We meanderen mee met de Maas - Reisverslag uit Givet, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu We meanderen mee met de Maas - Reisverslag uit Givet, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

We meanderen mee met de Maas

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

26 April 2019 | Frankrijk, Givet

Goede avond kinderen, kleindochters, familie en vrienden.

Deze morgen stapten we om half negen op de fiets, na een goed ontbijt in hotel Le Fort. De naam heeft het hotel te danken aan het fort op 100 meter afstand, dat onze eerst koning Willem 1 liet bouwen, toen wij nog een waren met België. Een dun zonnetje verschijnt, de wind nog steeds van voren maar iets minder krachtig. We volgen de route op onze iPhone en dat betekent regelmatig kijken of we nog volgens het rode lijntje rijden.
Diverse kleine dorpjes woorden aangegeven: Wanze, Ahin, Jambes, ( ooit gelanglauft met de fam. Van Baal) Namen. We zien er weinig van, omdat de route pal naast de Maas loopt. Koffietijd in Namen met uitzicht op de Citadel. We meanderen een kilometer verder door en komen op ons pad een “engel” tegen, die ons waarschuwt, dat het fietspad verderop is afgesloten. Wijs als we geworden zijn na gisteren nemen we zijn waarschuwing serieus en maken een ommetje parallel aan de Maas.
Na 60 km. Komen we aan in Dinant, lunchtijd op een bankje aan de Maas: kopje soep, broodje, yoghurtje en een banaantje toe, even rusten, genieten van de mooie omgeving. We kunnen er weer tegenaan. In Dinant wisselen van oever, moeten de grande Rue volgen, tja....dat wordt lopen / manoeuvreren over een heel smal trottoirtje , want de gehele straat wordt geasfalteerd. Het lijkt erop, dat we hier zouden kunnen fietsen met gevaar voor teer en steentjes aan de banden. Niet doen dus. Een andere “engel” wijst ons op de zijstraat en dan komen we uit op de Boulevard van Dinant en kunnen vlot door naar Givet, ons eindpunt. Maar eerst komen we nog wegdelen vol gaten tegen, paadjes met zeer ongelijke steentjes/ kinderkopjes. Ik vraag me af, of dit nog uit de Romeinse tijd stamt. We worden werkelijk uit elkaar getrild! Later bij het nalezen van de route blijkt het inderdaad bedoeld te zijn als cultureel erfgoed.
De omgeving is prachtig, hoge rotswanden aan weerszijden van de Maas, ontluikend groen, eenden met jongen en ganzen langs ons fietspad. We verwonderen ons over al het moois wat we tegen komen.
Na 90 km. zit de fietsdag er weer op, tevreden settelen we ons in hotel Roosevelt met uitzicht op de Maas. GEen uitgebreide maaltijd vanavond, maar een heerlijke pizza. Morgen naar Charleville - Mézières, voor ons niet onbekend, ooit daar met de fam van Baal gekampeerd. We wensen jullie een prachtige en gezellige Koningsdag met vooral mooi weer. Gr. Van Ad en van mij.

• 26 April 2019 - 18:51

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

nog een late reactie op jullie berichtje vanuit Roosendaal. Gelukkig was deze dag niet zo extreem als gisteren en gelukkig maar dat jullie weer een paar engelen tegenkwamen die jullie op het juiste pad hielpen. En weer 90 km gefietst, petje af hoor! Namen, Dinant, het zijn ook steden uit mijn jeugd toen we met Nonkel Maurice en Tante Liza iedere week uit rijden gingen in de oude auto's die ze altijd kochten. En wat was het nog rustig op de weg, je kon overal voor de deur parkeren, nu wordt het een drama. En Anny, een berichtje speciaal voor jou; de inschrijving voor de reünie van het Gertrudis is geopend! Het is inderdaad op 21 september en er hebben zich al 500 mensen aangemeld. Op de site dereunie2019.nl kun je je aanmelden, wat ik morgen ga doen. Het begint om 13.00 uur en het kost 15 euro. Dit mogen we niet missen, want daar is onze vriendschap ontstaan, die nu al 62 jaar duurt! En nu rest mij nog om jullie weer veel succes te wensen voor de volgende etappe naar Mézières. Rijd weer voorzichtig en geen waaghalzerij. Het wordt morgen een koude en natte Koningsdag als je de weerberichten mag geloven. Als dat zo is, dan zit ik lekker met mijn oranje soesjes voor de buis en misschien ga ik nog even de stad in. Morgen gezond weer op en ik kijk alweer uit naar het volgende bericht.

Liefs en groetjes,
    J E T