Na regen komt zonneschijn. - Reisverslag uit Charleville-Mézières, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn. - Reisverslag uit Charleville-Mézières, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn.

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

27 April 2019 | Frankrijk, Charleville-Mézières

Voor al onze volgers.

Dat zegt tenminste het spreekwoord. Ik plak er graag nog een toevoeging aan vast t.w. “en weer regen met hagel”. Tussendoor een heel stuk hoopgevende zonneschijn. En alom en altijd aanwezig de nooit aflatende wind uit hoofdzakelijk zuidelijke richting. De enige mogelijkheid om je aan die wind te onttrekken is met La Meuse mee meanderen.
Even terug naar het begin van de dag. We ontbijten in ons hotel Rooseveld. De prijs Voor het gebruikelijke buffet met yogurtjes, fruit, kaas, jam etc. voor €15. P.p. vonden we aan de hoge kant gezien de kwaliteit van vlees, jam, fruit. Anny’s rugzakje doet uitstekend dienst als opbergplaats voor de Madeleines en enkele kleine koffiekoeken voor bij de koffiepauze. We halen onze koga’s op uit de stalling van het hoofdhotel Val St. Hilaire en we kunnen beginnen met het “behangen” van onze stalen rossen. Het begint nu al te regenen en als we naar de lucht kijken belooft die niet veel goeds voor vandaag. In volledig regentenue verlaten we Givet.
We zitten meteen aan de route. Flinke druppels spatten ons tegemoet, terwijl ook de wind laat weten, dat hij er nog is. Ik wens deze twee fanaten uit Hoeven veel sterkte voor vandaag.
We gebruiken opnieuw onze digitale kaart en voor het eerst hebben we af en toe profijt van het routeboekje van Benjaminse, als het gaat om de plaatsen waar we door moeten.
Langzaam maar zeker houdt Pluvius het voor gezien en de zon wordt actief, zo actief, dat we langzaam maar zeker opdrogen, terwijl we kilometers “vreten”. Alle ellende ben je dan snel vergeten en we “verorberen” de afstand zoals gewoonlijk. We passeren dorpjes als Chooz, Ham sur Meuse en Haybes. Fumay wordt gevolgd door het grotere Revin.
Pauzeren doen we ongeveer om de dertig kilometer of iets opvallends moet ons ophouden, zoals twee nestjes met donzige eendenkuikens. We kunnen ze rustig benaderen tot op een paar meter. De jonkies blijven lekker op en om elkaar liggen, terwijl beide moeders op een poot de wacht houden.
Door de soms stevige wind en het geaccidenteerde terrein rijden we op vandaag meestal op tour, terwijl felle klimmetjes nodig zijn voor sport of turbo. Na 75 km. Is de batterij leeg en moeten we onze reservebatterij aanspreken. Door onze korte pauzes en het flinke tempo zijn we om kwart voor drie op het Place Ducale van Charleville-Mézières, waar een opmerkelijke drukte heerst. Het plein gonst van opwinding. E staat iets te gebeuren: overal “gele hesjes”. “Het zal toch niet....” vraagt Anny zich af en jawel hoor. Een demonstratie van gele hesjes staat op het punt van beginnen en even later trekken “les gilets jaune” roepend, zingend en knalbommetjes gooiend aan ons voorbij. We genieten onder het genot van een café grande van het prachtige plein. Een echtpaar uit Tilburg passeert ons en denkt, dat we onderweg zijn naar Santiago de Compostela. Na een kort gesprekje fietsen we 400 meter verder naar het Kyriad hotel. Dat ziet er goed uit. Morgen trappen we naar Dun sur Meuse. Voor iedereen een prettig weekend en tot morgen. Ad.

• 27 April 2019 - 15:15

Lia En John Van Baal:

Gisteren wilde ik, John, een bericht achterlaten, maar dat werkte niet.
    Ik herhaal nu letterlijk:

"Leuk om te lezen dat wij ook een keer in het verhaal voorkomen.

Wij wensen jullie een goede voortzetting van jullie randonnée à vélo.

Met belangstelling lezen wij jullie dagelijkse verslag."

Lia en John

• 27 April 2019 - 15:25

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

vandaag ben jij, Ad, aan de beurt voor het verslag. En je mag jullie gerust fanaten noemen, want dat moet wel als je alles zo trotseert. En jullie balen ook van die rot wind, misschien nog wel meer als van die regen. Hoe dan ook, jullie zijn gelukkig weer in het hotel om even te bekomen van alle weersomstandigheden. En dan maak je ook nog zoiets mee als "les gilets jaunes", al die halve garen. Ik ben vandaag de deur niet uit geweest, zat voor de buis voor de Koningsdag. Goddank hebben zij het droog gehouden, maar er stond ook weer zo'n vreselijke wind. Ik wilde nog de stad in, maar ging even op balkon alwaar ik weer bijna omver werd geblazen, dus ik ben thuis gebleven. Zeg maar tegen Anny dat ik me al heb opgegeven voor de reünie van het Gertrudis en je moet meteen 15 euro betalen. Op de website worden we in de komende maanden op de hoogte gehouden van hoe het allemaal gaat verlopen. Dan kan ik jullie alleen maar weer veel sterkte en fietsplezier toewensen voor de etappe naar Dun sur Meuse. Het schijnt beter weer te worden, dus laten we het hopen. Voor straks welterusten en morgen gezond weer op. En rijd voorzichtig.

Liefs en groetjes,
    J E T

• 28 April 2019 - 03:51

Riekie Boost.:

Lieve mensen . ik ga een poging wagen om weer iets te leren.

een reactie op de mail naar jullie toe.

ben benieuwd of het.

gisteren Koningsdag voor de buis gezeten, Amersfoort is goed op de kaart gezet door het oranjefeest 2019 .

hier gaat alles rustig aan ,ik ga weer op de ""echte"" fiets fietsen.

Sander heeft me met de eerste opstap geholpen.

nog veel mooie fietsdagen gewenst vanuit Hoeven groetjes Riekie.

• 28 April 2019 - 05:58

Jan En Paula:

Hallo Annie Ad ,
    Fijn om te horen dat alles goed gaat. Ad, heb je ook iets aan mijn boekje gehad. Wij hebben Givet- Charleville ook gefietst mooi gebied. Het weer is hier ook niet geweldig. Vanmiddag feest van Anton Verschelden die wordt 80 jaar. Vrijdag crematie gehad van de moeder van Paul. Verder wensen wij jullie een heel mooie tocht. Wees voorzichtig en geniet van alles. Lieve groetjes J.P.

• 28 April 2019 - 16:12

Henk Bond:

Vandaag was Luik Bastenaken Luik en dat was een natte boel. Was het verslag van vandaag of gister.Gister heb ik nog bijna droog kunnen fietsen,maar het was verrekte koud op mijn korte broek.Vandaag was het hier droog tijdens het fietsen en minder winderig.Jammer dat jullie aan de verkeerde kant zitten van het lage drukgebied,maar de komende dagen zien er beter uit.Sterkte en genieten.Ik wacht met smart op mijn motortje voor de racefiets om zondags gelijk op de koffie aan te komen.Ik ben ook geen 72 meer.