 kilometer gefietst.Weer met de lange broek;wanneer kan de korte broek weer eens uit het vet?Ik hoop voor jullie,dat de noordenwind ,dus rugwind de koude compenseert.Ik heb op mijn I phone nu diverse apps geinstalleerd,die handig zouden zijn voor fietsvakanties.Ik hoop,dat we nog wel aan fietsen toekomen,want er is zoveel opdat gebied..Als het goed is moet ik nu via zo'n app een reisverslag kunnen maken.Bereid je maar voor.Ik train nu met tegenwind fietsen om Koos uit de wind te houden.Ik vrees,dat ik een paar keer per week toch eens die koelkast moet dichthouden na 8 uur..De temperatuur zou in de loopvan de week weer wat verbeteren,.We duimen voor jullie.Morgen Luik Bastenaken ?

• 06 Mei 2012 - 05:14

Pieterpijpers:

goedemorgen ad en anny, jullie hebben het niet getroffen met het weer maarjullie als ervaren
    fietsers mag dat de pet niet drukken.
    ik hoop voor jullie dat de komende dagen het mooi weer mag worden,en gezond mag blijven.
    Jullie verslag gelezen, wat een gedoe zeg, maar een hollandse mond doet veel, en die heb jij wel he, anneke Ad jij bent onder tussen de fietsen reperateur,goed zo vriend want anders stond je daar maar.verders veel succes, en hou je taaai. dikke pakkert van joke en mij. xxx

• 06 Mei 2012 - 09:20

Marianne:

Lieve twee,
    Leuk weer om te volgen. Vandaag is het hier droog.Hopelijk bij jullie ook.Goede reis verder!
    Vrijdag van 8.15 tot 8.40 voor het raam gestaan. Jullie net gemist. Veel liefs van ons! Walter en Marianne

• 06 Mei 2012 - 16:48

Gian Marijnissen:

hoi Anny en Ad,

ik vind het knap zo ver fietsen. Het is jammer dat het weer niet echt mee zit. Maar vandaag zondag 6 mei is het weer een mooie fietsdag. Wij blijven jullie volgen.

groetjes
    gian