Het begin van de vierde fietsweek. - Reisverslag uit Lectoure, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Het begin van de vierde fietsweek. - Reisverslag uit Lectoure, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Het begin van de vierde fietsweek.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

21 Mei 2010 | Frankrijk, Lectoure

Lieve familie, vrienden en kennissen en iedereen die dit ook leest.

De gîte waar we vannacht hebben geslapen heeft de mooie latijnse naam Ultreia, wat betekent Verder en Hoger.
De Ierse eigenaars van deze gîte hebben na een voettocht naar S. de C. en om meerdere redenen hun leven een andere wending gegeven. Ze lieten alles achter in Dublin en kochten in 2003 2 panden in Moissac waarbij de tuinen in elkaar overlopen. In de rustige periode november-maart verbouwt hij elk jaar een deel tot onderkomen voor pelgrims. Ondertussen loopt er in de tuin ook een klein Iers jongetje Matthew van 3 jaar rond.
Om half 9 vertrekken we onder een blauwe hemel en een opkomende zon. We fietsen langs het Canal Latéral à la Garonne; daarna volgt een vlakke rit tussen de boomgaarden. Zonnebloemen zouden hier ook moeten staan, maar die zijn waarschijnlijk nog te klein om op te vallen.
In Auvilllar houden we koffiepauze. We lopen onder de Tour de l'Horloge door naar het pleintje waar een oude, ronde overdekte graanhal staat. Na de stempelverzameling gaan we richting het parkje, waar vroeger de grafelijke burcht stond.
Na Auvillar is het afgelopen met het vlakke deel. Richting Miradeau blijft het op en neer gaan met nog een forse klim van 300 m. à 10 %. We proberen niet eens dit stuk te fietsen. Maar......in de kerk van Miradoux komen we eindelijk Jacobus tegen. Ook ontdekken we drie grote schelpen boven aan een zuil van het portaal. We lunchen op het grasveldje naast de kerk in de schaduw en nemen de tijd hiervoor. Het is immers nog maar 16 km. naar Lectoure. Om drie uur rijden we het oude stadje binnen na een klim van 3 km. in de zon. Lectoure behoort met Auch en Eauze tot een van de oudste steden van deze streek. Vanavond slapen we in de pelgrimsgîte L'Etvile Occitane en eten vanavond samen met Hans en Henny uit Roermond. Tot de volgende keer. Gr. Anny

• 21 Mei 2010 - 18:39

Toon En Jeanne Kerst:

Wij worden elke dag meer verbaasd over jullie prestaties op de fiets. Wij hebben er al genoeg aan om het viaduct bij St. Willebrord te bestijgen. Het is voor ons onbegrijpelijk wat jullie elke dag presteren.We lezen jullie verslag elke avond dan ook met grote belangstelling en wensen jullie alle succes toe bij het overwinnen van de laatste obstakels.
    Veel groeten van Jeanne en Toon Kerstens

• 21 Mei 2010 - 21:08

Eli En Joke:

Ha!!! Eindelijk zijn wij in de gelegenheid om jullie verslagen te lezen: onze vakantie in la douce France zit er weer op.Annie ,waar haal je toch de energie vandaan om na al die zware tochten toch nog elke dag zo`n verslag te schrijven!!
    Wij genieten er wel van en wij vinden dat jullie weer geweldige prestaties aan het leveren zijn!
    Jullie zijn echte doorzetters of: geweldige Kanjers(zoals wij dat tgenwoordig op de Reuzelaar tegen de kinderen zeggen!)
    Houd vol!S.d.C kun je al zien liggen... (als je je weer op een hoge berg bevindt)...in de verte ...aan de horizon.
    Heel veel lieve groetjes van Eli en Joke

• 21 Mei 2010 - 21:12

Paula En Jan:

