Door de wind gedragen. - Reisverslag uit Rome, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Door de wind gedragen. - Reisverslag uit Rome, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Door de wind gedragen.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

15 Mei 2011 | Italië, Rome

Familie, vrienden en kennissen.

Deze morgen word ik om 7 uur uit mijn slaap gerukt door het klokkengeluid uit een kerktoren in de buurt van het hotel. Als ik heel goed luister herken ik het lied: Te Lourdes op de bergen verscheen in een grot. Vol glans en vol luister de moeder van God. Ave Ave Ave Maria. Ooit leerde ik dat lied zelf in de vierde klas van de lagere school. Waarschijnlijk heb ik het lied in de beginfase van mijn carrière ook nog aan de kinderen geleerd.

Na de vaste rituelen van de morgen spoeden we ons naar de eetkamer. De ambiance in dit oude hotel is erg sfeervol: perzen op de vloer, lopers op de trappen, zilveren bestek, mooie schilderijen en bijzondere verlichting. Een uitgebreid ontbijtbuffet staat tot onze beschikking. We nemen er de tijd voor.

Als we op punt staan om te vertrekken vraagt Ad aan de receptionist om te bellen naar onze volgende geplande slaapplaats: S. Michele all'Adige. Voor een forse prijs zonder ontbijt kunnen we terecht in een hotel. Het boekje van 4 jaar geleden geeft een richtprijs aan van 60 euro; dat is nu bijna het dubbele geworden.

We zijn snel Merano uit en we vliegen richting Bolzano: gedragen door de wind. Af en toe een druppel regen en een extra jasje aan. Het is fris deze ochtend. Vlak voor Bolzano probeert Ad me te overtuigen, dat het verstandiger is om niet de stad in te gaan: 4 km. heen + 4 km. terug en dat allemaal voor de dom van Bolzano? Hij kijkt mij eens aan en ziet al aan mijn gezicht, dat ik toch de stad in wil. Er valt niet te overleggen: afspraak is afspraak. We gaan dat doen.
Na een paar keer vragen bereiken we de Alte Stadt en bezoeken we de Dom (een Gotische hallenkerk met resten van 15de eeuwse fresco's. Na een kopje koffie fietsen we terug, verder richting Trento.

Onze route gaat steeds over het fietspad langs de Etsch/Aldige: rechts het water en links van dit fietsdijkje boomgaard na boomgaard, afgewisseld met wijngaarden. Na het plaatsje Salum is het gedaan met de Duitse taal.
Even voor onze slaapplaats halen we het Rotterdams echtpaar in, dat door wil gaan tot Trento. Wij fietsen niet verder dan S. Michele. Bij binnenkomst van het stadje zien we een bordje Pension Michel Melchiori. Ik opper het idee om ondanks de hotelreservering eens te gaan kijken wat het is en wat de kosten zijn. (Altijd even verder kijken dan je neus lang is.) Bingo! Een mooi pension, een vriendelijke prijs, gratis internet en een Ristorante om de hoek.

Vanavond bekijken we hoever we morgen willen komen. Ad heeft het over de plaats Rovereto, waar in de eerste wereldoorlog vreselijk gevochten is tussen Oostenrijkers en Italianen. Trento ( de stad van het concilie van Trente 1545) doen we zeker ook aan. We worden het wel eens.
Helaas zit ik al aan mijn max van foto's. Ik zal wat oudere foto'moeten wissen wil ik er nieuwe bijzetten.

Yvonne, proficiat met de verjaardag van Babette. Nog twee dagen voor jou en dan hoor je ook bij de club van de zestigers.
Gr. Anny




  • 15 Mei 2011 - 16:55

    John Van Baal:

    Vandaag met Lia de verslagen van een aantal dagen gelezen.

    Bij het lezen van de feiten (kwaliteit beschrijving route, zwaarte klimmen en discussie met Ad over het al dan niet bezoeken van bezienswaardigheden enz. ) moeten wij beiden glimlachen, omdat jullie reacties voor ons o zo voorspelbaar zijn.

    Overigens knappe prestatie. Een voorspoedig vervolg van de reis toegewenst.

    Lia en John

  • 15 Mei 2011 - 19:44

    Yvonne:

    Bedankt he, zusje. Ja, helaas hoor ik nu bij de (jullie) club. We zullen dinsdag aan jullie denken. Jammer dat je er niet bij kunt zijn. Nog heel veel fiets plezier.

