Een grensoverschrijdende tocht. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een grensoverschrijdende tocht. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een grensoverschrijdende tocht.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

01 Mei 2011 | Nederland, Amsterdam

Een goede avond voor iedereen, die ons volgt.

Deze morgen zijn we na een uitgebreid ontbijt en vele bedankjes aan onze gastheer en gastvrouw om kwart voor 9 vertrokken met Hans als gids die ons naar het goede startpunt Station Roermond bracht. Het weer zat mee. Een zonnetje verwarmde ons al heel snel, zodat het eerst jack spoedig uitging. Ad startte in een korte broek, maar mij leek dat nog iets te voorbarig. We passeerden Lerop, St. Odilienberg, Paarlo en Vlodrop om bij Effeld de Nederlands-Duitse grens te passeren. We hebben dan 15 km.gefietst en in het boekje lees ik: ONVERHARDE WEG, nog niet wetende hoe lang dat steenslagpad zou zijn. Soms dacht ik, dat ik in Spanje reed op dat 12 km. lange kiezelpad, maar neen, dit is toch echt Duitsland. Het pad loopt helemaal langs de rivier de Roer afwisselend met af en toe een stukje macadam weg. We zijn diverse bruggetjes overgestoken om aan de andere zijde van de rivier het "fijne" pad te vervolgen.
De omgeving is echter prachtig: zittend aan het water komt moeder gans voorbij gezwommen met 12 jongen achter zich aan met papa gans die de rij sluit. Het fluitekruid staat te pronken, de brem is intens geel, margrietjes bloeien al hier en daar en we genieten van de gele koolzaadvelden. Daar moet een foto van gemaakt worden. We snuiven de geur op van de kruiden naast het verdoemde fietspad. En... we worden er vrolijk van.
Koffie drinken, lunchen: alles nog steeds uit onze fietstassen. Wat is het leven toch heerlijk. We vinden ons zelf bofkonten, omdat we dit samen zo kunnen doen in goede gezondheid.

Behalve de natuur zijn er tot nu toe weinig bezienswaardigheden. Het plaatsje Julich behoort met het naburige Duren tot de Duitse steden die het meest verwoest werden in W.O.2. Deze stad lag voor 90% in puin. Er gingen zelfs stemmen op om elders een nieuw Julich te bouwen, maar dat is niet gebeurd. De stad ontstond als Romeinse nederzetting (Juliacum) vanwaar de Romeinse weg via Keulen naar de kust liep om het toen moerassige Roerdal gemakkelijk te kunnen oversteken. We hebben de stad links laten liggen, omdat we op tijd in Duren wilden zijn.

Om half vier bereiken we ons hotel na wat vragen en zoeken. Vandaag is het hotel gesloten, maar mevrouw heeft voor ons een uitzondering gemaakt.

We hebben zojuist een heerlijke schnitzel met salade en frietjes gegeten, glaasje witte wijn erbij, een coupe ijs na en een kopje koffie voor 40 euro in een restaurant op een 50 m. afstand van ons hotel. Waar vind je zo iets in Nederland voor die prijs?

Aanvankelijk had ik wat problemen met de verbinding van mijn notebook met het netwerk van Jagerhof, maar op dit moment zit ik hier lekker rustig te werken in het lege restaurant van ons hotel.
Morgen fietsen we naar Remagen, dat we kennen van onze fietstocht naar Wenen. Het schijnt de hele week goed fietsweer te zijn: wel iets minder warm, maar zonder regen.
Ik ga nu proberen om nog enkele foto's te plaatsen en dan hoop ik jullie morgen weer een leuk verhaaltje te kunnen vertellen. Groetjes Anny/Ad

  • 01 Mei 2011 - 20:16

    Jetty Blijdenstein:

    Hallo, daar zijn we weer. Ik heb net naar een film zitten kijken en daar valt het verslag weer binnen. Nou, naar de leuke foto's te oordelen gaat het uitstekend, alleen als je schrijft over dat fietspad, dan voel ik mijn rug al!!! En inderdaad is het een voorrecht dat je dit samen nog kunt doen in goede gezondheid en vooral omdat jullie het samen leuk vinden. Ik ben jaren geleden met een Rijnreis in Remagen geweest, daar zie je nog de kapotte brug uit de oorlog. Er is daar ook erg gevochten. En wat sta je mooi op de foto Anny in het bloeiende koolzaadveld. Als ik met de bus reis, kan ik daar ook altijd zo van genieten. En die Jägerschnitzel ziet er heerlijk uit. Hopelijk slapen jullie vannacht weer lekker en gaat het morgen weer voorspoedig naar Remagen. Schöne Fahrt und bleib gesund!

    Gute Nacht!

    Liefs en groetjes,

    J E T

  • 02 Mei 2011 - 11:19

    Tonny Verstraten:

    Hallo Annie en Ad, egr leuk die verhaaltjes van jullie. Zo blijven we lekker op de hoogte van jullie belevennissen . Nog veel fiets plezier. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag en de foto's.
    Groetjes Tonny Verstraten(van het variakoor)

  • 02 Mei 2011 - 14:29

    Koos:

    Spaar je krachten want Zwitserland wacht nog op jullie.
    Maar als echte berggeiten laten jullie je niet intimideren weet ik nog.
    Blijft mooi die koolzaadvelden in het voorjaar en zeker als de temperatuur
    zomers aanvoelt en er een schoon bloem met kunstig sjaaltje tussen staat.
    Maak er een vrolijke trip van en laat de prestatie op de 2-de plaats figureren.

  • 02 Mei 2011 - 14:56

    Klaas:

    Leuk jullie verslag te lezen nog 4 weken dan vertrek ik ook naar Rome op 28 Mei.
    Ook ik ga de Reitsma route volgen.
    Voor mij zou het leuk zijn als de gereden km. ook worden vemeld in jullie leuke reisverslag.
    Ik wens jullie een mooie fietstocht geniet er van en blijf jullie volgen .
    Met pelgrims groeten Klaas de Pelgrim.

  • 02 Mei 2011 - 18:49

    Bep En Bonni:

    Inderdaad zijn jullie "BOFKONTEN". Fijn om dit samen te ondernemen is fantastisch. Zo te zien op de foto's genieten jullie er oprecht van. Hopelijk verloopt de hele reis zo.
    Lekker eten, goed weer en blijf gezond.
    Leuk om steeds te lezen hoe de dag verlopen is. Volgende week zal ik dit zeker missen als ik in Frankrijk ben. Veel liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 1961
Totaal aantal bezoekers 353581

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: