Aan de voet van de Ardennen: Maastricht. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Aan de voet van de Ardennen: Maastricht. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Aan de voet van de Ardennen: Maastricht.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

01 Mei 2010 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal.

Vandaag om kwart over 8 vertrekken we na een uitgebreid ontbijt. Onder een staalblauwe hemel met een prachtige opkomende zon verlaten we Borkel en Schaft. We fietsen door de Kempen, langs de Achelse Kluis, staan stil bij de eerste grenspaal met België en genieten van de stilte en van het gezang van de vogels. De weiden zien geel van de paardenbloemen en bij een asperge-veld stappen we af voor een praatje met de eigenaresse. We mogen het veld op en
krijgen van haar een lesje asperges steken. Gaande de dag wordt het steeds warmer en al snel rijden we in de korte mouwtjes. We fietsen kilometers langs de Maas en door het Maasdal om na 99 km. bij Brigitte voor de deur te staan, nadat we eerst een stempel gehaald hebben in de Servaeskerk. Nou, stempel...een stickertje met een dunne afdruk erop. Een echte stempel hebben ze niet.
Geert, nu weet je, dat er in de afgelopen 2 jaar weinig is veranderd. Er zitten nu echter 2 dames achter het loket en die zijn wel heel spraakzaam en aanspreekbaar.
Eerst kunnen we het straatje van Brigitte niet vinden, wij weer terug naar de hoofdstraat en plotseling horen we vanaf een eerste etage roepen: "Hallo, hier is het" en twee dames hangen samen lachend uit het raam. We worden hartelijk ontvangen en na de zoenen steken de dames meteen de handen uit de mouwen om de oude juf en meester met de spullen naar boven te helpen. Onze fietsen volgen dezelfde weg en slapen nu met ons op de studentenkamer.
Na de vaste rituelen en een glaasje fris vertrekken we richting centrum, waar Susanne in een bruin café gereserveerd heeft. Natuurlijk worden herinneringen aan hun lagere schoolperiode opgehaald en vertellen ze over hun toekomstplannen. We genieten van de beide dames en zien, dat ze uitgegroeid zijn tot zelfstandige vrouwen. Susanne verschaft Brigitte op dit moment onderdak en wij mogen ons even student wanen.
Aan morgen denken we maar niet teveel: dan beginnen we aan ons "Ardennenoffensief". Binnen drie dagen hopen we een kamer in Bastogne te bezetten. We zullen het zelf uit de benen moeten halen, want veel ondersteunende eenheden bestaan er niet. Een troost: Polleur ligt maar op 52 km. van Maastricht. Gr. Anny en Ad

• 01 Mei 2010 - 21:26

Hans:

In de Ardenne leer je het fietsen alvast kennen.
    Geef jezelf niet over in Bastogne: "Nuts!"
    Volegens mij sjezen jullie daarna naar de Vogezen?

Groeten Hans

• 01 Mei 2010 - 21:47

Hanny Couwenbergh:

Hallo Annie en Ad,

op de eerste plaats weer pet af voor jullie geweldige ondernemingszin en natuurlijk de daarbij behorende reisverslagen.
    Wat ontzettend leuk om te lezen, vooral jullie logeerpartijtje bij Brigitte en Susan ook nog twee oudleerlingen uit mijn kleuterklasje.
    Geweldig om ze op foto te zien, ze zijn geen spat veranderd en ook heel leuk om te lezen hoe gastvrij ze zijn geworden. Ligt natuurlijk aan de ouders, maar ik hoop dat wij als oud leerkrachten toch ook een kleine bijdrage daaraan hebben geleverd.
    Voorlopig wens ik jullie voor jullie " Ardennenoffensief" heel veel succes en ik kijk uit naar de volgende bericjten.

Heel veel liefs en hartelijke groeten uit BopZ.

• 02 Mei 2010 - 06:07

Marie- José:

Hallo Ad en Anny,
    De kop is er in ieder geval al af. Die twee meiden zijn inderdaad helemaal niets veranderd.Leuk om ze zo weer eens te zien.
    Succes met jullie tocht naar Bastogne. Ondersteunend willen wij wel zijn hoor. Vanuit Brabant zeg ik: Er tegen aan! Zet hem op.
    Groetjes Marie- José

• 02 Mei 2010 - 07:27

Sofie:

Tante Anny en Oom Ad, ziet er allemaal goed uit! Knap dat jullie deze trip alweer ondernemen!!! Ik geniet van de foto's en verhalen. Succes daar en tot gauw, liefs Sofie

• 02 Mei 2010 - 12:29

Susanne:

Ha Ad en Anny! Wat leuk om al meteen het verhaal op jullie waarbenjij te lezen! Brie en ik kijken uit naar de rest van de verhalen over de reis! En ik ben erg blij dat ik nu in het bezit ben van een deel van jullie kaarten, dan heb ik een goed excuus om langs te komen na jullie avontuur :)
    Liefs uit Maastricht

• 02 Mei 2010 - 12:30

Susanne:

Liefs uit Maastricht

• 02 Mei 2010 - 13:32

Anton En Henny:

begrijpen, dat alles goed gaat in deze eerste etappen. Geniet er maar van en wij blijven jullie volgen.

• 02 Mei 2010 - 14:09

Ivo En Gelske:

Ha Anny en Ad,
    Zag er gezellig uit met Brie'tje en Susanne. Vandaag waren Ivo en ik in de basiliek om naar het zangkoor van Ivo's moeder te luisteren. Klonk prachtig. De basiliek was nog mooi versierd met witte en rode bloemen vanwege een huwelijk gisteren. Ging niet door tgv oplichting oid. In ieder geval kon het Middelbrugse koor nog mooi genieten van de prachtige bloemen en wij ook. Ook Neeltje Oostmeijer was met ons mee en ze geeft jullie haar hartelijke groeten.
    Hoop dat het droog is bij jullie ,hier is het bar en boos.
    grtjes Ivo en Gelske