En weer gaat het ons voor de wind - Reisverslag uit Burgos, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu En weer gaat het ons voor de wind - Reisverslag uit Burgos, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

En weer gaat het ons voor de wind

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

16 Mei 2018 | Spanje, Burgos

Goede avond allemaal.

De nacht doorgebracht bij Hotel Cistercience, dat gerund wordt door religieuses. Dat is deze morgen te merken aan de refter waar een sober ontbijt klaar staat, passend bij het pelgrimeren.
Voor ieder van ons een stokbroodje, dat als je het in vieren deelt heel wat lijkt. Koffie, jus d’orange, voor ieder 1 plakje kaas en 1 plakje ham.
Een pittige oude religieuze deelt hier de lakens uit op een vriendelijke manier. Ik waande me even terug in Oudenbosch bij de zusters van St Anna, waar ik mijn kweekschooltijd heb doorgebracht. De internen mochten daar om vier uur ‘s middags na de lestijd in de refter de kantjes van de broden nuttigen.
Het is ijskoud als we om 8 uur Sto. Domingo de la Calzada uitrijden. We hebben mazzel, de wind komt uit de goede hoek. We gaan dus voor de wind.
In Belgrado liggen nog enkele herinneringen, daar kwamen we Koos en Henk weer tegen. Er moest een lekke band gerepareerd worden en dat lieten ze graag aan de vakman over. Nu vandaag treffen we weer de Fransman uit Troyes, we drinken gezellig koffie, maken een praatje over de tocht en de wind om ons daarna nog even te laten zien op het mooie ronde pleintje met dakplantanen van het dorpje. Helaas kerk gesloten.
We rijden een stukje over de N120 richting Burgos, met naast ons zwaar vrachtverkeer. Na vijf kilometer verlaten we de N120 en het klimmen op de binnenwegen tot een hoogte van 975 meter met daarna heerlijke afdalingen kan beginnen. Met de wind in de rug
en rijdend op de ebike is het een peulenschil en bereiken we om half 1 na een afstand van 60 km. San Juan de Ortega. Het bestaat uit een oud klooster met hospitaal, een grote Romaanse kerk en een handje vol woningen. Op het plein voor de kerk en albergue is het druk: voetgangers bereiken deze plaats via het echte Caminopad, dat uit de velden afdaalt. Het is lunchtijd. We ontmoeten een dame uit Essen, die alleen onderweg is. Even later voegen zich drie oudere Fransen zich bij ons aan tafel en even later schuift ook nog de man uit Troyes aan. Het is er gezellig, het zonnetje schijnt, wel veel wind, maar die hebben we achter ons.

Ons reisschema hebben we moeten bijstellen, omdat er geen hotel was in S.juan d’Ortega en het truckershotel in Santovenia de Oca 10 km. verderop niet te bereiken was. Dat betekende, dat we door moesten gaan naar Burgos, nog 35 km. verder. Met de wind in de rug is dat vandaag geen probleem. We “vliegen” al om drie uur Burgos binnen en met de plattegrond van de stad in het boekje hebben we ook ons hotel Jacobe gevonden. Simpel, maar schoon en 10 minuten lopen van de kathedraal, die we uitgebreid bezoeken.
Gisteren was de WiFi zo slecht, dat ik geen foto’s kon plaatsen. Jullie moeten ze tegoed houden. We gaan nu eerst een gelegenheid zoeken om te eten op Spaanse tijd: half negen.
En voor morgen weer: graag voor de wind kunnen fietsen! Gr. Van Ad en mij.

• 16 Mei 2018 - 19:19

Henk Bond:

Wat een herinneringen allemaal.Santo Domingo de Calzada staat me ook voor de geest.Wij sliepen ook bij de nonnen,nou ja,niet in een kamer of bed.Die hadden de duim er goed onder,maar er waren ook vele loge's.Hebben we daar ook niet samen buiten gegeten?Ook san Juan de Ortega staat me nog voor ogen ; een lange winderige open weg en vlak voor Belgrado die lekke band.Ik zou de fietsenzaak zo weer kunnen vinden.Zou ze nog liggen te pitten,die fietsenmaakster.Het gekke is,dat we in Duitsland ook steeds vrouwelijke fietsenmakers hadden.
    Ook de weg naar Burgos herinner ik me nog over zo'n drukke N weg..Hebben jullie dat restaurant nog gevonden in Burgos,waar we toen s'avonds laat gedineerd hebben?En is er weer die optocht van die reuzenpoppen?
    Jullie schieten toch weer flink op.Ik heb zondag met mijn broer nog de ronde van Nijmegen gefietst,maar na 50 km bleef het regenen en hebben we het ingekort tot 85 km.2e Pinksterdag is er een mooie tocht vanuit Weesp van 120 km en dan wordt het mooi weer,dus ik zal mijn broer waarschuwen
    Dikke kus verder.

• 16 Mei 2018 - 20:25

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

gelukkig dat jullie de wind in de rug hadden, maar toch niet ongevaarlijk met dat zware vrachtverkeer. En weer veel leuke ontmoetingen overal. Jullie zullen inmiddels wel gegeten hebben, ik hoop dat het gesmaakt heeft. En dat jullie een goed hotel hebben. Dan kun je weer uitrusten van alle vermoeienissen en na een goede nachtrust weer welgemoed op pad voor de volgende etappe. Hier alles oké. Morgenavond lezen jullie mij nog maar dan pas weer maandag of dinsdag. Wij gaan vrijdag naar Bosrijk in de Efteling en blijven daar de Pinksterdagen. Theo zit nog in Londen, die komt vrijdagavond rechtstreeks naar de Efteling. Ja, het werk gaat voor. Alweer buenas noches e hasta manana.

Liefs en groetjes,
    J E T

• 16 Mei 2018 - 20:32

Tonny En Paul Bakkers:

Ook onze herinneringen komen weer naar boven. De nonnetjes , het brood, het "bedje" Heel leuk om dat allemaal weer te lezen. Dat vergeet je nooit meer! We genieten elke dag van jullie verslag en fietsen in gedachten met jullie mee. Veel succes nog met het vervolg van jullie reis. Groetjes. Paul en Tonny