Trappen/schakelen/dalen/klimmen: Pyreneeën - Reisverslag uit Lescar, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Trappen/schakelen/dalen/klimmen: Pyreneeën - Reisverslag uit Lescar, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Trappen/schakelen/dalen/klimmen: Pyreneeën

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

23 Mei 2010 | Frankrijk, Lescar

22-5-2010, de drieëntwintigste dag van Lectoure naar Marciac

Lieve mensen.

We vertrekken 's morgens vroeg vanwege de beloofde hoge temperatuur.
De gîte l'Etivile Occitane wordt beheerd door een jong echtpaar met idealen van de Camino. Ze zwaaien ons uit en wensen ons beaucoup de courage. Die blijken we later wel nodig te hebben. Via Terreaube, Mas d'Auvignon, Castera Verduzan (daar mochten we geen koffie drinken op een terras van een restaurantje), Biran (een ministadje met slechts één ingang vanaf de wegen en een stadspoort), Montesquiou en St. Christaud bereiken we Marciac na zes uur en 86 km. We hebben de Pyreneeën in het vizier. Marciac is onze slaapplaats. De bazin van de refugio vraagt bij binnenkomst meteen om te betalen, wijst onze bedden aan en legt uit waar we morgenochtend kunnen ontbijten. Bij vertrek de sleutel in de brievenbus deponeren. Madame vertrekt en we hebben haar niet meer gezien.
Deze refugio blijkt vroeger een schuur te zijn geweest met een hooizolder. De zolder heeft nu 2x 6 bedden van diverse kwaliteit, een douche en een wc. Ik krijg even het idee, dat ik weer op kamp ben.'s Avonds naar de Pizzeria met Hans en Henny Geurts.

-----------------------------------------

23-5-2010 van Marciac naar Lescar:
De vierentwintigste dag.

De volgende dag is er ontbijt in een deel van de schuur, dat lijkt (voor ingewijden) op de oude keuken van Leonie en Josef uit Alphen.
Vanuit Marciac rijden we naar Maubourguet, een voormalige bastide op de Pelgrimsroute. Vanaf nu loopt er niets meer plat en de plaatsjes die we tegenkomen stellen weinig voor. Nergens een barretje voor koffie. Als we in de berm koffie drinken en een hapje eten zien we op de wegwijzer Pontacq staan. Hier hebben we jaren geleden gekampeerd met de fam. van Baal. Het is raar om nu met de fiets te rijden waar we ooit met auto/caravan hebben gereden. Vol goede moed beginnen we aan de rest van de km.. Eerst 10% afdalen en daarna natuurlijk 10% klimmen=lopen. We moeten zelfs lopend meerdere keren stoppen. Het is beestenwerk, maar eenmaal boven en als de hartslag minder is geworden beginnen we vol goede moed aan de volgende klim. In het stadje Morlaas verliezen we een uur, doordat de beschrijving niet klopt met de werkelijkheid. Op de kaart zien we, dat we boven Peau rijden richting Montardon/Lescar. In Montardon zitten tegenover het kerkje wat jongelui van ong. 18 jaar aan de pastiche. We worden uitgenodigd, vier stoelen komen erbij en we moeten met hen een pastiche drinken. Een jongen heeft een shirt van PSV aan en het gesprek gaat over...voetbal. Daarna naar Lescar. We zijn doodop van het klimmen en van de hitte. Het gevolg is, dat we weinig energie hebben om ook maar iets van de vieille ville te gaan bekijken. Douchen, rusten en pizza eten om de hoek. Om kwart over 9 gaan we al slapen. Morgen wacht ons nog zo'n dag. Afstand 73 km. totaal hebben we nu 1727 km. gefietst, aardig bruin geworden en enkele kilo's lichter. Morgen krijgen jullie het verslag van 2 dagen tegelijk. Gr. Anny .

• 24 Mei 2010 - 20:38

Henk Bond:

Geniet even van onze belevenis.koos en ik hadden afgesproken om naar Den Bosch te gaan op zondag om in het mooie Brabant wat knooppuntenroutes te nemen en te oefenen met de fiets in de trein.Na een overstap in Breukelen en vervolgens de trein vanuit Utrecht naar Den Bosch,bleek er geen trein te gaan omdat vandalen het koper van de leidingen hadden gestolen en daardoor de seinen onklaar.Ik belde koos,die zijn mobiel vergeten had mee te nemen.uiteindelijk vanuit Geldermalsen met de fiets in de bus toch in Den Bosch aangekomen.Traditiegetrouw al weer snel met de wegen in de knoop.Thuis hoor je nog wel de versie van koos.

• 24 Mei 2010 - 20:48

Hans & Nelleke:

Wij bewonderen jullie moed en doorzettingsvermogen.
    Zeg tegen de Piereneeje mar jaoje, anders haal je het misschien niet. Hoewel, met zo'n afstand onder de wielen en in de spieren kun je niet meer opgeven. 1727km is zo maar niet niet niks. Wij zijn benieuwd naar de volgende etappe van 2 dagen.
    Veel groeten van ons!!!!