Een glad wegdek, wind in de rug, mooi weer. - Reisverslag uit Rovereto, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een glad wegdek, wind in de rug, mooi weer. - Reisverslag uit Rovereto, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een glad wegdek, wind in de rug, mooi weer.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

17 Mei 2011 | Italië, Rovereto

Lieve mensen

Onder deze omstandigheden kan bijna iedereen een tochtje maken. Ad noemt het dan ook een rustdag.

Na een Italiaans ontbijt, bestaande uit enkele broodjes, jam en koffie nemen we afscheid van de oude baas, die in zijn eentje het pension runt. De zon meldt zich vandaag in alle vroegte. We zitten heel snel op de route, omdat we nog steeds het fietspad langs de rivier de Adige moeten volgen. Het is vandaag de 18de reisdag en nog steeds geen drup regen gehad. Iedereen die een grote fietstocht maakt kan daar alleen maar van dromen.

Het eerste stuk tot Trento fietsen we heel relaxt, het ia alleen opletten vvor onregelmatig voorbijsuizende wielrenners. Ook het Italiaanse soort heeft of gebruikt geen bel. We passeren onbekende dorpjes als Nave, Nave S. Felice en Lavis. Landschappelijk is er niet veel veranderd. steeds meer wijngaarden en minder boomgaarden. Het dal van de Adige is een typisch glaciaal dal. In de IJstijd heeft het ijs hier een breed dal met indrukwekkende rotswanden uitgeslepen. We genieten van al dat moois om ons heen. Om kwart voor elf rijden we het stadscentrum van Trento binnen, drinken een heerlijke cappuchino en daarna ga ik de Lombardisch-Romaanse dom binnen. Onder het koor bevinden zich de resten van een vroegchristelijke basilliek. Bij de afdaling naar de crypte tref ik een juffrouw aan, die kaartjes verkoopt voor bezichtiging. Nee, ik wil een stempel in mijn pelgrimspaspoort. Met handen en voeten en druk pratend vertelt ze mij, dat zij die niet heeft. Wie dan wel? Als ik terugkom bij het hoofdaltaar tref ik daar de koster. Hij wijst mij de pastorie en ja hoor, even later sta ik weer buiten met 2 stempels van de Dom van Trento.

We lopen naar de Piazza Duomo, het mooiste punt van de stad, met zijn barokke Neptunesfontein, de Rellahuizen met een fraaie serie fresco's, het Palazzo Pretoria naasr de Dom, het palazzo Thun en Geremia. In Palazzo Thun vonden van 1545-1563 de verschillende vergaderingen van het Concilie van Trent plaats: een poging om een dam op te werpen tegen de Reformatie en een eind te maken aan allerlei misstanden binnen de Katholieke kerk. We kijken, genieten, maken foto's en gaan terug naar het fietspad, waar we op een bankje met uitzicht op Trento eerst onze verse pizza nuttigen. Het is 12 uur met nog maar 25 te rijden.

Onderweg komen we een kudde schapen tegen, tijd om te filmen! Een grote groep graast naast de rivier en in de bossages van vlierbessen. Het is verbluffend te zien hoe ze in korte tijd een volledige struik van alle groen blaadjes weten te ontdoen ! Maar er zijn ook schapen, die het wat hogerop zoeken; in de brm van de weg, rustig de weg oversteken en.....als er een schaap over de dam is....Auto's moeten stoppen, maar de beesten hebben overal het lak aan, totdat er een carabinieri stopt. Hij ziet het grappige, maar ook het gevaarlijke van de situatie en jaagt ze weer de wei in.

We rijden al om 2 uur Rovereto binnen, melden ons bij de jeugdherberg en vrkennen even later dit aardige stadje met smalle straatjes, mooie pleintjes en gebouwen met fresco's. Afstand vandaag: 56 km. Gemid. snelheid 16,8 km. Totaal hebben we 1397 km. afgelegd. Gr. Anny

• 19 Mei 2011 - 17:07

Marianne:

Heerlijk om te lezen vandaag. Zo relaxt!!! Jullie genieten! Fijne tocht verder. Liefs! Marianne