Een bijna Hollandse fietsdag. - Reisverslag uit Moissac, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een bijna Hollandse fietsdag. - Reisverslag uit Moissac, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een bijna Hollandse fietsdag.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

20 Mei 2010 | Frankrijk, Moissac

Beste mensen.

Gisteravond ontdekten we, dat we van de beschreven route moesten afwijken. De Pont Valentré met het beroemde duiveltje in de tweede toren mochten we niet op: afgesloten voor alle verkeer. Men was druk bezig met de voorbereidingen van de wijnfeesten van a.s.zaterdag. Ad probeerde nog de Securité te bepraten voor een doorgang, maar succes bleef uit.
Deze morgen vertrekken we gelijktijdig met Henny en Hans Geurts uit Roermond. We fietsen al enkele dagen samen en dat is gezellig. Zij hebben enkele jaren gelden naar Rome gewandeld: er valt dus heel wat te vertellen.
Cahors verlaten valt niet mee en na een paar km. bemerken we, dat we naar het Noorden rijden. Terug naar huis, daar zijn we nog niet aan toe. Na veel vragen vinden we de zeer drukke D 820 richting Toulouse. Vrachtwagens kunnen ons haast niet passeren; er zijn telkens versmallingen in het wegdek aangebracht. Na 4 km. vinden we eindelijk de D659 naar Lhospitalet. We beginnen met een klim van 4 km. à 4 tot 6%. Voor ons ligt een lang Hollands viaduct. Ad rijdt voor, roept naar mij: "Hang je?" en gestaag klimmen we zo samen naar boven. De bijzonderheden van Lhopitalet, een M.E. poort en een deels Romaans kerkje, slaan we over.
Tot het hooggelegen Castelnau-Montratier blijft het licht oplopen. We weten, dat het na deze plaats alleen maar bergaf zal gaan. Koffie met elk een kwart notenkoek uit de streek onder de arcades van het dorpje is onze lunch. Van de serveerster krijgen we toestemming om hier te eten. Ze biedt zelfs een mes aan (dat is niet Hollands).
We hebben nog 40 km. te gaan. Na een snelle afdaling volgt de route stroomafwaarts de langgerekte en vlakke vallei van de rivier de Luple. We rijden tussen fruitbomen en aan de horizon zien we de heuvelrijen. Met de wind in de rug vliegen we op z'n Hollands en met een snelheid van 25 km. per uur via Vazerac naar la vieille ville Moissac. Hier vloeien de Tarn en de Garonne samen in een bekken. In de stad gaan we eerst naar de Jacobuskerk. Helaas ook deze keer staan we voor een gesloten deur. Jacobus laat het langs oude wegen behoorlijk afweten. Dan nu eerst maar het verdiende pilsje en daarna de abdijkerk van Moissac bekijken. Deze abdij is altijd een toevluchtsoord geweest voor pelgrims en velen zijn de poorten hiervan gepasseerd. Het grote kerkportaal, waar vroeger veel pelgrims overnachtten is gevuld met prachtig verhalend beeldhouwwerk.
Na de nodige foto's gaan we naar onze gîte, die we deze nacht delen met Hans en Henny.
Morgen een tocht van 65 km. naar Lectoure. Gr. Anny

• 20 Mei 2010 - 18:36

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad,
    en weer hebben jullie een dag tot een goed einde gebracht, gelukkig laat het weer jullie niet in de steek, beter warm dan die ellendige regen van de eerste week. En kennelijk is het toch gezellig om met z'n vieren te fietsen. Ik wens jullie voor morgen weer veel succes, maar je moet mijn reactie missen tot volgende week dinsdag. Ik ga morgen met Theo, Carola en het ventje naar Het Vennenbos, even genieten van een andere omgeving. En de echo wees vandaag uit dat Carola en Theo weer een zoon verwachten. Alles zag er goed uit, dus nu maar hopen dat we in oktober een gezonde jongen krijgen. Nogmaals heel veel succes en vanaf volgende week hoop ik er weer te zijn. Hou je taai en blijf gezond!

Liefs,

J E T

• 20 Mei 2010 - 20:28

Nicoline:

hallo Anny en AD,
    wat beschrijf je het allemaal ontzettend beeldend!! En dan alsmaar nog een kind van me in de onderhoek. Ik geniet zeer van jullie verslag en foto's. Een fantastische ervaring, zeer aanstekelijk!! sterkte, plezier en groeten nicoline vvv

• 21 Mei 2010 - 08:23

Henny:

Bonjour Anny en Ad,
    Daar zijn we weer eens.
    Zoooooo druk.
    Misschien ook eens lekker relaxet gaan fietsen. Ja,hier in de buurt dan hé.
    Iedere dag lezen wij jullie verslag hoor.
    Wij snappen wel dat langs die oude route het Jacobus gevoel niet zo meer leeft. Die route is veeel te zwaar voor een gewone mens. Alleen berijdbaar voor GIGANTEN.
    Bijzonder knap.Fijn dat wij het allemaal THUIS,LEZEND, mee mogen maken.
    Afgelopen zaterdag was er een reunie van de bakkers. Echtgenotes mochten ook mee.Heel erg leuk.Jullie horen er wel meer over als jullie weer thuis zijn.
    Jullie verlaten nu weer de mooie Dordogne streek. Op naar het zuiden. Niet naar het noorden rijden eej.
    Bon voyage.
    Henny /Nic