We zijn weer terug van onze vakantie door Nederland en hebben al jullie reisverslagen inmiddels gelezen. Jullie hadden ons wel via SMS op hoofdlijnen op de hoogte gehouden, maar een volledig dagverslag lezen geeft een heel ander zicht op deze zware tocht. Nog enkele dagen en jullie zijn de "Over oude wegen-route" voorbij en dan komt het inmiddels vertrouwde Spaanse traject. Jammer dat jullie de beslissing hebben moeten nemen, de Somport letterlijk links te laten liggen, maar wie weet. Misschien bij een 4de S.d.C-tocht. Gelukkig is het weer nu goed en dat maakt het zware fietsen wat lichter. Wij wensen jullie nog vele mooie en gezonde dagen/weken en lezen met veel plezier en respect de reisverslagen. Groeten, liefs en een Bon Camino. Jan/Paula
    Jan en Paula

• 21 Mei 2010 - 21:26

Henk Bond:

Ik heb ojuist mijn santiagofiets opgehaald na een controlebeurt voor onze tocht naar jutland en zondag ga ik een oefentochtje maken met Koos.We spreken af in Den Bosch om elkaar tegemoet te komen en maken een tocht bij jullie in de buurt;ik hoop,dat Koos een goed restaurant heeft uitgezocht om al jullie verslagen met plezier door te nemen.

• 21 Mei 2010 - 23:17

Geert & Mieke:

Hoi Ad & Annie,

Ik zit al een week te broeden op wat ik zal gaan vertellen wanneer jullie straks terug zijn uit Santiago. Heb ik de tocht langs oude wegen dan toch te enthousiast verteld en de klimmen iets te gemakkelijk voorgesteld?
    Ik ben er nog niet helemaal uit, maar we hebben nog een paar weken te gaan. Veel succes de komende dagen.

Groeten,

Geert & Mieke

• 22 Mei 2010 - 13:48

Koos:

Mooie temperaturen hebben jullie daar.
    Hier is het nu ook een paar dagen mooi zonnig.
    Dat betekent dat ik met henk de gelegenheid te baat
    neem om halverwege in s'hertogenbosch en omgeving
    te gaan fietsen en bespreken hoe we de tocht naar Jutland op gaan starten.
    Mooie voortzetting van jullie titanenstrijd samen met jullie limburgse vrienden.Groet en kus

• 23 Mei 2010 - 10:55

Kees En Riet:

Hallo Anny en AD
    Nu eens omgekeerd met de begroeting. Zo je merkt heb ik weer de laptop mogen gebruiken van de buren om jullie verhalen te lezen
    en wat ik lees gaat het heel goed met jullie. Heel toevallig ben ik het boekje aan het lezen op die bladzeiden wat jullie net beschreven hebben, maar ik merk wel dat het lezen mij wat makkelijker afgaat dan het fietsen, maar jullie komen er wel. Nog een hele fijne tocht. nog even dit het is hier 33 gr warm. Lieve groet van Riet en Kees

• 23 Mei 2010 - 12:35

Pieter Pijpers:

hallo!! hier ben ik weer , op de eerste plaats bedankt voor de mooie kaart. en de dikke kussen, heel lief nichtje. iedere dag is het feest als jullie verslag binnen komt.een ding hopen wij dat jullie goed weer mogen hebben, hou vol he?? je kan het, en jullie zijn gezond. ge joke en piet. xxx

• 23 Mei 2010 - 16:44

Lia En John Van Baal:

Nog bedankt voor jullie sms'je uit Rocamadour. We begrijpen dat de pelgrimage voorspoedig verkoopt. De "Pyrénées"zullen al wel aan de horizon verschijnen.

Goede reis verder en moge Jacobus jullie voor onheil behoeden.

• 23 Mei 2010 - 19:56

Hans & Nelleke:

Hoi Annie en Ad,
    De Heilige Jacobus moet jullie nou toch weer meer energie geven?! Die drie schelpen MOET iets betekenen! Misschien meer benzine?
    Goede moed toegewenst.

• 25 Mei 2010 - 20:20

Hanneke:

Ik ben het met Joke eens, een hele prestatie!
    Genietse, Hanneke