  • 15 Mei 2011 - 20:37

    Jetty Blijdenstein:

    Hallo Anny en Ad,

    jullie hebben er weer een dag op zitten. En goed dat je toch Bolzano bekeken hebt, het is erg de moeite waard. En inderdaad is er in Rovereto veel gevochten, toen hebben de Italianen dit stuk dus veroverd op Oostenrijk. Je ziet zelfs nu nog de Alpenjäger soms bij de grens staan. En je hebt daar ook veel van die pensionnetjes die erg gezellig zijn en niet duur. En wat het weer betreft: hier is het ook fris, ik heb zelfs vandaag mijn sokken weer aangedaan van de kou. Voor morgen wens ik jullie weer een voorspoedige tocht toe zonder ongemakken en ongelukken. Slaap lekker.

    Liefs en groetjes,

    J E T

  • 16 Mei 2011 - 05:49

    Jacques 16-05 7.35 U:

    Moooorge stoere fietsers.
    Leuk,dat je op zo,n avontuur toch ook nog aan de jarige thuisblijvers denkt.
    Je had het over oude foto's wissen op deze site natuurlijk. Niet zo n ramp denk ik. We hebben ze allemaal al gezien. Prachtige plaatjes. Heb je er wel eens aan gedacht om ze te e mailen of te uplouden naar een site bij Adobe en met een link in jullie verhaaltje naar verwijzen ?
    Wil je weten hoe dit precies werkt,mail me dan maar naar dingo...enz
    Nog een goeie en veilige reis. Moet een geweldige belevenis zijn.

  • 16 Mei 2011 - 09:22

    Koos:

    Gelukkig een dag erbij "gedragen door de wind".
    Na al die zware klimpartijen wel verdiend.
    Samen met Noor, kennissen en vrienden in
    onze bruine dorpskroeg met persische tapijten
    gekeken naar Ajax en Twente.
    We waren voor Twente maar de beste heeft gewonnen,
    dus Ajax.
    Woensdagochtend vroeg eruit op pad naar Nice met het vliegtuig
    om dan s'middags op St. Andreol te golfen.Zondagnacht terug.
    Ik zie dan wel waar jullie dan uithangen.Voorspoedige reis verder.
    Groet en kus.

  • 16 Mei 2011 - 14:35

    Geert:

    Hallo fietsers,

    "t Mag natuurlijk ook wel eens een keertje mee zitten. Ik vind 't alleen vreemd dat die wind vanaf zee niet meer nattigheid meebrengt of is dat er al eerder uitgeregend? En nu verder in Italie; een geweldig fietsland met heel veel cultuur. Succes!

    Groeten, Geert

    P.S. Annie, kun je geen foto's van je geheugenkaart naar je notebook overzetten?

  • 16 Mei 2011 - 17:29

    Babette:

    Wat een machtige reis zeg.
    Wat leuk dat je m'n moeder feliciteert met m'n verjaardag dat je dat weet en daar nog aan denkt. Morgen wordt ze inderdaad 60, ik weet zeker dat ze morgen aan jullie zal denken.
    Een voorspoedige reis gewenst en geniet ze.

    Groetjes Babette

  • 16 Mei 2011 - 20:16

    Tonny Verstraten:

    Zo, hier ben ik weer na een paar dagen. Wel leuk dat jullie iedere keer Nederlanders ontmoeten. J e zou de taal vergeten met al dat buitenlands. Anny, je had ook een extra foto stick mee moeten nemen, want op zo'n reis worden er altijd veel foto's gemaakt. Ik ga mezelf maar na, van wat ik in Gambia heb volgeschoten. Ik zal morgen middag een kaarsje opsteken in de Zegge, daar is het de bedevaart van de K.B.O. Nou, ik zou zeggen: fiets ze morgen weer.
    Heel veel groetjes, Tonny

  • 16 Mei 2011 - 20:30

    Eli En Joke:

    Hoi Annie en Ad
    Eindelijk zijn we weer in de gelegenheid om te reageren tijdens jullie verre( en naar we hopen geen barre) tocht.
    Jullie zijn samen weer een knappe prestatie aan het leveren.
    Wij vinden het erg bewonderenswaardig dat jullie elke dag opnieuw weer de moed en de kracht hebben om klimmend hele afstanden af te leggen, tussendoor slaapadresjes te regelen en dan aan het einde van de dag nog zulke mooie verhalen kunt schrijven.Op deze manier snuiven wij ook nog een stukje cultuur op!
    We hopen dat jullie op deze manier jullie reis voorspoedig zullen kunnen vervolgen. Heel veel succes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 353520

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: