Bijna aan een e-bike toe. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Bijna aan een e-bike toe. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Bijna aan een e-bike toe.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

06 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Lieve familie, vrienden en kennissen.

We hebben redelijk geslapen: ieder had nu zijn eigen bed. Om 8 uur kunnen we aan tafel waar we van een uitgebreid ontbijt kunnen genieten. Een mevrouw, die al meerdere keren bij Maria heeft gelogeerd is vandaag ook aanwezig. Ze is alleen en gaat terug naar Amsterdam op de fiets en ze neemt in Den Bosch de trein om vandaag nog thuis te kunnen zijn. Ze blijkt lerares Frans geweest te zijn, is weduwe, maar fietste in een grijs verleden altijd met haar man.
Bij ons afscheid worden we nog verwend door Maria met een appel, mandarijn en een tablet chocolade. Het afscheid is hartverwarmend, met drie zoenen en tot ziens beginnen we aan onze derde dag. Helemaal ingepakt in de regenkleding, want het regent nu al en het ziet er naar uit, dat het vandaag niet meer zal ophouden.
Het eerste stuk tot Eijsden is bekend en daarna herkennen we nog vele plaatsen. Bij de grenspaal naar België/ Wallonië maakt Ad de eerste foto voor vandaag. We rijden de Voerstreek in en borden zijn nog leesbaar in 2 talen. Het wordt al aardig heuvelachtig, maar we kunnen een redelijke snelheid aanhouden. Ook nu is het weer zoeken: bij Warsage gaan we in de fout en na veel vragen en met een omweg van enkele kilometers met een stukje lopen over een onbegaanbare weg en brug bereiken we Abbaye Val-Dieu, die ligt verscholen achter dik geboomte. We besluiten om hier even op temperatuur te komen met een kop chocomel en een koek. We ontmoeten weer de jonge man, die onderweg is naar Sevilla, Portugal, Noord-Spanje, Engeland en dan naar Amsterdam.

Nog steeeds bekende weg, met heel veel klimmetjes, maar natuurlijk ook met fijne afdalingen. Alleen vandaag is dat een ramp: door de snelheid is het extra koud en de nattigheid maakt het nog erger. We blijven hopen, dat het droog wordt. Via de schilderachtige miniatuurstad Clermont met Jacobus boven op de klokkentoren worstelen we ons door de Noordelijke Ardennen, die berucht zijn om hun steile hellingen, vermoeiend maar zeer verrassend, behalve met deze regen en kou. Bij Dolhain / Limbourg gaat het goed mis. We zien een regel bij de beschrijving over het hoofd en komen daardoor op de weg naar Verviers terecht. Hier begon ik aan een e-bike te denken: het was werkelijk ploeteren om telkens weer boven te komen. Ad stelde voor om weer maar de hele weg terug te rijden naar Limbourg, maar met veel vragen, 10 kilometer omrijden met afschuwelijke kuitenbijters ( 7%, 5%, 6% over een afstand van telkens 1/2 km) kwamen we uiteindelijk weer op de route richting Jalhay. We hebben weinig tijd om te rusten en eten doen we elke twee uur uit onze voorraadkast. Ad belooft nog een klimmetje uit de tocht Bastenaken-Luik: Le col du Rosier 7% over 2200m. Tjonge, tjonge... en dat nog na een afstand van 70 km. te hebben gefietst. We geven niet op en gaan heel rustig omhoog met 2x een stop. De afdaling gaat keurig, ik blijf achter Ad rijden, maar regen en kou doen hun werk. Leuk is het nu niet meer. Op naar Stoumont, herkenbaar uit de route Langs Oude Wegen. We moeten nu van de route af voor ons hotel in Targnon. Ad heeft dat thuis al gereserveerd. Het is nu enkel dalen en hij maakt mij "blij" met de mededeling, dat we morgenochtend hier langs terug moeten. Dat ben ik echt niet van plan, want ik heb op de kaart al gezien, dat er een wit weggetje met 2vv (klimmoeilijkheid 10 %) loopt naar Chevron, waar we de route oppikken.

Na 87 km., bijna 7 uur op de fiets te hebben gezeten, doodmoe, door en door koud bereiken we ons hotel Port de la Lienne: gerund door een Nederlands echtpaar uit Waspik. Na een hete douche en een lekkere maaltijd is er toch nog tijd en energie over voor dit bericht.
Vandaag is het een tocht geweest om nooit meer te vergeten en.... om aan een e-bike te gaan denken.
Tot morgen en heel veel lieve groeten uit een nat Ardennengebied.
Anny en Ad

• 06 Mei 2012 - 20:11

Jetty Blijdenstein:

Lieve, dappere vrienden,

wat een vreselijke dag hebben jullie gehad en dan nog maar volhouden! Maar Anny, op die ene foto zie je er erg afgemat uit, dus denk een beetje om jezelf he, ik wil je nog wel heelhuids terug zien! Ze hebben het wel eens over doorzettingsvermogen, maar als er 2 mensen zijn op wie dat van toepassing is, dan zijn jullie het wel. Hopelijk zijn jullie morgen voldoende uitgerust om weer verder te gaan, jullie moeten nog 3 weken! En misschien zijn jullie niet aan een e-bike toe, maar aan kortere fietstochtjes! Maar net als jullie is iedereen het koude en natte weer stik beu. Ik was vandaag op de begraafplaats in Merksem, alwaar ik samen met Jan Mol een bloemstuk gelegd heb op het graf van Kiske Dekkers. Daarna hebben we het Roosendaols Lieke gezongen en we hebben ook nog een rondleiding gehad in het museumpje van Merksem, maar ik ben ook door en door koud om half 6 thuis gekomen. Gelukkig hebben wij geen regen gehad, dat was dan weer meegenomen. Ik kan weer niet anders doen, dan jullie morgen weer een goede tocht toewensen. Het schijnt de komende dagen toch wat warmer te worden, ik hoop het voor jullie. Weer heel veel succes en houd de moed er in. Tot de volgende mail.

Liefs en groetjes,

J E T

• 06 Mei 2012 - 20:32

Hans En Nelleke:

Hoi Annie en Ad,
    Tja een E-bike, maar met jullie soort tochten moet je al denken aaan 2 accu's en/of veel keer opladen van 1 accu. Ze zijn ideaal als ondersteuning, maar als doorfietsersfiets zou ik daar vraagtekens bij hebben.
    (hier spreekt een ervaren E-biker!)
    Veel succes en je hebt toch al een heel traject afegelegd. Petje af !
    Groeten van Hans en Nelleke

• 06 Mei 2012 - 20:56

Hanny Couwenbergh:

Hallo Annie en Ad,

ben weer aan het genieten van jullie reisverslagen en vooral aan het lezen met veel bewondering. Wat een weer hebben jullie zeg, dat is afzien. Maar we kennen jullie inmiddels als doorzetters en weten dat jullie niet zo snel de moed opgeven.
    Hier is het weer ook slecht en koud maar dat is niets vergeleken met de ontberingen die jullie doorstaan.
    Veel moed en succes gewenst uit Bergen op Zoom en tot ziens.

• 06 Mei 2012 - 21:51

Henk Bond:

Het water loopt me uit de mond bij het lezen van die klimmetjes tot 10%,maar dan moet het niet ook nog uit de lucht lopen.Zelf ben ik niet voor een e bike aan het sparen,maar voor een zuster die me op de fiets zet,liefdevol natuurlijk.Volgens het weerbericht zou je morgen toch de korte broek aankunnen.Geniet van de klimmetjes.

• 06 Mei 2012 - 22:08

Tonny Verstraten:

Weer met veel interesse jullie verslag gelezen, maar wat een dag voor jullie. Het weer zit ook niet mee he.Maar de temperatuur gaat wat stijgen, dus ik hoop dat jullie beter weer gaan krijgen.Ik was net een paar dagen te vroeg weg uit Eijsden, anders had ik jullie nog kunnen zien. Wij waren vorige week enkele dagen daar, want mijn vriendin woont daar.
    Dat zou wel leuk geweest zijn.Nou Ad en Anny nog veel succes en tot horens.
    Veel liefs en tot de volgende mail.

Groetjes, Tonny

• 07 Mei 2012 - 05:52

José Naus:

Ook ik volg jullie reisverslag weer.
    Veel bewondering. Het weer zit inderdaad niet mee.
    Maar elke dag die je hebt gehad, heb je toch maar weer mooi meegenomen.
    Veel succes en plezier nog.
    En hopelijk ook wat beter weer.

• 07 Mei 2012 - 06:31

Kees En Riet:

Hallo Ad en Anny, lieve vrienden, verzopen katjes, wat halen jullie toch aan om met
    dit weer te fietsen. De eerste hobbels hebben jullie nu wel gehad, lekke band, enkele km's
    verkeerd gefietst en veel regen gehad. Het is te hopen dat de komende dagen en of weken
    het jullie beter mag vergaan. Mogelijk is het verstandig de komende jaren in de zomermaanden te gaan fietsen, wie weet. De derde kuur heb ik nu gehad, met daarop volgend een preventieve spuit
    om de witte bloedlichaampjes wat op te voeren. Het verloop van deze kuur lijkt goed tegaan.
    Ad en Annie, blijf moed houden ondanks het slechte weer, en wij wensen jullie nog heel veel fiets plezier.
    Lieve groet van Riet en Kees

• 07 Mei 2012 - 09:44

Koos Föllings 7 Mei :

Mijn handen stinken al 2 dagen naar de uien.100 uien pellen en in kleine blokjes snijden is er de oorzaak van.
    We moesten een mostert/honing-soep maken voor 170 personen.
    Na afloop van een concert in de kerk van Klimmen hebben ze zich daaraan tegoed gedaan.
    Goede doelen-actie georganiseerd door onze 25-jarige lionsclub,die ik met de keyman heb opgericht.
    Ik klaag,maar ik behoor jullie te beklagen met al die regen in limburg (alles behalve gastvrij) en dan maar stoempen naar boven
    in de omgeving van Valdieu,mij alleszins bekend.Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr......................
    Ik zie nu de zon doorbreken en hopelijk koestert die jullie lijven.groet cq kus van Koos en Noor

• 07 Mei 2012 - 11:47

Jeanne Dielemans:

Doe toch maar geen E-bike, Anny.
    Zo'n klimmetje met een gewone fiets staat wel zo stoer. Knap dat jullie dit kunnen en zo zie je maar weer dat goede training belangrijk is.

• 08 Mei 2012 - 08:53

Mirjam Zeebregts:

Hoi Anny en Ad,

wat een opgave, regen en klimmen... Leuk om te lezen dat jullie in Porte de la Lienne logeerden. Hier gaat Marco al jaren heen op de Motor, samen met enkele buurmannen. Altijd met pinksteren.
    Dat is dan altijd al een flinke toertocht en jullie doen dat op de fiets?
    Knap hoor. Wij blijven jullie volgen. Veel succes.
    Enne hier in Hoeven is het ook koud en nat. BAH!